Doordat de CX-30 zo lekker stuurt, ga je al gauw stevig rijden. Dat gaat prima: hij sprint in 8,6 seconden naar 100 km/h (was 8,8 s) en ook tussensprints verlopen moeiteloos. Stevig doorrijdend kwamen wij op een gemiddeld verbruik van 6,9 l/100 km (1 : 14,5).
De CX-30 is een SUV-achtige auto, maar wie van hoog zitten en een hoge instap houdt, wordt in deze Mazda enigszins teleurgesteld.
e-Skyactiv X is de nieuwste revolutionaire verbrandingsmotor van Mazda, waarbij de 'e' verwijst naar de mild hybrid-technologie. Deze motor is geïntroduceerd in de nieuwe Mazda3 en ook verkrijgbaar in de nieuwe Mazda CX-30.
De prijs van de Mazda CX-3 start bij 22.490 euro voor de Skyactiv-G 121 pk Skydrive met manuele zesbak en voorwielaandrijving. De duurste uitvoering is de Skyactiv-G 121 pk Skycruise Takumi met 6-traps automaat en voorwielaandrijving, een benzineversie met een prijskaartje van 28.790 euro.
De Mazda CX-3 is typisch zo'n Japanse auto waarover de Wegenwacht echt niets heeft te melden. Kwalitatief zijn deze auto's ronduit uitstekend. Het is best bijzonder om te noteren dat de SkyActiv-motoren, ondanks dat ze technisch enigszins afwijken van gangbare techniek, ook uitermate betrouwbaar blijken.
De Mazda CX-3 is een compacte auto met een hogere zit, die in de categorie compacte crossover-SUV's valt. Bij deze auto staan design en rijgedrag voorop, voor een acceptabele prijs.
Uw Mazda CX30 is dus ontwikkeld op basis van E10 brandstof. Daarbij geeft Mazda ook aan dat alle modellen vanaf bouwjaar 2002 geschikt zijn voor gebruik van E10. Dus E10 volstaat prima maar is het inderdaad zo dat E5 benzine in een aantal gevallen ethanolvrij is en van een duurdere premium kwaliteit.
Zo'n aandrijflijn zou al het harde werken van Mazda om de gemiddelde uitstoot omlaag te krijgen in Europa tenietdoen, en daarom komt de auto helaas niet deze kant op. Hij zou in Nederland bovendien onbetaalbaar zijn door de BPM.
Vooralsnog gebruikt Mazda zestraps automaten
Hoe lichter, hoe beter! Waar de acht-, negen- en zelfs tientrapsautomaat steeds meer normaal wordt in autoland, houdt Mazda in zijn modellen nog altijd vast aan een conventionele zestraps automaat.
De Mazda CX-3 is de meest compacte crossover, maar is wel voorzien van luxe en verfijning in het interieur. De Mazda CX-30 is ontworpen met een coupé-achtige vorm. Dat zie je vooral aan de bovenkant van de auto. De kunststof panelen op de Mazda CX-30 accentueren dit én maken het een echte crossover.
De Mazda CX-30 is leverbaar in 18 uitvoeringen. De prijzen van de CX-30 lopen uiteen van 31.050 tot 46.550 euro. De snelste Mazda CX-30 accelereert in 8.3 seconden naar 100 km/h.
Wettelijk is de Caravan van 1300 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Mazda CX-30 SkyActiv-X 180. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan! Een goede kogeldruk van ongeveer 75 kg zal geen probleem zijn voor de Mazda als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat.
Ondanks de geringe hoogte is het interieur minstens zo ruim als dat van de concurrenten. De voor een SUV zo kenmerkende hoge instap en hoge zit ontbreken (de zithoogte is welgeteld 3 cm hoger dan in een Mazda3).
Mazda2 modeljaarupdate
Dit betekent dat het een nog zuinigere auto wordt dan het voorheen was met Mazda M Hybrid. Het bewijs hiervan is het groene A-label. De benzinemotoren van beide handgeschakelde varianten scoren een gemiddeld gecombineerd verbruik van 4,8 l/100 km. En dit allemaal dankzij onze SkyActiv Technology.
Met een rapportcijfer van 8,5 staat Mazda in de top 3 van betrouwbaarste automerken van Nederland. Het jaarlijkse automankementenonderzoek van de Consumentenbond is een online enquête onder eigenaren (leden en niet-leden) van personenauto's van maximaal tien jaar oud.
Skyactiv-G
Onze unieke diagonale vortexverbrandingstechnologie zorgt nu voor een nog hogere compressieverhouding en een 4-2-1-uitlaatsysteem. Dit resulteert in een benzinemotor die nog efficiënter gebruikmaakt van de brandstof, wat hem een groen A-label oplevert.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Voorheen was de belangrijkste aanduiding het octaangetal (ook wel bekend als de klopvastheid van benzine). In Nederland was dit Euro 95 of Euro 98. Bijna alle benzineauto's kunnen met Euro 95 overweg, maar sommige oudere of sportieve auto's en motoren hebben brandstof met octaangetal 98 nodig.
Alle nieuwere auto's kunnen met E10 benzine overweg, maar dit is niet voor alle oudere auto's het geval. Ongeveer 10 procent van de benzineauto's in Nederland kunnen niet draaien op E10 benzine. Dit betekent dat bij deze auto's gekozen moet worden voor E5 benzine. Bij twijfel is het beter om te kiezen voor E5 benzine.
In het prille begin produceerde Mazda de CX-3 alleen in Hiroshima, maar sinds oktober vorig jaar rolt Mazda's compacte cross-over ook in Thailand van de band. Nu voegt Mazda Mazda daar een derde productielocatie aan toe. Vanaf heden ziet de CX-3 ook in Mazda's Hofu-fabriek in het Japanse Yamaguchi het levenslicht.
Er bestaat slechts één carrosserievariant van de Mazda CX-3 en dat is een vijfdeurs met vijf zitplaatsen. De Mazda CX-3 is te koop met de 2,0-liter Skyactiv benzinemotor met twee vermogens. De lichtste CX-3 is de 120 pk variant en daarna volgt een versie met 150 pk. De dieselmotor is de 1,5-liter Skyactiv-D met 105 pk.
Uw Mazda CX-3 mag maximaa 1.200 kg trekken.