Open communicatie houdt in dat communicatie transparant is. Alle partijen stellen zich kwetsbaar op en hebben geen verborgen agenda. Betekenis van Open communicatie toevoegen.
Waarom is het belangrijk? Open communicatie is van belang binnen teams omdat dit bijdraagt aan een positief werkklimaat, een goede werksfeer en zelfvertrouwen van de afzonderlijke teamleden. Open communicatie bevordert de teamprestaties, de bedrijfsresultaten en voorkomt uitval en verzuim..
Effectieve aandacht tijdens een gesprek kan menselijke relaties enorm veel goed doen, want het laat de ander zien dat je in hem of haar geïnteresseerd bent. Probeer ook echt te luisteren naar de persoon. Stel niet teveel vragen en spoor je gesprekspartner minimaal aan. Het is niet erg als er af en toe wat stilte valt.
Verschil tussen open en gesloten vragen
Open vragen stimuleren tot een vrijere gedachteontwikkeling dan bij gesloten vragen het geval kan zijn. Als je iemand aan de praat wilt krijgen, is een open vraag dus het meest geschikt om het gesprek mee te beginnen.
Begrijpend luisteren is een term die centraal staat binnen de open communicatie. Dit betekent luisteren om te begrijpen wat iemand voelt, in tegenstelling tot luisteren om direct te reageren. Gesloten communicatie houd in dat er een formele lijn wordt gehanteerd.
Als we open communiceren dan zien we ons eigen wereldbeeld niet als de basis voor het wereldbeeld van iedereen. Als we gesloten communiceren dan doen we er alles aan om ons wereldbeeld in stand te houden zoals het is. Extremisten zijn meestal mensen met een gesloten manier van communiceren .
Verbale en non verbale communicatie
In een gesprek zijn niet alleen de woorden die je zegt belangrijk, de verbale communicatie. Nog belangrijker is de manier waarop je die woorden zegt en hoe je je gezicht of lichaamstaal daarbij gebruikt: de non-verbale communicatie.
Stel jezelf regelmatig bloot aan sociale situaties. Oefen zo vaak als je kunt. Begin klein, bouw je skills en zelfvertrouwen langzaam op, en merk hoe je steeds beter wordt in het aanknopen van gesprekjes. Weet dat de meeste mensen het heerlijk vinden om meer contact te hebben met de mensen om hen heen.
Gesprekstechnieken zijn manieren om meer uit gesprekken te halen. Het kan gaan om een bepaald type vraagstelling of juist de non-verbale communicatie. Zoals een stilte die je wat langer laat vallen.
Communicatieproblemen - introductie
Als je problemen ervaart in het communiceren met andere mensen, dan kun je last hebben van communicatieproblemen. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan: Je vindt het moeilijk om aan te geven wat je wilt. Je hebt een neiging tot ruzie maken of ruzie te vermijden.
Kort en krachtig zeggen waar het op staat, is effectief en efficiënt. Iedereen weet waar hij aan toe is bij een direct persoon, hij zegt wat hij bedoelt en bedoelt wat hij zegt. En je kan bij deze persoon zelf ook heel eerlijk en duidelijk zijn, dat vindt hij juist prettig.
Luisteren is een kunst en een belangrijke gesprekstechniek in de zorg. Wie goed luistert naar bijvoorbeeld een patiënt, laat zien dat je erbij bent en dat je aandacht hebt voor hem. De patiënt voelt zich gehoord en wordt gestimuleerd om verder te vertellen. Zo kun jij je werk weer beter doen.
Woorden als eventjes, wellicht, misschien, verkleinwoordjes en zinnen die onderdanigheid uitdrukken kun je beter vermijden. Je geeft hiermee je gesprekspartner automatisch de macht om te zeggen dat het idee inderdaad niks of dat hij 'geen tijd heeft voor eventjes'.