Als iemand slecht luistert, ook nadat je hem nadrukkelijk aandacht hebt gevraagd voor jouw boodschap, dan is het zaak de teugels wat strakker aan te halen. Nodig de slechte luisteraar uit voor een gesprek. Leg uit waarom het belangrijk is dat de boodschap goed overkomt. Vraag hem expliciet om er goed naar te luisteren.
Actief luisteren wil zeggen: Dat je hoort en ziet wat de ander zegt. Dat je die boodschap verwerkt. Je laat – verbaal en non-verbaal – blijken dat je de ander begrijpt.
Het bestaat uit drie factoren: horen, begrijpen / interpreteren en reageren. Goed luisteren betekent dat je je een beeld probeert te vormen van wat de ander wil vertellen of uitleggen. Vaak zul je dat beeld toetsen aan bestaande beelden die je al hebt.
Bij passief luisteren hoor je de spreker praten, maar doe je verder niets. Bij actief luisteren gebruik je een patroon waarbij je op een positieve manier betrokken blijft bij je gesprekspartner. Je hoort niet alleen dát er iets gezegd wordt, je probeert ook daadwerkelijk te begrijpen wát er gezegd wordt.
Luisteren is een uitdrukkingsvorm van erkenning en respect; het zet het licht op de ander en biedt ruimte om (er) te zijn. Door goed te luisteren creëer je de mogelijkheid voor de ander om zichzelf beter te horen; goed luisteren zorgt voor geruststelling en comfort.
Bijvoorbeeld door te zeggen: “Ik maak even mijn redenering af en hoor daarna graag wat jij er van vindt”. Hiermee sla je twee vliegen in één klap. Je maakt op een vriendelijke manier duidelijk dat je nog niet klaar bent en tegelijkertijd geef je aan dat wat jou betreft de ander direct na jou mag spreken.
Empathisch luisteren: door je tijdens het gesprek in te leven in het perspectief van de ander. Dan ben je in staat om die ander ook te begrijpen. Generatief luisteren: dit is de hoogste vorm van luisteren. Beide gesprekspartners leven zich op een gelijkwaardige manier in.
Luister zonder oordeel: Concentreer je op de inhoud van wat A zegt en observeer hoe hij het vertelt; gebaren, mimiek, stem, etc. Observeer om het straks terug te kunnen geven."
Laat iemand uitpraten
Assertief communiceren, betekent ook: luisteren. Luister naar wat een ander te zeggen heeft, totdat hij of zij klaar is met het hele verhaal. Als je de ander interrumpeert, ook al heb je voor je gevoel belangrijke informatie, dan vind jij je eigen verhaal belangrijker dan dat van een ander.
Passief luisteren is: Aanhoren wat de ander tegen u zegt, zonder dat u zich daadwerkelijk inspant om te begrijpen welke 'boodschap' er misschien verborgen zit achter de woorden van degene met wie u contact hebt. U bent eigenlijk meer bezig met wat u zelf te zeggen hebt.
Een actieve luisteraar zijn betekent bewust letten op wat we horen. Een van de uitdagingen van onze huidige tijd is dat mensen vaak multitasken, wat de kwaliteit van ons luisteren in gevaar brengt. Je kunt bijvoorbeeld niet je aandacht volledig op een gesprek richten als je appt of aan het surfen bent op het internet.
Vorm van zelfgerichtheid, 'narcisme', waarbij iemand op een verhaal van iemand anders alleen maar reageert met het delen van zijn eigen ervaringen.
Egocentrische mensen vinden het bijvoorbeeld fantastisch om telkens over hun favoriete onderwerp te praten: zichzelf. Ze doen er dan ook alles aan om het gesprek hun kant op te sturen. Jouw inbreng? Ach, niet belangrijk.
Het is even belangrijk, of misschien nog wel belangrijker dan praten. Door te luisteren ontstaat er namelijk begrip tussen jou en je gesprekspartner. Je begrijpt beter hoe iemand anders denkt en komt zo dichter tot elkaar. Ook zorgt luisteren ervoor dat je gesprekspartner zich gewaardeerd en gehoord voelt.
Als je in staat bent zijn om te luisteren naar wat een ander zegt ben je in staat te begrijpen wat hij of zij echt bedoelt. Je doet dit door te luisteren naar de woorden die gesproken worden, de intonatie van de stem en aandacht te schenken aan de lichaamstaal.
De competentie: Luisteren houdt in dat je goed en actief kunt luisteren en dat dit prioriteit heeft op het moment dat je dingen bereikt wilt krijgen in een gesprek. De juiste concentratie is hierbij van belang, want je moet ook de juiste vragen kunnen stellen om meer informatie te verkrijgen.
Definities die `praatgraag` bevatten:
Kletserig = 1) Babbelachtig 2) Babbelziek 3) Flapuit 4) Geneigd tot kletsen 5) Geneigd tot veel kletsen 6) Indiscreet 7) Kletsgraag 8) Loslippig 9) Mededeelzaam 10) Niet kunnende zwijgen 11) praatgraag 12) Praatziek 13) Spraakzaam... extravert = ...
Razendsnel praten is een veel voorkomend teken van stress. Tot op zekere hoogte kan het de mensen om je heen veel energie geven als je het tempo er goed inhoudt. Op het moment echter dat je voor langere tijd in sneltreinvaart praat, ben je je publiek snel kwijt.
Mensen die negatief over je praten, doen dat misschien om zichzelf beter te voelen. De mensen die vaak over je roddelen, voelen zich niet goed over zichzelf, of hebben een gebrek aan zelfrespect.
De reden dat mensen tijdens een gesprek zo slecht naar elkaar luisteren is doordat ze zich niet concentreren op wat de ander zegt, maar vooral bezig zijn met het nadenken over wat ze dadelijk zelf zullen gaan zeggen. Hierdoor zijn ze niet meer gefocust op wat de ander daadwerkelijk vertelt.
Reflectief luisteren is beredeneerd gissen naar wat iemand bedoelt, en dit als een soort samenvatting op een stellende manier terug geven.
Wat is lichaamstaal? Lichaamstaal (of non-verbale communicatie) is de taal die we spreken met ons lichaam. Mensen communiceren onbewust en bewust via dat wat ze zonder woorden met hun lijf doen. Aan lichaamstaal kun je vaak zien wat mensen voelen of denken zonder dat ze het zeggen.