De stichting wordt geleid door een bestuur. Meestal bestaat het bestuur uit een voorzitter, secretaris en penningmeester. Het kan ook zijn dat een persoon al deze functies uitvoert. Grotere stichtingen hebben vaak een raad van commissarissen of een raad van toezicht.
Structuur van een stichting
Een stichting moet volgens de wet een bestuur hebben. Vaak bestaat dit bestuur uit een voorzitter, secretaris en penningmeester. Soms wordt er ook een raad van toezicht aangesteld, deze controleert het handelen van het bestuur en geeft vaak advies.
De voorzitter is verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van de stichting en zal vergaderingen leiden. Ook zal de voorzitter een coördinerende rol hebben met betrekking tot de andere bestuurstaken. De secretaris is als het ware de 'notulist' van het bestuur.
De wet bepaalt niet hoeveel bestuurders een stichting moet hebben. Dat kan er één of meer zijn, een oneven of even aantal – dat maakt niet uit. Het bestuur van een ANBI-stichting moet echter wel uit altijd minimaal 3 leden bestaan, waarvan de meerderheid niet familiair verwant mag zijn.
Functies. Doorgaans bestaat een bestuur minimaal uit een voorzitter (en vicevoorzitter), een secretaris en een penningmeester. De leden van het bestuur die geen specifieke functie of taak hebben, worden wel 'algemeen lid' genoemd.
Als hoofdregel geldt dat de bestuurders worden benoemd door een besluit van de algemene vergadering van aandeelhouders. De statuten van de BV kunnen voorschrijven dat bestuurders niet door de algemene vergadering maar door een vergadering van houders van aandelen van een bepaalde soort of aanduiding worden benoemd.
Leden van de raad van bestuur van een bedrijf zijn doorgaans zeer succesvolle investeerders of zakenmensen die een connectie hebben met het leiderschap van het bedrijf . Ze worden gevraagd om in raden van bestuur te dienen omdat oprichters denken dat hun kennis en connecties waardevol zijn.
Een stichting mag geen salaris toekennen aan de bestuurders, zij kunnen slechts een vergoeding voor hun kosten ontvangen. Als het besturen van de stichting een dagtaak wordt, kan dit een punt van aandacht worden. De stichting mag geen winst uitkeren aan de oprichters.
Dat betekent dat een voorzitter in principe onbeperkt kan aanblijven. In de praktijk zie je dat bij veel verenigingen een statutaire beperking is opgenomen. Een voorzitter wordt vaak voor een periode van vier jaar benoemd en kan daarna één of twee keer herkozen worden. Na die termijn moet hij/zij dan aftreden.
I varieert maar is meestal 3 jaar en er kunnen beperkingen zijn op hoe vaak hij of zij herbenoemd mag worden. De Charity Governance Code beveelt een maximale periode van 9 jaar aan, maar er is geen wettelijke vereiste om hieraan te voldoen.
Een rechtspersoon, zoals een stichting, vereniging of besloten vennootschap, moet altijd een bestuur hebben. De wet bepaalt niet uit hoeveel bestuurders het bestuur maximaal moet of kan bestaan. Ook is niet verplicht dat het bestuur uit een even of oneven aantal bestuursleden moet bestaan.
Het gemiddelde salaris van een Directeur-bestuurder in Nederland in 2025 is € 7.440 bruto per maand, waarbij de ondergrens ligt bij € 7.036 en de bovengrens bij € 7.845.
Als er sprake is van uitsluitend gezamenlijke bevoegde bestuurders dienen alle bestuurders te tekenen. Als een bestuurder zelfstandig bevoegd is of over een volledige volmacht beschikt, hebben wij alleen de handtekening van de zelfstandige bevoegde bestuurder of volledig gevolmachtigde benodigd.
De Raad van Toezicht houdt toezicht op het bestuur. De stichting is een rechtsvorm met rechtspersoonlijkheid.
Oprichten kan in je eentje. Oprichten moet met minimaal twee personen.
Doorgaans bestaat een bestuur minimaal uit een voorzitter, een secretaris en een penningmeester. Andere veel voorkomende functies binnen een bestuur zijn vicevoorzitter, commissaris intern en commissaris extern of pr-commissaris.
De voorzitter is het gezicht van de stichting. De rol omhelst voornamelijk de dagelijkse leiding van het bestuur. Hieronder vallen onder andere de volgende taken: De leiding nemen bij vergaderingen.
Heeft de vereniging geen raad van commissarissen of is er geen accountant ingeschakeld? Dan is de vereniging verplicht een kascommissie in te stellen. Deze bestaat uit leden van de vereniging en controleert de penningmeester. Winst mag niet onder de leden worden verdeeld.
De voorzitter is verantwoordelijk voor het handhaven van de regels en orde tijdens de vergadering. Hij of zij zorgt ervoor dat iedereen het woord krijgt, en sust de boel als er een verhitte discussie dreigt. Het is dus ook je rol om deelnemers het woord te geven die dat normaalgesproken uit zichzelf niet zo snel doen.
Maar het antwoord is vrij simpel: ja, loon uit een stichting is mogelijk. Net zoals elke andere organisatie, heeft een stichting mensen nodig om haar doel te bereiken. Dit kunnen vrijwilligers zijn, maar vaak zijn er ook betaalde medewerkers nodig voor specifieke taken of functies.
Mensen die particuliere familiestichtingen oprichten, doen dat doorgaans omdat ze over de middelen beschikken om een wezenlijke impact te hebben op een gebied dat hen na aan het hart ligt en dat mogelijk onvoldoende wordt bediend door bestaande instellingen .
Gemiddeld kost dit tussen de € 400 en € 1000. Bij KVK betaalt u eenmalig € 82,25 om uw stichting in te schrijven (inschrijfvergoeding). U kunt een stichting alleen of samen met anderen oprichten. Iemand anders kan ook na uw dood namens u een stichting oprichten.
Raad van commissarissen
Dit heet ook wel een raad van toezicht (rvt). De raad van commissarissen houdt toezicht op het bestuur en het beleid van de organisatie.
Voor beursgenoteerde bedrijven bestaan besturen doorgaans uit uitvoerende, niet-uitvoerende en onafhankelijke bestuurders die door aandeelhouders worden gekozen . Dit staat bekend als een one-tier boardstructuur. De raad van bestuur bestaat vaak uit de CEO en soms de CFO van het bedrijf.
In de statuten van een vereniging is aangegeven hoelang een zittingsperiode duurt. In veel gevallen duurt deze drie jaar. Een bestuurslid kan als hij of zij het beu is aan het einde van deze bestuursperiode of eerder afscheid nemen, of zich herkiesbaar stellen op een volgende Algemene Ledenvergadering.