Een visie is een voorstelling van de toekomst. Het is een beeld dat je in je hoofd hebt van hoe je wilt dat iets in de toekomst zal zijn. Dit kan betrekking hebben op je persoonlijke leven, maar ook op een organisatie. Een visie is dus een soort droom of ideaalbeeld voor de toekomst.
Een aantal kenmerken van een goede visie: Relatief stabiel en consistent in de tijd. Biedt inspiratie en houvast bij verandering. Geeft het doel aan en niet de weg hoe de organisatie dat doel gaat bereiken.
In een visiestuk wordt beschreven wat de toekomstdroom van de organisatie is en welke bijdrage de organisatie aan de maatschappij wil leveren. In een visie krijgt de missie concrete handen en voeten.
Voorbeelden van visies van grote bedrijven
Nike: ''Alles doen wat mogelijk is om het potentieel van de mens te vergroten'' LinkedIn: ''Economische kansen creëren voor elk lid van de wereldwijde beroepsbevolking door het ontwikkelen van 's wereld eerste Economic Graph''
Een persoonlijke visie kun je baseren op hoe je ideale zelf eruitziet. Dus dan heb je niet een visie van een ideaal bedrijf, maar hoe jij er idealiter uitziet, voelt, doet en leeft. In een persoonlijke visie ga je in op het ideaalbeeld met betrekking tot wat je kunt en hoopt, je optimisme en je kernidentiteit.
De visie van Apple | Apple N. De krachtigste technologie ter wereld is technologie die door iedereen gebruikt kan worden – ook door mensen met een beperking. Om te werken, creëren, communiceren, in vorm te blijven en je te amuseren.
Een visie beschrijft de verandering die je in de wereld wilt zien. Een visie beschrijft je reden van bestaan en waarom je doet wat je doet. Een sterk merk is altijd in staat om mensen te laten begrijpen waar je naartoe wilt.
Een organisatie heeft een visie als het een duidelijk beeld van de toekomst heeft.Daarop kan zij dan anticiperen in haar productontwikkeling, vernieuwing van diensten, enzovoort. Al in de jaren '70 werd het belang van visie onderschreven door onderzoekers, consultants en veel bedrijven.
Doel. Een missie richt zich op het bestaansdoel en de fundamentele reden van het bedrijf. Het beschrijft de kernactiviteiten, waarden en het bestaansrecht van de organisatie. Een visie daarentegen richt zich op de gewenste toekomst van het bedrijf.
Een visie creëert een gezamenlijk toekomstbeeld die ambitieus is en waar de organisatie in gelooft.
De visie bepaal je als eerste. Hierin kijk je naar wat je met je onderneming wilt bereiken. Vanuit daar kun jij een missie gaat uitstippelen.
In de strategie wordt beschreven hoe je de visie gaat verwezenlijken. Maak de visie die je opgesteld hebt concreet en werk een actieplan uit. Wat (what) ga je doen, wat zijn de doelen en wie doet wat? De organisatiedoelstellingen die voortvloeien uit de strategie geven richting aan alle afdelingen.
Wat is een visie? De visie geeft aan wat de toekomstige doelstelling is van het bedrijf, ofwel met betrekking tot de aankomende 5 tot 10 jaar of met betrekking tot de ideale toekomst. Deze visie dient ter motivatie en inspiratie en gaat in op de verandering die een organisatie in de samenleving nastreeft.
De leervisie bestaat vaak uit een document waarin de organisatie (of de opleidingsmanager) beschrijft hoe het personeel door middel van opleiden, leren en ontwikkelen optimaal inzetbaar wordt gemaakt en gehouden.
Nike ontwikkelt producten, diensten en belevingen voor de moderne atleet en biedt oplossingen voor toekomstige generaties. De missie van Nike is het brengen van inspiratie en innovatie voor iedere atleet ter wereld. In de ogen van Nike is iedereen met een lichaam een atleet.
In de praktijk van de zorg is de visie van de organisatie de weergave van hoe mensen tegen hun cliënten aankijken. De visie is dus belangrijk voor de cultuur, de samenwerking en de communicatie.
Wat is een organisatievisie? Een organisatievisie definieer ik bij voorkeur aan de hand van een aantal kenmerken. Kernvraag bij het ontwikkelen van organisatievisie is WAT je wilt bereiken met jouw organisatie nadat je de eigen organisatie en de omgeving waarbinnen de organisatie opereert hebt ingeschat.
Wij streven ernaar om een duurzamere en betere toekomst te creëren voor iedereen. Om een verschil te maken in de levens van mensen, in gemeenschappen en voor onze planeet door op de juiste manier zaken te doen. Door beter te doen als bedrijf, kunnen we bijdragen aan een sterkere, duurzamere toekomst voor ons allemaal.
Om je levensmissie of levensdoel te ontdekken is het belangrijk dat je jezelf goed kent. De volgende aspecten kunnen je hier bij helpen: Ontdek waar je werkelijk goed in bent en wat jou uniek maakt. Ontdek wat je belangrijk vind in je leven (je waarden) en wat je drijfveren zijn.
Een visie is het beeld of de verwachting die een organisatie heeft van de toekomst. Visie komt van het Latijnse “videre” dat “zien, inzien, inzicht hebben” betekent. Het gaat bij het formuleren van een visie om het gezamenlijk vaststellen van een toekomstbeeld en de gedroomde positie van de organisatie daarin.