Alle banden zijn voorzien van slijtage-indicatoren: kleine rubberen blokjes in de hoofdgroeven met de letters TWI erbij (Tread Wear Indicator). Is het profiel tot op deze slijtage-indicator versleten? Dan is de wettelijke limiet bereikt en moet de band worden vervangen.
Ten eerste verandert het rolgeluid van de band; vlak na het lek raken zal het rubber harder gaan 'zoemen'. Zit er nog minder lucht in de band, dan verandert dat al snel in een klapperend of kloppend geluid. Verder merk je ook meteen dat de auto anders stuurt.
Een band met deze vorm van slijtage geeft een vervelend afrolgeluid dat te vergelijken is met het geluid van een defect wiellager. Een soort zoemen dus. De band kan zelfs gaan trillen. Zaagtandslijtage kun je voelen met de hand.
Als je binnen de bebouwde kom rijdt, waar je maximaal 50 km per uur mag, kun je in principe nog wel met een zachte band doorrijden totdat je thuis of bij een garage bent. Met een platte band doorrijden is absoluut niet aan te raden, want hiermee kun je de velg beschadigen.
Daarbij wordt het ventiel vernieuwd en het wiel gebalanceerd. Reken op kosten die rond de € 100,00 voor vier banden of wielen komen. Je kunt er ongeveer € 10,00 onder of boven uitkomen.
Voor een gemiddelde auto, bij normaal gebruik, moet u denken aan 30.000 - 40.000 voor de voorbanden. Achterbanden gaan in veel gevallen wat langer mee. Vraag desnoods naar de profieldiepte. Bij minder dan 2,5 mm is vervanging wel aan te bevelen.
De levensduur van autobanden hangt namelijk af van een aantal factoren. Zo is het aantal gereden kilometers van belang, de rijstijl, de juiste bandenspanning en de weersomstandigheden. De gemiddelde levensduur van autobanden ligt tussen de vijf en tien jaar.
Wat kost een lekke autoband reparatie? De kosten voor het repareren van een lekke autoband start bij € 100 incl. BTW. De kosten voor het maken van je lekke band is afhankelijk van waar je staat met je auto.
Altijd wanneer u pech heeft kunt u een beroep doen op de Wegenwacht, dus ook wanneer u een lekke band heeft. De Wegenwacht zal kijken waar u op dat moment het best mee geholpen bent. Vaak kan de band gerepareerd worden, we spreken dan van een tijdelijke reparatie. Een definitieve zal in de garage moeten plaats vinden.
Wegenwacht Reservewiel
Het gele wiel van de Wegenwacht vervangt de lekke band met velg en is een noodreparatie waarmee de leden in een mum van tijd weer met hun eigen auto verder kunnen. In de bijgeleverde bandenhoes kunnen ze het gele wiel gratis terugzenden naar de ANWB of hun garage vragen dit te verzorgen.
De oorzaak voor het cuppen van de banden is vaak een combinatie van auto en bandentype. In de meeste gevallen komt dit verschijnsel voor bij de op de achteras gemonteerde banden. Het heeft met name te maken met de achterasconstructie waardoor een achterband wat ontvankelijk wordt voor een wat ongelijkmatige slijtage.
' Autoredacteur Niek Schenkt antwoordt: 'Met cuppen wordt ongelijkmatige slijtage van het bandenrubber bedoeld. Vaak wordt dit veroorzaakt doordat de banden verkeerd zijn gemonteerd, de wielen niet goed zijn uitgelijnd, of doordat er met een verkeerde bandenspanning is gereden.
Zorg dat de banden altijd dezelfde draairichting hebben. Banden mogen alleen van voor naar achter verwisseld worden, nooit van links naar rechts of omgekeerd. Als u de banden verkeerd aanbrengt, nemen de remeigenschappen van de auto af en kunnen de banden regen, sneeuw en drab minder goed afvoeren.
Indien mogelijk, zet de band met het lek naar de onderzijde. Plaats de container met lekmiddel op het ventiel en spuit deze leeg. Breng de band met behulp van de compressor in de auto op spanning. Laat de band zo snel mogelijk bij een bandenspecialist repareren (of vervangen).
Reparatiekits worden het meest gebruikt als vervanging van het reservewiel. Het is een pakketje dat weinig plek inneemt. Met zo'n kit kun je je lekke band – met een klein lek – zelf herstellen door er een vloeistof in te spuiten via het ventiel. Grote lekken of schade aan de velgen kun je er niet mee herstellen.
Zijn er extra kosten als ik pech heb? Nee, je hoeft niets extra te betalen wanneer je met pech komt te staan. Ook niet bij slepen. Als je auto gemaakt moet worden in een garage, zijn die kosten voor eigen rekening.
In Nederland heeft u 7 keer per contractjaar recht op sleutelhulp. Vanaf de 4e keer vragen wij daarvoor de volgende eigen bijdragen: 4e keer: € 50,- 5e keer: € 75,-
Ter indicatie; als je premium autobanden online koopt, ben je in een standaard maat ongeveer 75 euro per band kwijt. Wil je goedkope autobanden bestellen van een budgetmerk? Bij BandenExpert vind je goedkope autobanden van budgetmerken in een standaard bandenmaat al voor ongeveer 45 euro per stuk.
Antwoord van Jos. U vraagt hoeveel kilometer je met een reparatiekit gerepareerde band kunt rijden. Feitelijk zo kort mogelijk om bij de dichtstbijzijnde locatie een duurzame reparatie te laten verrichten.
Doorrijden of vervangen? Doorrijden is zodoende mogelijk, maar in beide gevallen valt een bezoek aan de bandenspecialist aan te raden voor het laten verwijderen van de spijker en het eventueel vakkundig laten repareren van de band.
Doorgaans verslijten de banden op de aandrijfas het snelst: bij voorwielaangedreven wagens zijn dat de voorbanden. Bij achterwielaangedreven wagens slijten de achterbanden sneller. Maar behalve de aandrijfas heeft ook de stuurkracht invloed op de banden. De voorbanden van voorwielaandrijvers worden dubbel belast.
Voor wie een minimale slijtage prioriteit heeft is de Michelin, de Semperit, de Continental of de Esa+Tecar de beste keuze.
Op de zijkant van banden staan in de regel de letters 'DOT', in de meeste gevallen gevolgd een viercijferige code die vertelt wanneer een band is geproduceerd, zie foto. De eerste twee cijfers vermelden de productieweek, de laatste twee cijfers het productiejaar.