Roodlichtcamera's werken in principe met twee magnetische lussen in het wegdek, net na de stopstreep. Eén van die lussen controleert de stand van het verkeerslicht bij het voorbijrijden van de stopstreep, de andere lus controleert de snelheid van je voertuig.
Roodlichtcamera's. Een roodlichtcamera werkt meestal met twee lussen in het wegdek. Wanneer een auto over de eerste lus rijdt, controleert de computer de stand van het verkeerslicht. Wanneer dezelfde auto ook over de tweede lus rijdt, weet de computer ook hoe snel de auto reed.
Wanneer u over de eerste lus rijdt, wordt de kleur van het verkeerslicht gecontroleerd. Wanneer u over de tweede lus rijdt, wordt ook uw snelheid vastgesteld. Er wordt wel pas geflitst wanneer het verkeerslicht al minimum 1 seconde op rood staat.
Een roodlichtcamera werkt meestal met 2 lussen in het wegdek en maakt dus ook 2 foto's.Wanneer je over de eerste lus rijdt, controleert de roodlichtcamera de kleur van het verkeerslicht. Dit is dus om je overtreding te registreren.
Roodlichtcamera's werken dan weer met een systeem waarbij zich twee magnetische lussen in het wegdek bevinden. Deze twee lussen bevinden zich net na de stopstreep. De eerste lus zal de stand van het licht controleren wanneer je voorbij rijdt, de tweede lus wordt gebruikt om de snelheid van het voertuig te bepalen.
Wanneer je hier te snel over rijdt of wanneer het licht langer dan één seconde op rood staat, wordt er een verstoring veroorzaakt in dat magnetische veld, waardoor de camera weet dat hij moet flitsen. De roodlichtcamera kan dus ook op snelheid flitsen!
Wanneer een agent ziet dat iemand door rood rijdt, moet hij de automobilist staande houden en de boete opleggen tenzij hij geen mogelijkheid heeft gehad om u staande te houden. Op uw boete kunt u zien of de boete op basis van een flitsfoto is of op basis van de waarneming van een agent.
Roodlichtcamera's staan op een kruispunt, om te betrappen wie er door het rode licht rijdt mààr flitst ook wanneer je de maximum toegelaten snelheid overschrijdt. Wist je dat de roodlichtcamera niet altijd flitst wanneer het verkeerslicht op rood staat?
Ben ik geflitst op die tijd en plaats? In dat geval kun je een flitsfoto opzoeken op de website van het CJIB. Wanneer je met je eigen voertuig bent geflitst, vul je je DigiD in en kun je meteen de foto inzien.
Zodra u door rood licht rijdt kan u een boete krijgen ongeacht van hoe lang het rode licht al is ingegaan.
Flitsfoto inzien bij CJIB
Als je met je eigen auto of motorfiets bent geflitst, kun je met je DigID de foto inzien. Als je een auto van je bedrijf of een leaseauto hebt, kun je daar ook terecht en uiteindelijk met je DigID de foto opvragen.
Na inloggen met DigiD op www.mijnpolitie.nl kun je precies bekijken waar en wanneer je geflitst bent, door welke camera, wanneer die geijkt is en of de betreffende ambtenaar wel bevoegd is. Ook is de foto op te vragen, net als de datum waarop de beschikking en acceptgiro in de bus vallen.
Van een vaststelling door een flitspaal die aan de lichten staat moet je minder schrik hebben. Zo'n camera flitst namelijk pas als het rode licht al minstens één seconde op rood staat. Als je tegen een correcte snelheid door het oranje rijdt word je dus niet geflitst door een flitspaal.
Auto's moeten, als het licht oranjegeel wordt of rood is, stoppen voor de eerste stopstreep. Dat is de streep die de bestuurders het eerste zien. Fietsers en tweewielige bromfietsen stoppen voor de tweede stopstreep. Dat is de streep die het dichtst bij het kruispunt is.
Naast de bevordering van energieproductie, stimuleert rood licht therapie ook je bloedsomloop. Zodoende wordt er meer zuurstof en andere nutriënten naar je weefsels vervoerd waardoor je lichaam sneller herstelt. Zowel bijna infraroodlicht als natuurlijk licht stimuleert de vorming van antioxidanten.
Hierboven staat een lijst met locaties van de nieuwe flitsers. De flexflitser blijft niet op één locatie, zoals de vaste flitspaal. De flexflitsers staan twee maanden op één plek en worden dan verplaatst naar een andere locatie. De flexflitsers staan op wegen met een maximumsnelheid van 50, 70 of 80 kilometer per uur.
Wie minder dan 7 km/u te snel rijdt op gewone wegen, moet niet geflitst worden. Op een autosnelweg riskeert u pas vanaf 129 km/u een boete. De marge wordt dus iets groter.
25 km/h: € 235. 30 km/h: € 302. 35 km/h: € 378. Meer dan 40 km/h: strafbeschikking.
Als je door rood bent gereden kost je dit 289 euro, dit is inclusief de 9 euro administratiekosten van het CJIB. De boete door rood rijden is in 2023 verhoogd in prijs, in 2022 was de boete nog 259 euro. Je moet ook stoppen voor oranje licht, tenzij het op dat moment niet mogelijk, of veilig is om te stoppen.
Er is een opdeling in vier graden. Bellen achter het stuur valt onder overtreding van de tweede graad. Het te betalen bedrag zal dus normaal gezien € 116 zijn. Als u de overtreding betwist, maar ongelijk krijgt voor de politierechter kan de boete zelfs oplopen tot maximaal € 2000.
Mannen rijden 1,32 vaker door rood dan vrouwen. – Jongeren (onder de 20) rijden het vaakst door rood: 34,7 procent. Gevolgd door volwassenen (20-65): 24,3 procent. En ouderen wachten het meest: 'slechts' 21,6 procent van de 65-plussers lapt de regels aan zijn laars.
In sommige gevallen kan een agent je staande houden en direct een boete voor door rood licht rijden uitschrijven. Als je van mening bent dat de boete onterecht is, kun je bezwaar maken tegen de boete voor door rood licht rijden.
Wist je dat de tijd dat een verkeerslicht op oranje blijft staan, afhangt van de toegestane snelheid op die weg? Zo bedraagt de oranjetijd op een kruispunt dat je aan maximum 50 km/uur mag naderen minimum 3 seconden en waar je 70 km/uur mag rijden minimum 5 seconden.
Als je door een oranje licht rijdt terwijl je dat eigenlijk niet mocht, dan bega je een verkeersovertreding. Je riskeert een boete van 110 euro te moeten betalen.
Rood, oranje en groen
De boete is € 160,-.