Definitie. In de nacalculatie wordt het werkelijke of gerealiseerde bedrijfsresultaat berekend, waarbij aan het einde van een periode of een project inzichtelijk moet worden of de verkopen en kosten afwijken van de verwachte cijfers.
Een nacalculatie is een berekening achteraf. Je berekent de prijs op basis van de werkelijke kosten die tijdens het productieproces of levering gemaakt zijn. Je vergelijkt de geschatte kosten met de werkelijk gemaakte kosten.
Nacalculatie De nacalculatie wordt gedaan door de administratie, omdat deze niet verantwoordelijk is voor de standaardkostprijs, anders zou er geen spraken zijn van functiescheiding.
In de voorcalculatie wordt een begroting gemaakt van de verwachte kosten per project door uren, materialen en eenheden vast te leggen. In de voorcalculatie kunnen vaak de kostprijs- en de verkooptarieven handmatig worden vastgelegd.
Het prijsverschil wordt uitgedrukt als het verschil tussen de standaardprijs (SP) en de werkelijke prijs (WP) vermenigvuldigd met de werkelijk verbruikte hoeveelheid (WH). Het prijsverschil = (SP-WP) x WH.
Waarde die een ondernemer opoffert tijdens het productieproces uit te drukken in periodekosten [euro-periode] {Kostencalculatie}. Synoniem:feitelijke kosten Synoniem: kosten (indien er geen sprake is van toegestane kosten, dan is het ook niet zinvol om over werkelijke kosten te praten).
De verkoopprijs is opgebouwd uit de netto inkoop- of productieprijs + de kosten + de nettowinst + de btw. Om van een bepaald artikel de verkoopprijs te bepalen beginnen we dus bij de netto inkoopprijs van een product. De netto inkoopprijs is de prijs exclusief btw.
Een heldere voorcalculatie zorgt voor transparantie bij jou én de opdrachtgever. Om inzichtelijk te hebben hoeveel uren en materialen er aan een project kunnen of mogen worden besteed, maak je gebruik van de voorcalculatie. Je maakt de projectplanning en stelt een offerte op voor de klant.
Het gerealiseerde budgetresultaat bestaat uit het verschil tussen de werkelijke productie/afzet tegen kostprijs en de werkelijke kosten van deze productie/afzet.
Commerciële kostprijs
- Verkoopkosten kunnen we verdelen in constante en variabele kosten. Formule commerciële kostprijs: -Integrale fabricage kostprijs + standaard verkoopkosten per product.
De kostprijs bestaat uit de totale kosten die je per product maakt voor het produceren of leveren van een product of dienst. Dat zijn directe kosten, zoals materialen of ingrediënten, maar ook indirecte kosten zoals loonkosten of gebruik van machines.
Het verschil tussen wat een organisatie in een bepaalde periode heeft gepresteerd en hetgeen zij met de beschikbare middelen naar verwachting had kunnen presteren. Dit verschil kan positief zijn (meer gepresteerd) of negatief. in dit laatste geval spreken we van efficiencyverlies.
Is de uitkomst van het bezettingsresultaat positief (de werkelijke productie is groter dan de normale) dan is er bezettingswinst. Is de uitkomst kleiner dan nul dan is er sprake van bezettingsverlies. Dit bezettingsresultaat beïnvloedt uiteindelijk de totale winst.
Een goede marge verschilt aanzienlijk per bedrijfstak, maar als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% als gemiddeld wordt beschouwd, een marge van 20% als hoog of goed en een marge van 5% als laag.
Een korting wordt namelijk ook altijd gegeven over de verkoopprijs. 10% korting bij een winstmarge van 30% geeft dan, eenvoudig te berekenen: 30% - 10% = 20% winst.
De formule die hiervoor geldt, is: (omzet – kostprijs van de producten): omzet x 100 %. Stel dat je mooie sneakers inkoopt voor € 50 per stuk (exclusief btw) en ze voor € 100 (exclusief btw) verkoopt. In totaal verkoop je er 1.000. Je brutowinstmarge is dan (€ 100.000-€ 50.000) / € 100.000 x 100 % = 50 %.
Break-even punt: de situatie waarin de totale opbrengsten of omzet (TO = verkoopprijs x afzet = P x q) precies gelijk zijn aan de totale kosten (TK).
De indirecte kosten worden uitgedrukt in een percentage van het totaal van de variabele kosten (of van één van de variabele kostensoorten, bijvoorbeeld de directe loonkosten). De kosten per product wordt nu berekend door over de variabele kosten een opslagpercentage voor indirecte kosten 'in rekening te brengen'.
Een kostprijsanalyse zet u op weg naar een juiste prijszetting voor uw product, dienst, prestatie of klantengroep. Onze analyse geeft u inzicht in uw kosten, klantenportefeuille, winstgevende of verlieslatende producten, en in uw verkoopstrategie.
De winstmarge bereken je met de volgende rekensom: trek de kosten af van de omzet. Het bedrag dat uit deze rekensom komt deel je door de omzet. Dat cijfer doe je maal 100%.
Wat is dan de verkoopprijs inclusief btw? De belasting komt bovenop de verkoopprijs exclusief btw. Als er 21% bij een prijs van € 100 op komt, wordt de prijs inclusief btw: 100 × 1,21= € 121,00. De bruto prijs is hier € 100 en de netto prijs € 121.
De btw wordt door de verkoper of dienstverlener toegevoegd aan de prijzen van hun goederen of diensten. Bijvoorbeeld wanneer een product of dienst zonder btw 100 EUR kost, dan kost dit 121 EUR na de toeslag (de BTW bedraagt 21 EUR). Het wordt echter meer verwarrend voor een kostprijs van 100 EUR inclusief BTW.