Hoe ziet een kwaliteitsmanagementsysteem eruit? Een kwaliteitsmanagementsysteem is een beschrijving van je bedrijf. Het bestaat uit verschillende onderdelen, zoals strategie, heldere interne organisatie, primaire procedures en ondersteunde procedures.
Samenhangend geheel van organisatiestructuren, bevoegdheden, verantwoordelijkheden, procedures, processen, voorzieningen en middelen dat nodig is voor het ten uitvoer brengen van het kwaliteitsbeleid, het bereiken van de vastgestelde kwaliteitsdoelstellingen en het waarborgen van de kwaliteit van zorg.
Een kwaliteitsmanagementsysteem is een overzichtelijk geheel van alle vereiste procedures, processen, beleid, resultaten en registraties binnen een bedrijf. Deze zaken hoeven niet allemaal op één plek te staan. Er moet wel een duidelijke onderlinge verbinding tussen de verschillende elementen zijn.
Waar moet een kwaliteitsmanagementsysteem aan voldoen? Zoals gezegd moet een goed kwaliteitsmanagementsysteem de structuur en kwaliteit verbeteren en moet het systeem vóór de organisatie werken en vooral niet als een keurslijf voelen.
Een kwaliteitsmanagementsysteem (ook wel KMS) is een systeem dat jou helpt om op een systematische, transparante en effectieve manier de kwaliteit van je gehele bedrijfsvoering te waarborgen en deze in een proces van continu verbeteren te brengen.
Een kwaliteitssysteem is verplicht, het hebben van een keurmerk niet. De wet verplicht tot een intern systeem voor kwaliteit. De kwaliteitstoets door een externe partij zoals bijvoorbeeld bij het HKZ keurmerk plaatsvindt is geen verplichting.
Waarom is kwaliteitsmanagement zo belangrijk voor je? Een goed kwaliteitsmanagementsysteem is de basis voor het leveren van consistente, betrouwbare en hoogwaardige producten en diensten en maakt inzichtelijk waar je problemen zitten als er sprake is van een lage efficiency binnen je organisatie.
In dit kwaliteitsmanagementsysteem zorg worden processen vastgelegd en continu verbeterd, kwaliteit systematisch getoetst (in de vorm van audits en tevredenheidsonderzoeken) en geanticipeerd op cliëntwensen en nieuwe inzichten.
Het kwaliteitsbeleid is te lezen als de missie van het bedrijf gezien vanuit de klant. Het dient te vermelden dat het bedrijf zich commiteert aan het voldoen aan eisen van de klant en de wettelijke regelgeving en dat het haar kwaliteitssysteem continu wil verbeteren.
Kwaliteitsmanagement is een discipline die streeft naar een zo hoog mogelijke kwaliteit van een product (of dienst), proces of een organisatie. Kwaliteitsmanagement (ook wel kwaliteitszorg genoemd) gaat verder dan alleen het aanbrengen van verbeteringen.
Soorten kwaliteitszorgsystemen
In de zorg wordt er veelal gewerkt met drie verschillende systemen: ISO, NEN en HKZ. ISO is een internationaal systeem, waarbij ISO 9001 de norm is voor kwaliteitsmanagement systemen. HKZ staat voor Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector en is onderdeel van NEN.
Een kwaliteitscertificatie onderscheidt je van concurrerende ondernemingen. Ook geeft een certificatie inzicht in je bedrijfsvoering en er worden praktische mogelijkheden voor verbetering aangereikt. Een bedrijf dat werkt met een gecertificeerd kwaliteitssysteem is vaak efficiënter en effectiever in de bedrijfsvoering.
Wat doet een kwaliteitsadviseur? Simpel gezegd, een kwaliteitsadviseur bewaakt de kwaliteit van de zorg. Denk hierbij aan de veiligheid van de cliënt en de medewerkers van DNZT. Voor ons is het belangrijk dat iedereen zich prettig voelt en dat we altijd goede zorg leveren.
Klachten over kwaliteit moeten geanalyseerd worden; ook dit is een taak van de Kwaliteitscoördinator. Hij/zij adviseert de betrokken afdelingen hierover en rapporteert aan directie of het management. Je moet daarom onder meer punctueel zijn, en methodisch kunnen werken met een goed analytisch vermogen.
de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz);de Wet BIG;de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen;de Wet toelating zorginstellingen.
In de functie van een kwaliteitsmanager heb je nog altijd een controlerende rol, maar daarnaast ook een aansturende rol. Dat betekent dat je je meer focust op de uitvoering van een optimaal kwaliteitsbeleid, dan op het onderzoek en de voorbereiding ervan.
Kwaliteitsinstrumenten ondersteunen zorgprofessionals, de patiënt en diens naasten om de juiste zorgoptie te kiezen. Daarom stimuleren we de ontwikkeling, implementatie, evaluatie en herziening hiervan. Zoals keuzehulpen, richtlijnen, standaarden, patiënteninformatie en meetinstrumenten.
Het betreft alle onderdelen van het managen van een organisatie. Kwaliteitsmodellen en instrumenten helpen maar in de kern betreft het houding en gedrag van medewerkers en managers gericht op continue verbetering van de kwaliteit.
Naast erkenning voor de inspanningen van uw medewerkers, maakt u met ISO 9001 certificaat kenbaar aan de buitenwereld dat u alleen genoegen neemt met het beste voor uw bedrijf; betrouwbare processen die leveren wat de klant verwacht en daar continu in blijven verbeteren.
De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) houden toezicht op de zorg. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) controleert zorgondernemingen op grond van de Mededingingswet.
De eisen die worden gesteld aan de zorginstellingen die zorg leveren vanuit de Zorgverzekeringswet en de Wet langdurige zorg, komen voort uit verschillende andere wetten: de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz), de Wet BIG, de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen en de Wet toelating ...
De Wkkgz verplicht zorgaanbieders tot goede zorg, openheid over fouten en incidenten en de bereidheid daarvan te leren. Daarnaast verplicht de Wkkgz zorgaanbieders tot een zorgvuldige omgang met klachten over de zorgverlening.