Kwalitatief onderzoek is elke vorm van informatieverzameling die gericht is op beschrijven en niet op voorspellen, zoals het geval is bij kwantitatief onderzoek. Kwalitatieve enquêtes worden meestal gebruikt om een hypothese op te stellen, die vervolgens wordt getoetst door middel van kwantitatief onderzoek.
Bij kwalitatief onderzoek verzamel en analyseer je niet-numerieke data (zoals tekst, video of audio) om concepten, meningen of ervaringen (beter) te begrijpen. Je kunt dit type onderzoek gebruiken om inzicht te krijgen in een al vastgesteld probleem of om ideeën op te doen voor nieuw onderzoek.
Met kwalitatief onderzoek kun je inzicht verkrijgen in onderwerpen waar nog weinig kennis over is. Veelgebruikte kwalitatieve dataverzamelingsmethoden zijn interviews met open vragen, kwalitatieve observaties en literatuurstudies over concepten of theorieën.
Kwalitatieve onderzoeksvragen beginnen doorgaans met 'hoe' of 'waarom'; Het is tijdrovend; De participantengroep is klein, maar wel hoogst representatief; De onderzoeker neemt vaak actief deel aan de onderzoeksmethode.
Bij kwalitatief onderzoek heb je geen grote steekproef nodig, maar je wilt natuurlijk wel dat je resultaten betrouwbaar en valide zijn. Vaak zie je bij kwalitatief onderzoek dat er 12, 15 of maximaal 20 respondenten worden benaderd voor het onderzoek.
Welke vormen van kwalitatief onderzoek zijn er? Er zijn allerlei methoden waarmee u kwalitatief onderzoek kunt uitvoeren. Kies bijvoorbeeld uit literatuuronderzoek, participerend observeren, etnografie, persoonlijk interviewen of enquêteren.
Doorgaans gebruik je geen steekproef als je kwalitatief onderzoek verricht. Ook gebruik je nooit een steekproef als je onderzoekspopulatie zo klein is dat je simpelweg alle personen die hiertoe behoren kunt ondervragen. Dit is mede afhankelijk van je onderzoeksmethode.
Bij kwalitatief onderzoek gaat betrouwbaarheid over het spreken van de juiste personen. Bij (groeps)interviews spreek je vaak met belangrijke spelers in het veld, deelnemers, samenwerkingspartners of andere belanghebbenden. Zorg dat je verschillende mensen spreekt met verschillende standpunten.
De definitie van kwalitatief onderzoek: 'Bij kwalitatief onderzoek achterhaal je diepgaande informatie over motivaties, gedachten en verwachtingen van mensen. Kwalitatief onderzoek draait om woorden en niet om cijfers.
Kwalitatief onderzoek geeft diepgaande informatie van respondenten. We gaan in op achterliggende gedachten, meningen, behoeften en motivaties van de respondenten. Zo kom je veel meer te weten over de doelgroep of achterban.
Een semigestructureerd interview is een kwalitatieve onderzoeksmethode. Een deel van de gestelde vragen wordt vooraf door de interviewer bepaald. De volgorde waarin de vragen worden gesteld is flexibel en de respondenten kunnen volledig vrij antwoorden.
Kwalitatief onderzoek is elke vorm van informatieverzameling die gericht is op beschrijven en niet op voorspellen, zoals het geval is bij kwantitatief onderzoek. Kwalitatieve enquêtes worden meestal gebruikt om een hypothese op te stellen, die vervolgens wordt getoetst door middel van kwantitatief onderzoek.
Waar je bij kwantitatief onderzoek op zoek gaat naar cijfers en percentages, geeft kwalitatief onderzoek juist een dieper inzicht in de emoties, behoeften, wensen en meningen van klanten. De resultaten zijn dus minder nauwkeurig als je het cijfermatig bekijkt, maar vaak wél heel nuttig en concreet.
Steekproefgrootte hangt af van 'verzadiging'
“In tegenstelling tot kwantitatief onderzoek gaat het bij kwalitatief onderzoek niet om grote aantallen. Vaak weet je bij kwalitatief onderzoek zelfs niet van tevoren hoe groot je steekproef zal zijn. Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit.
Het geeft diepgaande informatie door in te gaan op achterliggende motieven, meningen, gedachtes, wensen en behoeften van de onderzoeksgroep. is kwalitatief onderzoek de beste methode. Typische vragen voor kwalitatief onderzoek zijn vragen die beginnen met Waarom en Hoe.
Voorbeelden van kwalitatieve onderzoeksdesigns zijn: overtuigingen van een bepaalde groep begrijpen door hen te ondervragen; een specifieke cultuur doorgronden door mensen binnen deze cultuur te observeren; meningen over een bepaald beleid achterhalen via een focusgroep.
Ga je kwalitatief en kwantitatief onderzoek combineren, dan is het verstandig om dit parallel aan elkaar of ná elkaar uit te voeren, zodat de onderzoeken elkaar kunnen aanvullen. Let er wel op dat je kwalitatieve resultaten niet als kwantitatieve resultaten gaat interpreteren en andersom.
Het schriftelijke interview noemen we doorgaans een enquête. Vooral bij persoonlijk afgenomen interviews staat de onderzoeker voor de vraag: welk soort interview past het best bij mijn onderzoek? Dat hangt af van het doel van het onderzoek en van de specifieke doelgroep.
De resultaten van kwalitatief onderzoek worden in het artikel geïllustreerd door citaten, letterlijke uitspraken van deelnemers. Deze citaten moeten verhalend en betekenisvol te zijn. De hele resultatenparagraaf moet voor de lezer inzichtelijk maken hoe de deelnemers zich gedroegen en in welke context ze dat deden.