Om teams effectief te laten samenwerken, moeten ze een gemeenschappelijke visie hebben. Zorg ervoor dat alle teams begrijpen hoe hun werk en het werk van andere teams bijdraagt aan het grotere geheel van de organisatie. Wanneer teams dit van elkaar weten, kunnen ze elkaar beter ondersteunen.
Een succesvol team bestaat uit teamleden die samen zaken voor elkaar krijgen. Samenwerking is de sleutel tot succes, maar hierbij is het ook belangrijk om het eigen aandeel te dragen. Ieder teamlid draagt zijn of haar eigen deel van de werklast en begrijpt goed waar hij of zij in de bedrijfsvoering past.
Samenwerking begint bij de top, dus zorg ervoor dat je altijd co-creatie uitnodigt, open communicatie aanmoedigt en tijd vrijmaakt voor je team om te innoveren en samen te werken . Moedig teamleden aan om contact met je op te nemen als ze vragen hebben, of plan een 1:1 in voor wat extra vergadertijd.
Stel je voor dat je deel uitmaakt van een effectief team. Elk lid heeft een duidelijk gedefinieerde rol op basis van hun unieke vaardigheden en interesses . Iedereen luistert naar elkaar en steunt elkaar, waardoor de samenwerking soepel verloopt. Je voelt je gewaardeerd en gewaardeerd, vooral door de teamleider, en je vertrouwt erop dat je collega's hun deel doen.
Kernwaarden zijn diep verankerde persoonlijke overtuigingen die jouw beeld en je oordeel filteren over jezelf en over anderen. Kernwaarden worden ook gebruikt door organisaties of teams. Dan zijn het eigenschappen of drijfveren die laten zien waar het bedrijf of team voor staat.
Wat het team bindt, zijn de gemeenschappelijke doelen die iedereen nastreeft, maar de unieke kwaliteiten van elk teamlid dragen bij aan het succes. Als manager kun je inclusiviteit bevorderen door open te staan voor de verschillende kwaliteiten, ervaringen en achtergronden van je teamleden.
Houd regelmatig één-op-één vergaderingen om hun werk, doelen en uitdagingen te bespreken . Probeer ook je teamleden buiten werktijd te leren kennen door deel te nemen aan teambuildingevenementen, samen te lunchen of koffie te drinken, of gewoon met ze te kletsen in de gang of via Colleague Connect-sessies.
Effectief samenwerken betekent dat jullie een duidelijk doel voor ogen hebben als team, dat iedereen daarbij betrokken wordt en zijn eigen verantwoordelijkheden op zich neemt. Ook vereist het goede communicatie.
Wat zijn samenwerkingsafspraken? Samenwerkingsafspraken zijn duidelijke en concreet omschreven afspraken tussen twee of meer partijen.
Als we nadenken over alle dingen die een team geweldig maken, komen kennis, ervaring en vaardigheden misschien in ons op. Toch bestaat een team uit een groep mensen die elk hun eigen unieke persoonlijkheden, ideeën, perspectieven en vaardigheden hebben , dus de interne werking van een geweldig team is eigenlijk behoorlijk complex.
Communicatie is de basis van effectief teamwerk . Of u nu met uw klasgenoten aan een presentatie werkt of een nieuw project op het werk leidt, het is belangrijk om open en eerlijk met uw groepsleden te praten over verwachtingen, deadlines en verantwoordelijkheden.
Een goede teamleider heeft leiderschapsvaardigheden, effectieve communicatievaardigheden, organisatorische vaardigheden, besluitvaardigheid en empathie. Daarnaast is een goede teamleider bezig met leren, groeien en feedback ontvangen om zichzelf verder te ontwikkelen.
Samenwerking op de werkplek kan variëren op basis van het type werkomgeving dat uw bedrijf implementeert. Enkele veelvoorkomende voorbeelden van samenwerking op de werkplek zijn echter brainstormen met andere experts in het personeel , het implementeren van routinematige beoordelingen en manieren om feedback te krijgen, of het delegeren van taken aan een gedeeld project.
Ga voorop, coach en ontwikkel de vaardigheden van je team terwijl je iedereen gefocust houdt . Wees eerlijk en transparant en onthoud dat overcommunicatie beter is dan ondercommunicatie. Samenwerkingshulpmiddelen kunnen helpen al deze ideeën in de praktijk te brengen. Hulpmiddelen zoals Slack laten teams op één plek organiseren.