Een goede SEO-tekst schrijf je altijd met tussenkopjes. Dit maakt de tekst goed leesbaar. Ook kan de lezer de content goed scannen op onderwerp. Belangrijke zoekwoorden zet je ook in deze headings.
Over het algemeen wordt aangenomen dat inhoud van 300-500 woorden als kort wordt beschouwd, 500-1000 woorden als middelmatig, en meer dan 1000 woorden als lang. Lange inhoud kan zoekmachine-optimalisatie voordelen bieden, zoals een hogere kans om backlinks te verdienen en betere prestaties in zoekresultaten.
SEO staat voor zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimization), dus SEO teksten dragen bij aan de vindbaarheid in Google. Tegelijkertijd komt de bezoeker altijd op de eerste plaats. Pas wanneer een tekst interessant, relevant en waardevol is zijn het de zoekwoorden die je helpen aan een plek hoger in Google.
Als vuistregel kun je het beste 120 tot 160 tekens gebruiken, met de belangrijkste informatie en het zoekwoord in de eerste 120 tekens. Vaak wordt bij mobiele zoekresultaten namelijk alleen de eerste 120 tekens getoond.
SEO kun je best zelf doen, maar om het goed te doen heb je wel up-to-date kennis nodig. Daar is deze kennispagina voor. Hier lees je om te beginnen wat SEO is en wat het anno 2023 precies inhoudt. Er verandert namelijk nogal wat binnen het vakgebied!
€250 – €2500 per zoekwoorden onderzoek. €150 – €1500 per concurrentie onderzoek. €0,02 – €2 per woord, €25 – €250 per uur of €10 – €2000 per pagina voor een tekstschrijver.
Wat kost SEO-copywriting van één webpagina? Gemiddeld kost het schrijven van een nieuwe webpagina door een SEO specialist 1,5 tot 2 uur werk. Je kunt dan een tekst verwachten van rond de 600 woorden. Bij een goedkopere tekstschrijver kost het schrijven van één webpagina je in dat geval tussen de € 50,- en € 75,-.
Maar het moet niet ten koste gaan van de klant. SEO, oftewel Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie), wordt door veel website-eigenaren gezien als 'moeilijk' en iets wat je beter aan specialisten kunt overlaten.
Om de omschrijving van een goede webtekst wat concreter te maken, zijn er eigenlijk 3 kenmerken waar je tekst aan moet voldoen: De inhoud van de webteksten sluit aan op de zoekintentie van je bezoeker. Teksten schrijf je voor je doelgroep. Een goede tekst beantwoordt dan ook alle vragen die de bezoeker heeft.
De meeste teksten hebben de indeling: inleiding, kern en slot. De inleiding en het slot bestaan meestal beide uit maar één alinea. De kern bestaat daarentegen uit een aantal alinea's. In de alinea's worden alle deelonderwerpen besproken.
Het leren van SEO is dus absoluut gratis te doen. En vervolgens is het ook gratis om vindbaar te zijn worden de zoekmachines. Je hoeft namelijk niks direct aan Google te betalen om vindbaar te zijn.
Een SEO tekstschrijver helpt je jouw bezoekers online te informeren, overtuigen of activeren. Met teksten die tegelijkertijd bijdragen aan de vindbaarheid in Google. Dat kan strategisch volgens een zoekwoordenonderzoek en contentplan of op basis van jouw briefing.
Meta descriptions moeten de pagina goed omschrijven en uniek zijn. Het doel van een meta description is dat deze de pagina samenvat in een korte, duidelijke, manier. Zie het als de inleiding van een boek. U moet hiermee een zoeker overtuigen dat uw website bevat wat ze zoeken.
Een SEO-strategie is een plan van aanpak om de online zichtbaarheid en vindbaarheid van een website te verbeteren in zoekmachines zoals Google. Het doel van een SEO-strategie is om de website hoger te laten ranken in de zoekresultaten, zodat meer mensen de website kunnen vinden en bezoeken.