Bij een functionele organisatie zijn de werkzaamheden verdeeld onder verschillende afdelingen. Denk aan een afdeling productie, een afdeling ontwerp en een afdeling verkoop. Deze kunnen ook weer in kleinere afdelingen zijn onderverdeeld.
Een functionele organisatie is een organisatievorm waarbij specialisatie van de functie als uitgangspunt dient voor de inrichting van de organisatie. Gelijksoortige specifieke activiteiten worden in aparte afdelingen ondergebracht en daardoor ontstaat de specifieke functionele organisatiestructuur.
Een functionele organisatiestructuur is een teamstructuur die werknemers groepeert in verschillende afdelingen op basis van expertisegebieden . Dit type structuur is een van de meest voorkomende typen in het bedrijfsleven, met name in grotere bedrijven, waar groepen werknemers worden georganiseerd op basis van de functie die ze uitvoeren.
In een matrixorganisatie worden medewerkers van verschillende afdelingen in een gezamenlijk project bij elkaar geplaatst. Formeel blijven de medewerkers op hun eigen afdeling werkzaam, waarbij ze verantwoording afleggen aan de lijnmanager.
De projectorganisatie bestaat uit een stuurgroep, projectgroep en een aantal werkgroepen.
Er zijn drie hoofdtypen organisatiestructuren. 1) Lijnorganisatie 2) Functionele organisatie 3) Lijn- en staforganisatie . In dit type organisatie loopt de lijn van autoriteit direct van boven naar beneden en de lijn van verantwoordelijkheid loopt van beneden naar boven in tegengestelde richting.
Het verschil tussen lijnfuncties en staffuncties is te zien in het organigram en de organisatiestructuur. Lijnfuncties worden aangestuurd door het managementteam dat boven hen staat in de organisatiestructuur. Staffuncties daarentegen worden aangenomen voor hun deskundigheid bij een specifieke specialisatie.
Volgens Mintzberg zijn organisaties uit vijf structuur-elementen/bouwstenen op te bouwen. Deze zijn: operationele kern, strategische top, lijnmanagement en technische staf aan de ene en de dienstverlenende staf aan de andere kant.
Een van de belangrijkste nadelen van een functionele organisatiestructuur is de mogelijkheid van isolatie van andere afdelingen . Wanneer werknemers worden verdeeld op basis van hun expertisegebieden, hebben ze mogelijk geen interactie met collega's buiten hun eigen afdeling.
De functionele strategieën gaan over de strategische doelen om de bedrijfsdoelen te bereiken, en om het functionele gebied zelf te blijven ontwikkelen. Strategie is een plan van aanpak om korte, middellange en lange termijn doelen te bereiken.
Functionele structuren bieden duidelijkheid en richting voor professionele ontwikkeling . Dit komt omdat ze goed gedefinieerde carrièrepaden kunnen bieden binnen gespecialiseerde gebieden. Het verhoogt ook de motivatie en betrokkenheid van werknemers. Het stelt werknemers in staat om gespecialiseerde vaardigheden te ontwikkelen die de efficiëntie en productiviteit verbeteren.
Een functionele afdeling houdt in dat er gelijksoortig werk in is samengebracht: alle draaiers in de afdeling Draaierij, alle P&O-ers in de afdeling P&O, alle engineers in Engineering, alle magazijnbedienden in het Magazijn enz.
Bij de functionele component van de definitie van mentale gezondheid wordt onderscheid gemaakt in persoonlijke grenzen stellen, persoonlijke hulpbronnen, dagelijks functioneren, en actieve houding. Hieronder worden de bouwstenen van de functionele component omschreven.
Wanneer een bedrijf een traditionele hiërarchische structuur heeft, zal het doorgaans worden gestructureerd door functionele afdelingen, d.w.z. afdelingen met duidelijk gedefinieerde rollen en verantwoordelijkheden . Deze indeling in functionele afdelingen helpt bij communicatie, omdat mensen weten met wie ze moeten praten als er een probleem ontstaat.
Soorten organisatiestructuren omvatten functionele, divisie-, flatarchie- en matrixstructuren . Senior leiders moeten rekening houden met verschillende factoren, waaronder de doelen van het bedrijf, de industrie en de cultuur, voordat ze beslissen welk type organisatie het beste is voor hun bedrijf.
Van een product–indeling (P–indeling) is sprake wanneer eenheden ingedeeld worden naar verschillende producten zoals auto's en motoren of productassortimenten zoals consumentenproducten en professionele apparatuur.
Hiërarchische structuur
Een hiërarchische structuur is het meest voorkomende type organisatiestructuur. Deze piramidevormige structuur volgt een directe bevelsketen van bovenaf (de CEO) en stroomt door het organigram via individuele teams en werknemers op instapniveau.
Lijn- en personeelsorganisatie is een geëvolueerde en complexe versie van het lijnorganisatieconcept . Deze structuur combineert het traditionele bedrijfsmodel met gekwalificeerde experts uit de industrie. Meer weten over deze structuur kan u helpen om het personeelsbestand van een bedrijf beter te organiseren.
Welke organisaties vallen onder sociaal maatschappelijk organisaties? Een aantal voorbeelden van sociaal maatschappelijke organisaties zijn kerken, buurthuizen, musea, sportverenigingen en andere Belangenorganisaties. Deze organisaties hebben allemaal een maatschappelijk of social doel.
Een matrixorganisatie is een bedrijfsstructuur waarin teams rapporteren aan meerdere leidinggevenden. De matrixopzet houdt de communicatie tussen de teams open en kan bedrijven helpen innovatievere producten en diensten te creëren.
Projectleden/projectteam
De mensen die het project daadwerkelijk uitvoeren en die taken hebben binnen het project. Vaak hebben teamleden verschillende expertisegebieden. Teamleden kunnen intern zijn (eigen personeel) en/of extern (van projectpartners, klanten, gebruikers of ingehuurd personeel).
Twee soorten stuurgroepen
De sturende stuurgroep neemt alle besluiten; de projectgroep heeft in het besluitvormingsproces een voorbereidende en uitvoerende taak. In de situatie dat een organisatie een stuurgroep onbewust positioneert als een klankbord, zien we zelden dat er een besluit wordt genomen door de stuurgroep.