Hoe ziet een DESTEP-analyse eruit? De analyse wordt gedaan vanuit een zestal invalshoeken. De kansen en bedreigingen worden onderzocht aan de hand van een aantal relevante factoren. Er bestaat geen vaste lijst met factoren die onderzocht moet worden, maar verschilt per omgeving waarbinnen een organisatie opereert.
DESTEP is een afkorting voor zes factoren die samen een beeld geven van de macro-economische omgeving, namelijk: demografisch, economisch, sociaal-cultureel, technologisch, ecologisch en politiek-juridisch.
Een destep – analyse beschrijft de huidige macro-omgeving van het bedrijf en je gaat op zoek naar de trends en veranderingen die invloed kunnen hebben op jouw bedrijf of op jouw marketing. Destep is een afkorting van alle factoren waaruit de analyse bestaat.
Met de DESTEP-analyse kun je de macro-omgeving van een bedrijf in kaart brengen om inzicht te krijgen in belangrijke marktontwikkelingen. Zo kun je kansen en bedreigingen voor je opdrachtgever inzichtelijk maken.
De DESTEP-analyse is een analyse om de macro-omgeving in kaart te brengen. DESTEP is een afkorting van een zestal factoren, namelijk: demografisch, economisch, sociaal-cultureel, technologisch, ecologisch en politiek-juridisch.
De DESTEP-analyse geeft inzicht in de macro-omgevingsfactoren van een onderneming en aan de hand van deze analyse kunnen marketeers eenvoudig kansen en bedreigingen voor een marketingplan opstellen.
PEST is een afkorting voor de termen politiek, economisch, sociaal en technologisch. Het is een manier om te begrijpen hoe externe krachten jouw bedrijf beïnvloeden en hoe je daar op kunt inspelen. PEST werd in 1967 bedacht door professor Francis Aguilar van de universiteit van Harvard.
DESTEP-analyse betekenis
Denk bijvoorbeeld aan de markt die je bedient zoals de horeca, bouw of online als webshop. Iedere markt heeft weer zijn eigen specifieke factoren en elementen. Deze factoren in de markt hebben invloed op je bedrijf, zowel in positieve- als negatieve zin.
De DESTEMP is een soort checklist voor het in kaart brengen van de ontwikkelingen en trend in de markt en samenleving die invloed uit kunnen oefenen op de organisatie, en waar bij de strategie bepaling rekening mee moet worden gehouden.
De DEPEST analyse is het bekendste hulpmiddel bij de externe analyse van macrofactoren. Hieronder vallen demografische, economische, politiek-juridische, ecologische, sociaal-culturele en technologische factoren. Samen vormen deze factoren de afkorting DEPEST.
Met Sociaal culturele factoren bedoelen we factoren die met de cultuur en sociale normen en waarden van een land te maken hebben. In dit onderdeel van de DESTEP analyse ga je dus nadenken of jouw product of dienst soms conflicten met de heersende cultuur in het betreffende land kan hebben.
Wat zijn belangrijke sociaal-culturele ontwikkelingen? Sociaal-culturele ontwikkelingen behelzen veel ontwikkelingen die relevant zijn voor volksgezondheid en zorg maar zich niet makkelijk laten kwantificeren, zoals internationale mobiliteit, veranderende normen en waarden en een veranderende rol/attitude van burgers.
Wat is de confrontatiematrix? De confrontatiematrix is eigenlijk een onderdeel van de SWOT-analyse waarbij sterke en zwakke punten "geconfronteerd" worden met kansen en bedreigingen met als doel een goede strategie te ontwikkelen. BInnen een marketingplan speelt de confrontatiematrix vaak een belangrijke rol.
Voor de externe analyse ga je kijken naar de ontwikkelingen in de bedrijfstak, de afnemers van je dienst of product, de concurrentie, de distributie en de invloed van de macro omgeving zoals juridische en politieke factoren.
Sociale omgeving of milieu is het geheel van sociale, culturele, economische, religieuze factoren dat van invloed is op het menselijk gedrag. Hierbij zijn groepen als het gezin, vrienden en collega's belangrijke factoren, alsook de sociale klasse.
Politiek-juridische factoren tonen aan in welke mate de overheid invloed heeft op de economie. De overheid kan grote invloed hebben op prijzen, de inkomstenverdeling, economische groei, arbeidsmarkt, de gezondheidszorg, onderwijs en infrastructuur van een land.
De eerste versie van dit kader werd in 1967 ontwikkeld door Harvard-professor Francis J. Aguilar. Hij ontwikkelde het om de Sociale, Technologische, Economische, en Politieke factoren op macro-omgevingsniveau in kaart te brengen.
De macro analyse (omgeving) is de omgeving waar de onderneming geen invloed op heeft. De macro analyse bestaat uit kansen en bedreigingen die voort komen uit het landschap waarin het actief is. Daarnaast kunnen zich ontwikkelingen voordoen, bijvoorbeeld wanneer de overheid de wetten aanpast.
Een SWOT-analyse, ook wel sterkte-zwakteanalyse genoemd, laat in een oogopslag zien waar kansen liggen voor je onderneming en wat extra aandacht vraagt. SWOT staat voor strengths, weaknesses, opportunities en threats. In vijf stappen maak je de SWOT-analyse en bepaal je de beste marketingstrategie voor je bedrijf.
Sociale omgeving
De mensen om ons heen beïnvloeden ons gedrag: familie, vrienden en collega's, maar ook mensen die we als autoriteit zien. Twee normen spelen hierbij een rol: Injunctieve norm: de perceptie van wat voor ons belangrijke men- sen gewenst gedrag vínden.
persoonlijke factoren: bijvoorbeeld leeftijd, geslacht, opleiding, persoonlijkheid, bewegings- en voedingsgewoonten; externe factoren: iemands fysieke en sociale omgeving, bijvoorbeeld het huis waar iemand woont, de aanwezigheid van hulpmiddelen, de werkomgeving, vrienden en sociale normen.
De belangrijkste factoren zijn roken, een hoge bloeddruk, en hoog cholesterol. Hoe meer risicofactoren je hebt, hoe groter de kans op een hart- of vaatziekte. Op sommige risicofactoren heb je zelf geen invloed. Je risico neemt toe als je ouder wordt, en in sommige families komen hart- en vaatziekten vaker voor.