De beginbalans geeft, zoals de naam al zegt, aan met welke cijfers een onderneming een bepaalde periode begint en de eindbalans geeft aan met welke cijfers de onderneming een bepaalde periode eindigt. De bezittingen bestaan uit vaste activa, vlottende activa en debiteuren, samen ook wel 'activa' genoemd.
Alle bezittingen (debiteuren, liquide middelen, materiële vaste activa, voorraad) schulden (crediteuren, voorzieningen) en eigen vermogen vormen de beginbalans. Heel vaak is dit bij startende eenmanszaken en zzp'ers gewoon nihil. De beginwaarden zijn dus pakweg niet aanwezig.
Je maakt een balans kloppend door al je bezittingen en schulden onder elkaar te zetten. Uiteindelijk moeten aan beide kanten dezelfde bedragen bij elkaar opgeteld staan. Het verschil tussen je bezittingen en je schulden is je eigen vermogen. Door dit bedrag op de balans in te vullen, maak je de balans kloppend.
De beginbalans, ook wel openingsbalans of startbalans genoemd, is een balans aan het begin van een jaar. In dit financiële overzicht staan alle bezittingen, schulden en het (eigen) vermogen op een bepaald moment van een onderneming, instelling of persoon.
De balans heeft altijd een linker- en rechterkant. Links is de debetzijde en staan de bezittingen van de onderneming, die noemen we de activa. Rechts is de creditzijde, hier zien we het eigen vermogen en de schulden die je nog moet betalen, de passiva.
Een balans is altijd inclusief btw. Je bent immers verplicht om over je verkopen btw aan de klant door te berekenen en over je inkopen moet je meestal btw betalen.
Meestal maakt de accountant of boekhouder de jaarrekening voor u, maar u mag het ook zelf doen. Bij grotere bedrijven met een bepaalde omvang moet een accountant de jaarrekening goedkeuren.
Een balans laat zien wat het bezit is en hoe dit bezit gefinancierd wordt. De beginbalans geeft de financiële situatie weer van een onderneming aan het begin van een periode. De waarde van al het bezit en alle financiën moeten uiteindelijk op hetzelfde bedrag uitkomen.
De eindbalans is een overzicht van alle bezittingen, het vreemd vermogen (de schulden) en van het eigen vermogen aan het einde van een periode. Meestal komen de cijfers voor de eindbalans voort uit de beginbalans en uit eventuele tussentijdse resultatenrekeningen.
Een positief saldo of creditsaldo betekent dat jij van de bank geld te goed hebt.Een negatief saldo of debetsaldo betekent dat jij 'rood' staat en dus een schuld aan de bank hebt. Rood staan is één van de mogelijkheden om geld te lenen. Bij een bankrekening is dan vaak sprake van een zogenaamd rekening-courantkrediet.
Hoe ziet een resultatenrekening eruit? Op een resultatenrekening wordt aan de linkerkant een overzicht gegeven van alle kosten van de afgelopen periode. Aan de rechterkant worden alle opbrengsten weergegeven. Uiteindelijk kan afgelezen worden wat de winst of verlies is geweest van deze periode.
De grootboekrekening “Tussenrekening beginbalans” wordt gebruikt als tegenrekening voor alle boekingen die gedaan worden op de beginbalans. Wanneer er boekingen worden ingevoerd voor de beginbalans is het van belang dat het vinkje “beginbalans” wordt aangezet.
Er bestaan analytische balansen, algemene balansen, vochtbalansen, zakbalansen, hangweegschalen, mechanische balansen en tafelweegschalen.
Als zzp'er of ondernemer is het vanaf de start van je onderneming verplicht om een boekhouding bij te houden én verplicht om aan het einde van het jaar een balans en een winst- en verliesrekening op te (laten) stellen. Een balans is dus verplicht.
De winst van je bedrijf staat in principe niet als specifieke post op de balans. Als er wel winst op de balans staat, dan betekent dit dat deze winst nog niet is verdeeld. De aandeelhouders moeten dan nog stemmen en besluiten over de bestemming van de winst.
De rubrieken 0, 1, 2, 3 en 7 zijn (meestal) balansrekeningen. De overige rubrieken (4, 5, 6, 8 en 9) zijn dan resultatenrekeningen, ook wel winst- verliesrekeningen (W&V) genoemd. De indeling van het rekeningschema is op vrijwillige basis in Nederland.
Verschil balans en resultatenrekening
De balans toont een overzicht van bezittingen en schulden van je bedrijf op een bepaald moment, terwijl de winst- en verliesrekening een overzicht toont van behaalde bedrijfsresultaat over een bepaalde periode.
De kolommenbalans bestaat uit: Een proefbalans: overzicht met totaalbedragen van alle grootboekrekeningen. Een saldibalans: saldo-overzicht van elke grootboekrekening die in de proefbalans is opgenomen.
De proefbalans is een controlemiddel, je neemt letterlijk 'de proef op de som' van de grootboekrekeningen.Je controleert daarmee of het totale grootboek inderdaad in evenwicht is. Op de proefbalans maak je een overzicht van de totalen per grootboekrekening.
Wat is het verschil tussen balans en resultatenrekening? In een boekhouding zijn de balans en de resultatenrekening aan elkaar gekoppeld. Op de balans staan je bezittingen en schulden, en in de resultatenrekening staan je kosten en opbrengsten.
Het opstellen van een jaarrekening kan best moeilijk zijn. Het vereist specifieke kennis en behoorlijk wat tijd in beslag nemen. Dat hangt af van hoe complex jouw boekhouding is, hoe bekend je bent met de cijfers en hoe veel tijd je aan de jaarcijfers wilt besteden.
Ook wettelijk verplicht (althans voor de B.V.en de N.V.) is het opstellen van een jaarrekening. Deze jaarrekening moet ook worden gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel (Handelsregister).
De kosten voor het laten opstellen van de jaarrekening liggen tussen de 450 en 1200 euro. De kosten zijn afhankelijk van de grootte van de onderneming.