Bij een beugelslot: bevestig het slot nooit in het midden van het frame aan de vaste wereld. De dief kan dan met de hele fiets gaan ronddraaien (de fiets zelf als hefboom gebruiken), waardoor het slot open knalt. Zet je fiets nooit alleen aan het voorwiel vast.
Gebruik twee of drie verschillende sloten, bijvoorbeeld een ringslot, een beugelslot en een kettingslot. Dit werkt vertragend en veel dieven zijn gespecialiseerd in één soort slot. Gebruik altijd een slot met ART-keur.
Dit type kettingslot heeft een schijfremslot als sluiting. Dit noemen we ook wel een schijfremslot met ketting. De ketting wordt om een vast object gelegd en de uiteinden worden met het schijfremslot aan de remschijf vast gemaakt. Het voordeel van dit type slot is dat je het schijfremslot ook apart kunt gebruiken.
Een inmiddels veel gebruikt en aangeraden slot voor op de racefiets is de Safeman. Dit lichtgewicht kabelslot is voor de meeste fietsers uitstekend, want hij is compact, klein en erg goed. De kabel van dit slot is 4mm dik, met nog een coating van 1 millimeter dik eroverheen. In totaal is het dus 5 millimeter dik.
Gebruik een fietsslot
Maar het beste is om 2 sloten te gebruiken. Het liefst met een ART keurmerk. Een ringslot en een ketting- of kabelslot. Met het 2e slot zet je de fiets nog extra vast aan bijvoorbeeld een fietsenrek of een lantaarnpaal.
En net als vorig jaar is de e-bike het meest gewild. Er zijn schrikbarend meer elektrische fietsen gestolen dan het jaar ervoor. Sterker nog; de e-bike wordt het meest gestolen, gevolgd door de 'gewone' stadsfiets.
Jaarlijks registreert de politie ruim 100.000 aangiftes van fietsendiefstal. En de aantallen zijn volgens het CBS nog hoger. Slechts 30 procent van de mensen doet volgens hen namelijk maar aangifte van fietsendiefstal. In de gemeente Zwolle werden in de afgelopen 6 jaar 7112 fietsen gestolen.
De diefstalbestendigheid was bij deze sloten al getest door Stichting ART. Conclusie: vergeet vouwslot en beugelslot. De beste oplossing is een ringslot in combinatie met een los kettingslot van minimaal 85 centimeter zodat je hem altijd aan de 'vaste wereld' vast kunt maken.
U kunt een gebruikte of tweedehands racefiets of mountainbike verzekeren. U kunt een gebruikte of tweedehands (race)fiets verzekeren tegen de aanschafprijs waarvoor u de fiets bij een erkende rijwielzaak heeft gekocht.
Een insteekslot voor de fiets zorgt voor extra zekerheid bij het tegengaan van diefstal. Zeker als het een ART-combinatie betreft met als ingrediënten het ringslot en een insteekketting. Een insteekketting is veiliger dan een insteekkabel, al heeft laatstgenoemde weer andere voordelen.
Een insteekketting is veiliger dan een insteekkabel, al heeft laatstgenoemde weer andere voordelen. Beide typen insteeksloten hebben niet zelf een slotmechanisme, maar 'liften mee' op het mechanisme van het ringslot. Een insteekslot heeft u - net als het ringslot zelf - altijd bij de hand.
Het kabelslot en kettingslot zijn aan elkaar gewaagd wat betreft stevigheid en bescherming tegen het doorknippen ervan. Op het vlak van flexibiliteit gaat de voorkeur hier uiteindelijk wel naar het kettingslot omwille van zijn gebruiksgemak.
Een groot deel van de gestolen fietsen wordt vrijwel meteen weer doorverkocht. De gestolen fietsen worden aan particulieren doorverkocht als goedkope tweedehands fiets. Of de fiets gaat het criminele cirquit in en wordt door opkopers meegenomen. Deze verkopen de fietsen ook weer door aan anderen.
Een kettingslot opbergen is bijvoorbeeld mogelijk als er fietstassen op de fiets zitten of als er sprake is van een fiets met een voordrager, waarop zich een krat bevindt. Ook de aanwezigheid van een fietsmandje kan een prima plek zijn om een kettingslot op te bergen en mee te nemen naar de plaats van bestemming.
Het speciaal voor het kraken van AXA-ringsloten gemaakte gereedschap staat bij de politie bekend als een 'Poolse sleutel'. De eerste 'Poolse sleutels' doken in Zwolle op. Het werkt als volgt: de dieven slaan het gereedschap in het slot en draaien met een hefboom de sleutel om.
Een kettingslot is eigenlijk het sterkste type (fiets)slot dat verkrijgbaar is. Vooral als het van gehard staal is gemaakt. Door de constructie met schakels is het onmogelijk om snel en onopvallend een kettingslot open te krijgen.
Het kettingslot wordt gezien als het meeste veilige fietsslot. Het slot bestaat uit een ketting en een sluiting. Deze sluiting kan zowel een los slot als een vaste sluiting zijn. De schakels van een kettingslot zijn gemaakt van gehard staal.
Alleen de stevigste varianten komen in aanmerking voor het ART-certificaat en worden erkend door verzekeraars, en een cijferslot kan lang zo veilig niet worden gemaakt als een cilinder voor een sleutel. Als gezegd is de cijfercombinatie van een fietsslot doorgaans zelf (eenvoudig) in te stellen.
Het Fortlocks Cijferslot 4-Cijferig is als best getest eruit gekomen! Dit komt omdat het een zeer goede beveiliging heeft. Het is heel erg sterk en gaat niet zomaar kapot. Zo kan het ook buiten staan en zelfs met extreme weersomstandigheden gaat het niet open.
Of gaat het doorgaans om een boom of dikkere paal en komt daardoor waarschijnlijk een lengte van 110 of 120 centimeter meer in de juiste richting? Maak vóór het kopen van het kettingslot een touwtje op maat. Uitgaande van het eerste voorbeeld: op 95 centimeter als u die lengte denkt nodig te hebben.
Het grootse aantal fietsen wordt jaarlijks gestolen in Amsterdam. Ongeveer 26 inwoners van deze stad komen op een dag in het jaar tot de ontdekking dat hun fiets is gestolen. Jaarlijks worden er in Amsterdam 9.616 fietsen gestolen. Per 1000 inwoners zijn dat 11,9 gestolen fietsen.
Van de meeste gestolen fietsen wordt geen aangifte gedaan. Doe je dat wel én staat je framenummer geregistreerd, dan heb je ongeveer 1 op 20 kans dat je fiets wordt teruggevonden. Maar we willen je niet ontmoedigen, want er zijn ook genoeg succesverhalen.
Bedrijven kunnen via het fietsdiefstalregister controleren of ze gestolen fietsen in- en verkopen. Ook medewerkers van gemeentelijke fietsdepots maken veel gebruik van het fietsdiefstalregister. Zij komen gestolen fietsen tegen als zij (stations)fietsenstallingen opruimen.