Mobiele data aanzetten op een Android telefoon
Kies Verbindingen. Druk op Mobiele netwerken. Ga naar Netwerkmodus SIM1 (of 2 als je een dual sim gebruikt). Druk op 5G/4G/3G/2G (automatisch verbinden) en je zet het mobiele internet weer aan.
Je vindt dit tandwielvormige pictogram in de app-lade. Tik op Mobiele netwerken of Mobiele netwerken . Je wordt dan doorgestuurd naar een andere pagina. Als je een van deze opties niet ziet, moet je mogelijk op Draadloos en netwerken tikken en vervolgens op Meer instellingen (of een menu met drie stippen) om meer opties te zien.
Start je apparaat opnieuw op.
Open je app Instellingen en tik op Netwerk en internet of Verbindingen. Afhankelijk van je apparaat kunnen deze opties verschillen. Zet wifi uit en mobiele data aan en check of er een verschil is. Zo niet, dan zet je mobiele data uit en wifi aan en check je het opnieuw.
Controleer mobiele data en dataverbinding
Zet Mobiele data of Cellulaire data aan. Als het al aan staat, zet het dan uit en weer aan. Controleer of er een data-indicator, zoals 2G, 3G, 4G of H, naast de signaalsterktebalken boven aan het scherm staat. Soms wordt dit niet weergegeven als u een actieve wifi-verbinding hebt.
Ga naar 'Instellingen' op je Android-telefoon. Tik op 'Netwerk en internet'. Tik op 'Mobiel netwerk'. Als je apparaat compatibel is met 4G VoLTE of 5G, zie je '4G' of '5G' als optie onder 'Voorkeursnetwerktype' of 'Netwerkmodus'.
Instellingen > zoek 'netwerk' > selecteer 'Mobiel netwerk' > selecteer nogmaals 'Mobiel netwerk' > selecteer uw provider > selecteer 'Voorkeursnetwerktype' > selecteer 4G, 3G en 2G (of wat het meest relevant is).
Voor Android: Ga naar Instellingen > Verbindingen > Mobiele netwerken > Netwerkmodus.Selecteer "LTE" of "4G" als het voorkeursnetwerk . Voor iPhone: Ga naar Instellingen > Mobiel > Opties mobiele data > Spraak en data.
Hoe kan ik zien of ik gebruik maak van 4G? Op de meeste toestellen, laptops en tablets zie je aan de rand van het beeldscherm een icoontje met 4G staan, soms staat er LTE of L+. Is 4G niet beschikbaar dan kun je 3G of H zien staan.
Ga naar Instellingen -> Verbindingen -> Mobiele netwerken -> Roaming -> Dit moet ingeschakeld staan. Ga naar Instellingen -> Verbindingen -> Mobiele netwerken -> Netwerkmodus -> 4G moet aangevinkt staan.
Wi-Fi en 4G Bellen vereisen twee verschillende instellingen, dus volg deze zorgvuldig. Tik vervolgens op 'Netwerkmodus' en tik vervolgens op de optie 4G/5G om deze in te schakelen . Tik vervolgens op 'Netwerkmodus' en tik vervolgens op de optie 4G/5G om deze in te schakelen. Tik vervolgens op 'Netwerkmodus' en tik vervolgens op de optie 4G/5G om deze in te schakelen.
Dat telefoons 5g weergeven, komt door het advies van koepelorganisatie GSM Association. Die heeft vorig jaar gezegd dat als een smartphone en zendmast beide 5g ondersteunen, de telefoon 5g mag weergeven. Dat is dus ongeacht of de telefoon en de zendmast een 5g-verbinding hebben.
Sommige providers ondersteunen geen "echte 4G" en bieden in plaats daarvan LTE en LTE-A. Sommige apparaten kunnen geen verbinding maken met 4G vanwege beperkte functies. Tot slot, in bepaalde gebieden over de hele wereld, wordt u verbonden met LTE in plaats van 4G omdat de zendmast die LTE ondersteunt dichterbij is en een hogere snelheid biedt .
Afhankelijk van je smartphonetoestel of je operator zal je ook 'LTE' zien verschijnen, ofwel 'long term evolution': de technologie die ontstond om 4G-snelheden mogelijk te maken toen die nog te hoog gegrepen waren.
Tik onder Draadloos en netwerken op Mobiele netwerken.Dit zou het configuratiescherm moeten openen voor het gebruik van internet via een provider.Tik op Voorkeursnetwerktype . Hier krijgt u opties voor het type verbindingen dat uw apparaat altijd zal gebruiken.
Ga naar Instellingen > Mobiel > Opties voor mobiele data of Instellingen > Mobiele data. Tik op Spraak en data. Mogelijk moet u op LTE inschakelen tikken om de volgende opties te zien: Uit: Schakelt LTE uit.
Stuur een sms vanaf het mobiele nummer dat u wilt overdragen. Vermeld het woord 'PORT' (dit is hoofdlettergevoelig, het kan dus 'port' of 'Port' etc. zijn), gevolgd door een spatie en het tiencijferige mobiele nummer dat u wilt overdragen, naar 1900.
Controleer de gebruikershandleiding die bij uw mobiele telefoon in de doos zit. Zoek in de handleiding naar het gedeelte met specificaties en kijk welke netwerken uw telefoon ondersteunt. Als er 4G of LTE wordt vermeld, is uw mobiele telefoon 4G-compatibel .
Waarom werkt mobiele data niet op Samsung? Mobiele data die niet goed werkt op een Samsung-smartphone is vaak het resultaat van een specifieke instelling of modus, zoals de vliegtuigmodus, die is ingeschakeld of de onjuiste voorkeuren die zijn geselecteerd na het overschakelen naar een nieuwe mobiele provider .
1 Controleer uw instellingen
Het eerste wat u moet doen als uw mobiele data verdwijnt, is de instellingen van uw apparaat controleren. Soms hebt u per ongeluk uw mobiele data, vliegtuigmodus of roaming uitgeschakeld. Om dit te verifiëren, gaat u naar de instellingen van uw apparaat en zoekt u naar de netwerk- of mobiele opties.
Er kunnen meerdere redenen zijn waarom mobiel internet niet werkt. Vaak helpt het herstarten van je telefoon. Je simkaart wordt dan opnieuw aangemeld bij het netwerk. Dit lost het probleem in veel gevallen op.