Schakel de schakelaar naar On of beweeg de pook aan de stuurkolom naar On. Dit zet het systeem aan. Let op, omdat er nog geen snelheid is ingesteld werkt het nog niet. Zodra je op de gewenste snelheid bent schakel of klik je naar SET, hiermee gaat de Cruise-controle aan en ook gelijk naar de ingestelde snelheid.
Hoe werkt 'ie? Aan de voorzijde van de auto, bijvoorbeeld in de bumper of binnenspiegel, zit een sensor die meet de afstand tot je voorligger en zijn snelheid. Deze sensor stuurt de informatie naar een computer en vergelijkt die met de ingestelde snelheid en berekent een veilige volgafstand.
Als de cruise control niet meer werkt, hoeft dit niet altijd een ingewikkelde oorzaak te hebben. Zo is het verstandig om de accupool voor een korte tijd los te koppelen en het na het aankoppelen nog eens te proberen. Doordat het systeem voor korte tijd spanningsloos is geweest wordt deze automatisch gereset.
Zo werkt adaptive cruise control
Het systeem houdt de auto automatisch op een ingegeven snelheid, waarbij het zich aanpast aan je voorganger door automatisch te remmen en gas te geven. Bij een normale (niet adaptive) cruise control kun je de auto een en hetzelfde tempo laten rijden zonder dat je het gaspedaal aanraakt.
Cruise control werkt niet vanzelf, deze zet je via een snelheidsregelaar aan. Deze bevind zich op de hendel aan de linkerkant van het stuur. Heb je jouw snelheid bereikt, zet dan de cruise control aan.
Met de cruise control (aan) rij je automatisch met een gelijkmatige snelheid en rij je tot wel zo'n 5% zuiniger op de snelweg.
Maar nog niet elke auto heeft een snelheidsregelaar, gelukkig kunt u bij bijna alle moderne auto's achteraf een Cruise Control inbouwen. Een inbouwspecialist, autodealer of garage kan dit voor u doen. Afhankelijk van het automodel kost het inbouwen van een Cruise Control tussen de één en drie arbeidsuren.
Elk nieuw automodel en -type heeft vanaf dit jaar een ACC of adaptive cruise control. Vanaf 2024 verplicht Europa de autoconstructeurs om die functie ook in alle nieuwe auto's te plaatsen. Het slimme systeem is een absolute must-have voor wie inzet op veiligheid.
Een snelheidsbegrenzer (Speed Limiter) is te beschouwen als een omgekeerde cruisecontrol – u regelt de snelheid met het gaspedaal, terwijl de snelheidsbegrenzer voorkomt dat u per ongeluk de vooraf gekozen/ingestelde snelheid overschrijdt.
Wanneer ik bijvoorbeeld 80 km/uur rijd, dan hoef ik alleen maar het knopje (tandwieltje links) naar beneden te bewegen. Dan zorgt de cruise controle ervoor dat ik 80 blijf rijden. Wil ik harder rijden, bijvoorbeeld 100 km/uur dan kan ik door het hendeltje naar boven te bewegen de snelheid verhogen.
Cruise control herkent u aan het woordje 'cruise', 'cruise control' of een snelheidsmeter met een pijltje. Wanneer u cruise control instelt en op 'set' klikt, houdt uw auto automatisch de gewenste snelheid aan. Zodra u remt, schakelt het cruise control systeem weer uit.
Druk op de schakelaar 3 (RES/+) als de snelheid van de auto hoger is dan 30 km/u. Als de snelheid is opgeslagen, verschijnt de kruissnelheid groen op het display om de activering van de snelheidsregelaar te bevestigen. Afhankelijk van de auto verschijnt het controlelampje 6.
Je kunt zelfstandig gas bij geven, maar dan ga je voorbij aan het nut van de ACC. Bij de meeste auto's kun je het adaptieve deel van de cruisecontrol niet uitschakelen en op normale CC rijden.
Cruise control is een automatische snelheidsregelaar of “cruise controller”. Het is makkelijk bij een lange rit. De cruise-controller is een elektronisch systeem dat de o.a. brandstoftoevoer naar de motor regelt, zodat het gaspedaal tijdelijk wprdt vervangen.
Bij hoogwaardigere wagens kan de multifunctionele bedieningshendel met cruise control tot 180 euro kosten. De vakgarage rekent voor deze eenvoudige oplossingen ca. 100 euro voor de installatie. Een uitgebreid inbouwen met nieuwe bekabeling en extra modules kost 600 euro aan arbeidsloon.
Hoe werkt een snelheidsbegrenzer? Een snelheidsbegrenzer is een systeem dat de maximumsnelheid van een voertuig begrenst. Dit zorgt ervoor dat de bestuurder niet harder kan rijden dan de maximumsnelheid die is ingesteld. We kunnen onderscheid maken tussen permanente en variabele snelheidsbegrenzers.
Adaptive Cruise Control is een snelheidsregelaar die zijn tempo automatisch aanpast aan de voorganger. Met behulp van een afstandsradar 'ziet' het de auto voor je en anticipeert de auto door automatisch afstand te houden.
Een begrenzer is de makkelijke naam voor een snelheidsbegrenzer. Je raadt het al, een begrenzer beperkt de snelheid van je scooter op de momenten dat jij dat wil. Dit komt van pas wanneer je opgevoerde scooter harder dan toegestaan rijdt. Je kan de begrenzer inschakelen zodra je politie ziet.
Om voldoende afstand te houden, moet je vaak remmen wat het rijden alsnog onrustig of onveilig kan maken. Daarom heeft Volkswagen Adaptive Cruise Control. Dat houdt automatisch voldoende afstand tot je voorliggers – wel zo veilig en comfortabel.
Veel voertuigen zijn uitgerust met rijhulpsystemen (Advanced Driver Assistance Systems, ADAS) die de opmaat zijn naar volledig geautomatiseerde voertuigen. Een moderne auto is met de komst van ADAS een stuk technologie geworden, waar software een steeds nadrukkelijker rol speelt.
Parkeersensoren. Rijbaanassistentie. Verbeterde veiligheidsgordels. Vermoeidheids- en smartphonegebruik-waarschuwingssystemen.
Kans op ongevallen. Druk op de schakelaar 1 aan de kant . Het groene controlelampje (7) gaat branden en de boodschap “CRUISE” verschijnt op het instrumentenpaneel met streepjes om aan te geven dat de snelheidsregelaar is ingeschakeld en wacht op het opslaan van een snelheid.