Het kan helpen om dit gesprek te voeren in het bijzijn van een onafhankelijke, neutrale partij. Blijft je kind bij zijn/haar keuze? Mijn advies is om deze keuze niet tegen te werken. Ga niets forceren en laat je kind vrij om er zelf achter te komen wat hij/zij wil.
Het kan een signaal zijn dat je kind nog niet goed weet hoe het op een goede manier contact kan maken. Praat er op een luchtige manier over met je kind, bijvoorbeeld wanneer je samen aan het spelen bent. Je kunt ook proberen je kind te laten zien hoe het op een fijne manier contact kan maken met andere kinderen.
Door op emotioneel gebied te géven (aandacht, waardering, erkenning, bevestiging, het de ander serieus nemen, het onbevooroordeeld luisteren naar de ander, e.d.) kunnen ervaringen gedeeld worden en ontstaat er emotionele verbinding.
Tips vrienden maken kind
door sport, scouting, de kinderboerderij, speeltuin, op straat. Kijk samen naar de vrienden die je kind heeft. Laat je kind zijn naam op een A4 schrijven en alle klasgenoten erom heen zetten. Zo kun je erachter komen wie je kind wel en niet leuk vindt en op wie hij eens zou kunnen afstappen.
Accepteer de keuze van je kind, en zeg tegen je kind dat het goed is. Geef je kind het gevoel en de boodschap mee dat je van hem/haar houdt. Maak duidelijk dat je kind altijd welkom is bij je. Geef je kind het gevoel dat hij/zij bij jou terecht kan en altijd naar je toe mag komen.
Geen oogcontact maken kan verschillende redenen hebben. Het kan zijn dat de begaafde leerling met sociale problemen het maken van oogcontact als onprettig ervaart. Indien een leerling zeer gevoelig is voor visuele prikkels kan het zijn dat het aangaan van oogcontact een overprikkeling bij hem veroorzaakt.
Veiligheid: je kind kan zich volledig overgeven en ontspannen bij jou. Openheid: je kind durft zich te uiten bij jou, weet dat hij met alles bij je terecht kan en dat je eerlijk tegen hem bent. Waardering: je kind weet dat je van hem houdt met al zijn mooie en moeilijke kanten.Hij mag zijn zoals hij is.
Praat met je kind als die zich niet goed voelt
Je kunt bijvoorbeeld letten op: hoe je kind zich gedraagt in verschillende omgevingen. Vraag bijvoorbeeld eens op school, bij de kinderopvang of bij de sportclub hoe je kind zich daar gedraagt. hoe je kind zich tegenover jou gedraagt.
Je kan vragen hoe het je kindje toch is gelukt, hij was misschien wel zo verdrietig toen je wegging maar lijkt nu de dag goed doorgekomen te zijn. Vragen hoe het hem is gelukt geeft hem inzicht in dit proces. Het is ook goed je kind te vertellen hoe het wel zou kunnen reageren in zo'n situatie .
Een goede band met je kind, onderhoud je met kleine dingen. Dat doe je door aandacht geven, je liefde laten zien (knuffelen) en tijd met elkaar doorbrengen.Doen wat je zegt en afspraken nakomen versterkt jullie band ook. Zo help je je kind bij het krijgen van zelfvertrouwen.
Je kunt ook een afspraak maken met een maatschappelijk werker in je woonplaats en de breuk bespreken. Samen kijken jullie naar de mogelijkheden. Eventueel kan de werker je doorverwijzen naar een mediator van Kwadraad die alle partijen kan helpen de onderlinge verhouding te verbeteren, als iedereen dat wil.
Herkennen emotionele afwezigheid
Je ouders knuffelden niet met je als kind. Je ouders vonden het lastig om met jouw emoties om te gaan. Je ouders gaven je het gevoel dat je in de weg liep. Je ouders hadden hun handen vol aan hun eigen leven waarin heftige dingen gebeurden.
Posttraumatische stresssymptomen, zoals niet kunnen slapen, hechtingsstoornissen; Laag zelfbeeld, grotere kans op internaliserende problemen zoals angst en depressie; Slechtere emotieregulatie – naast middelenmisbruik, angst, depressie en gevoelens van vijandigheid – groter risico op suïcide.
Negeer ze niet, er zijn verschillende manieren waarop je kan helpen. Acute noodsituatie?Dan neem je best contact op met de hulpdiensten (112), de huisarts (van wacht) of het Antigifcentrum (070 245 245).
Je hebt geen vrienden (meer) of je hebt geen volwassen vrienden. Als er niemand is met wie je kunt praten kun je je erg eenzaam voelen. Vrienden zorgen voor een gevoel van verbondenheid en geluk. Een gemis hieraan kan leiden tot depressieve gedachten en een negatieve spiraal, met soms ideeën over zelfmoord als gevolg.
Vanaf welke leeftijd gaan kinderen echt vriendjes maken? Echte vriendschappen ontstaan meestal vanaf de 8 jaar oud. Kinderen gaan elkaar dan opzoeken omdat ze elkaar aardig vinden. Er zullen dan ook de eerste 'hartsvriendinnen' en 'bloedbroeders' tevoorschijn komen.
Als je kind niet meer naar jou toe wil
Probeer samen tot een oplossing te komen, eventueel met een mediator erbij. In bijna alle gevallen heb je recht op omgang met je kind! Wanneer het niet lukt om samen een oplossing te vinden, vraag dan advies aan een advocaat over hoe je het beste kunt handelen.
De eerste stap in deze blokkades opheffen is bewustwording. Daarom is het belangrijk om bepaalde patronen of obstakels te herkennen. Automatische patronen – Onproductieve patronen zoals uitstelgedrag en limiterende gedachten die onbewust en ongewild mee de huidige realiteit in stand houden.