Hoe werkt het thuisladen verrekenen? De laadkosten van je laadpaal thuis verrekenen is iets dat je zelf met jouw werkgever kunt afspreken. Wellicht wil hij de laadpaal voor je aanschaffen. Of hij dat nu doet of niet, het verrekenen van de laadsessies is hoe dan ook mooi meegenomen.
Administratie en verrekenen
Een slimme laadpaal verrekent automatisch uw gemaakte laadkosten met de werkgever of leasemaatschappij. Het verrekenen gaat dus geheel automatisch én nauwkeurig. U voert daarnaast in het portal van uw laadpaal zelf in wat uw elektriciteitstarief is.
Met automatisch verrekenen ontvangt u een laadpas, ziet u uw gebruiksgegevens in en ontvangt u een overzicht van betaalde facturen. Een laadpaal die automatische verrekening mogelijk maakt is vaak duurder en u betaalt in dat geval ook maandelijks voor een laadbeheer abonnement.
Thuis laden via jouw laadpas
Er zijn ook laadpasproviders die deze gegevens per maand verzamelen en op basis van jouw stroomprijs maandelijks het bedrag terugbetalen. Ook dan betaalt jouw bedrijf de elektriciteit van je leaseauto. Er zijn ook laadpalen voor thuis die 'open' zijn.
Automatisch je stroomkosten verrekenen. Je kunt automatisch de stroomkosten voor het laden laten verrekenen. Bijvoorbeeld als je een elektrische auto hebt waarvan de kosten worden vergoed vanuit je werkgever, leasemaatschappij of eigen bedrijf.
Als u bij u thuis een laadstation voor elektrische wagens installeert, kunt u een belastingvermindering genieten voor de uitgaven die u daarvoor betaalt van 1 september 2021 tot en met 31 augustus 2024.
Een laadpaal thuis werkt nagenoeg hetzelfde als een openbare laadpaal, alleen hebt je bij jouw eigen laadpaal niet altijd een laadpas nodig. Ben je de enige die de laadpaal gebruikt, dan kun je ervoor kiezen de laadkabel direct in te pluggen om de auto op te laden.
De hoofdregel is dat de werkgever de kosten voor de auto van de zaak voor zijn rekening neemt. Bij een elektrische auto zijn dat ook de installatie van een laadpaal en aanpassing van de meterkast bij de werknemer thuis.
Het oplaadpunt kunt u plaatsen bij u thuis of op het werk en vervolgens voorzien van een backoffice systeem. Het backoffice systeem zorgt ervoor dat u kunt laden door het laadstation te starten met een laadpas. De laadpas is gekoppeld aan het backoffice systeem en houdt alle geladen kWh's bij.
In een laadpas zit een RFID-chip. Op elk openbaar laadstation zit een RFID-lezer en hier houd je je laadpas voor. Zodra je laadpas herkend is, kun je de stekker in de auto steken en beginnen met laden. De pas houdt dan automatisch bij hoeveel kW je verbruikt en schrijft het bijbehorende bedrag af van jouw bankrekening.
Rijdt u in een elektrische auto, maar is het geen auto van de zaak? Dan mogen de laadkosten niet onbelast vergoed worden. U heeft dan alleen recht op een maximale vergoeding van €0,19 per kilometer. Werkgevers moeten ook de geldende vergoeding vragen aan medewerkers die bij de laadpaal op kantoorlocatie laden.
Een slimme laadpaal weet dat je tussen elf uur 's avonds en zeven uur 's ochtends tegen daltarief kunt laden én dat er dan precies genoeg tijd is om de accu weer helemaal vol te laden.
Gemiddeld zijn de installatie van een laadpaal thuis kosten tussen de €350 en €400 exclusief btw. De vakman doet geen offerte. Dit omdat de situatie waar de laadpaal komt van belang is voor de uiteindelijke prijs. De vakman kijkt onder andere naar de meterkast.
Aan een snellader betaal je meestal het hoogste tarief, omdat je daar ook het snelste oplaadt. Je komt tarieven van € 0,40 tot € 0,80 per kWh tegen. Meestal betaal je rond de € 0,60 per kWh. Handig om te weten: voor een volle accu van 50 kWh en met een stroomtarief van € 0,60 betaal je dus 50 x € 0,60 = € 30.
Ook hangt het af van of u de laadpas aanschaft of er een abonnement op neemt bij de aanbieder. De prijzen voor een laadpas liggen rond de €5,95 per maand. Bij een abonnementsvorm betaald u vaak per oplaadsessie, hierbij liggen de prijzen vanaf €0,15 per sessie.
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
Thuis opladen met je elektrische auto
Stroom uit je eigen stopcontact kost over het algemeen 0,22 euro per kilowattuur. Reken op ongeveer 8 euro om de accu van de ŠKODA CITIGOe iV te vullen. Vervolgens kun je 260 kilometer* rijden, wat neerkomt op slechts 3,10 euro per 100 kilometer*.
De meeste elektrische auto's verbruiken tussen de 8 kWh per 100 kilometer en 30 kWh per 100 kilometer. Om je een beeld te geven van hoeveel stroom dat is: stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt, dan verbruik je met een auto die 15 kWh per 100 kilometer rijdt, 1.500 kWh per jaar.
Elektromotoren werken efficiënter dan verbrandingsmotoren. De prijs van elektriciteit per kilometer is lager dan de prijs van benzine of diesel per kilometer. Voor een elektrische auto betaal je tot 2025 geen motorrijtuigbelasting (MRB). Lees meer over de belastingvoordelen van elektrisch rijden.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Het is mogelijk om uw elektrische auto via het stopcontact op te laden, echter wordt dit afgeraden. Naast dat het opladen tot wel 12 uur kan duren, is het ook gevaarlijk (denk aan brand). Wilt u het toch doen? Kies dan in ieder geval voor mode 2 opladen.
Hoe lang mag je parkeren bij een laadpaal? Over het algemeen zit er geen tijdslimiet aan het parkeren bij een laadpaal. Maar er is ook zoiets als laadpaal-etiquette, die voorschrijft om je auto niet op een laadplek te laten staan als de accu al vol is, onder welk verkeersbord je ook staat.