Effectieve aandacht tijdens een gesprek kan menselijke relaties enorm veel goed doen, want het laat de ander zien dat je in hem of haar geïnteresseerd bent. Probeer ook echt te luisteren naar de persoon. Stel niet teveel vragen en spoor je gesprekspartner minimaal aan. Het is niet erg als er af en toe wat stilte valt.
Stel jezelf regelmatig bloot aan sociale situaties. Oefen zo vaak als je kunt. Begin klein, bouw je skills en zelfvertrouwen langzaam op, en merk hoe je steeds beter wordt in het aanknopen van gesprekjes. Weet dat de meeste mensen het heerlijk vinden om meer contact te hebben met de mensen om hen heen.
Communicatieproblemen - introductie
Als je problemen ervaart in het communiceren met andere mensen, dan kun je last hebben van communicatieproblemen. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan: Je vindt het moeilijk om aan te geven wat je wilt. Je hebt een neiging tot ruzie maken of ruzie te vermijden.
Wat zijn communicatievaardigheden? Communicatievaardigheden zijn vaardigheden die zorgen voor een sterke communicatie. Een aantal belangrijke voorbeelden zijn: schriftelijk communiceren, verbaal/non-verbaal communiceren, luisteren, assertiviteit, inlevingsvermogen en feedback geven en ontvangen.
Communicatieve competentie is het vermogen om in de dagelijkse omgang met anderen efficiënt, duidelijk en adequaat (passend) uitdrukking te kunnen geven aan functionele behoeften, meningen, kennis en informatie. Die taaluitingen kunnen anderen ook tot intentioneel handelen aanzetten (taalhandeling).
Belangrijk bij samenwerken is dat iedereen hetzelfde doel nastreeft en handelt in het belang van het bedrijf. Samen verbeteren zorgt voor betrokken medewerkers, voor betere prestaties en voor meer plezier in het werk.
Communicatieve vaardigheden (ook wel sociale vaardigheden genoemd) gebruiken we om te communiceren en interactie aan te gaan met anderen. Dit gaat verder dan verbaal zijn. Het heeft ook te maken met non-verbale communicatie, lichaamstaal en persoonlijke uitstraling.
Woorden als eventjes, wellicht, misschien, verkleinwoordjes en zinnen die onderdanigheid uitdrukken kun je beter vermijden. Je geeft hiermee je gesprekspartner automatisch de macht om te zeggen dat het idee inderdaad niks of dat hij 'geen tijd heeft voor eventjes'.
Competenties Graad 1 | Onderhoudt het contact met gasten en / of collega's. Graad 2 | Treedt vlot en makkelijk in contact (actief) met gasten en / of collega's. Graad 3 | Treedt vlot en makkelijk in contact (actief) met nieuwe functionele relaties.
Overige vaardigheden
Flexibiliteit – Je kunt goed omgaan met wisselende omstandigheden. Energie – Je hebt heel veel energie voor je werk over. Expertise – Je bent heel goed in iets, waar je ook volledig voor gaat. Leervermogen – Je staat open voor nieuwe plannen en ontwikkelingen.
Goede communicatie zorgt ervoor dat jullie contact 'stroomt': je voelt je gekend en je komt je partner ook echt tegen. Dat geeft een gevoel van verbondenheid. In een gezonde relatie is het belangrijk om te begrijpen wat de stijl van communiceren is van je partner.
Onze communicatie bestaat slechts voor 7 % uit woorden, de overige 93 % van onze communicatie is non-verbaal, waarbij 38 % bepaald wordt door de tonaliteit van de stem en 55 % door lichaamstaal. Meer dan de helft van onze dagelijkse communicatie wordt dus bepaald door onze lichaamstaal.
De 4 meest voorkomende problemen waarop het bij samenwerking in een team fout kan lopen. Weet ieder groepslid wat het gezamenlijke doel is van het team? Wat willen jullie met elkaar bereiken? Hebben jullie hier met elkaar hetzelfde beeld bij?