Het befaamde Nike Swoosh-logo werd in 1971 ontwikkeld door Carolyn Davidson.
De swoosh is het merkteken van Nike. Het is volgens Mark Hughes, auteur van The Independent, een van de meest herkenbare logo's ter wereld.
Daarom koos ze voor een vloeiend 'check'-symbool, dat snelheid, beweging en dynamiek uitstraalt. Daarnaast is het Nike logo een verwijzing naar Nikè, de Griekse godin van de overwinning (hieronder afgebeeld), waar de schoenenlijn naar vernoemd is.
'I was just doing what I did', zegt de ontwerper. Ze kreeg slechts 35 dollar voor het ontwerpen van het wereldberoemde logo van sportmerk Nike. Toch heeft de Amerikaanse Carolyn Davidson van haar ontwerp 'goed kunnen leven'. 'I don't love it, but I think it will grow on me.
De oorsprong van de swoosh
Bij het NIKE logo is dit ook het geval. Het begon namelijk allemaal in 1971. In 1971 was het Carolyn Davidson die de swoosh voor het eerst tekende. Als studente grafisch ontwerp in Portland in de Verengde Staten kreeg ze van ene Phil Knight de opdracht om voor hem een logo te ontwerpen.
Met een budget van duizend dollar ontstaat op 25 januari 1964 het bedrijf Blue Ribbon Sports (BRS) in Beaverton, Oregon USA. Vijf jaar later wordt al een omzet gemaakt van een miljoen dollar! In eerste instantie worden geen sneakers zelf gemaakt, maar geïmporteerd uit Japan.
Nike was de Griekse godin van de overwinning. In tegenstelling tot de bekendere Griekse goden had zij geen uitgesproken persoonlijkheid, die in allerlei mythes aan bod kwam, en geen eigen cultus. Zij was eerder een symbool, een abstractie van de overwinning, zowel op militair als op sportief vlak.
DE SHOP OM EEN NIEUW PAAR NIKE AIR MAX 1 TE KOPEN! Bij Swooshop.nl ben je aan het juiste adres wanneer je op zoek bent naar een nieuw paar Nike Air Max 1 voor heren, dames en kinderen! Wij doen ons best om de meest gewilde sneakers van dit moment voor een normale prijs aan jou te kunnen aanbieden.
Naast het leveren van kwaliteit voor een redelijke prijs maakte Nike vooral naam door de lucratieve samenwerking met beroemde atleten, zoals Michael Jordan, de voetballers van het Nederlands mannenelftal, golfer Tiger Woods en tennissterren Roger Federer, Serena Williams en Maria Sharapova.
Schoenen van Converse, sinds 2003 onderdeel van Nike, Inc.
Daarnaast heeft NIKE enorm geïnvesteerd in een imago dat zij wil uitstralen naar haar klanten en waarmee die zich kunnen en willen identificeren. Een merkhouder en zeker de houder van een bekend merk zoals NIKE doet er verstandig aan om het merk en het daarbij horende imago te beschermen.
Op milieugebied scoort het bedrijf goed. Het milieumanagementsysteem is prima, maar het officiële milieubeleid is mager. Nike heeft een uitgebreid programma om de hoeveelheid CO2-uitstoot te verminderen. Daarnaast is het een doel om vanaf 2025 volledig duurzame energie te verbruiken in alle bedrijfspanden.
Omdat de grootste productie in Vietnam plaats vindt en omdat Jordan een belangrijk merk voor veel Amerikaanse klanten is, vermoed ik dat bijna alle Jordans in Vietnam gemaakt worden.
Hardloopschoen: Oorspronkelijk is de Nike Air Max bedoeld als hardloopschoen. De schoen is dus met een hele andere insteek gemaakt. Niet zichtbaar Air-unit: Het meest zichtbare verschil tussen Nike Air en Nike Air Max is dat bij de Air schoenen geen zichtbaar Air-unit aanwezig is. Dit is bij de Air Max wel het geval.
Is slick-sneakers.com betrouwbaar? De webshop slick-sneakers.com scoort een mooie 7 op een schaal van 10. Dat is een prima score, maar deze score is een hulpmiddel om de betrouwbaarheid van een webshop te bepalen. Controleer ook altijd de reviews en de keurmerk informatie die je o.a. ook via WebshopChecker kunt lezen.
In de e-mail in kwestie staat dat Nike nu een aankooplimiet heeft voor de geliefde Nike AF1. Om een lang verhaal kort te maken: Consumenten kunnen slechts een beperkt aantal van deze sneakers kopen, verdere bestellingen worden geannuleerd. In het verleden waren Nike Air Force 1's altijd direct beschikbaar.
Ares was de god van de oorlog en het geweld. Hij was een zoon van Zeus en Hera. Bijna altijd was hij op stap met Eris, zijn zus en godin van de tweedracht.
De godin Nikè staat in de Griekse mythologie symbool voor 'de overwinning'. Zij werd doorgaans uitgebeeld als een jonge gevleugelde vrouw. De Romeinen noemden haar Victoria.
In de Griekse mythologie is Aphrodite de godin van de liefde en de vruchtbaarheid. De Romeinen noemden haar Venus. In de beeldende kunst wordt ze vaak vergezeld door haar hulpje Eros, wiens liefdespijlen onweerstaanbaar zijn. Aphrodite was de dochter van oppergod Zeus en Dione.
De missie van Nike is het brengen van inspiratie en innovatie voor iedere atleet ter wereld. In de ogen van Nike is iedereen met een lichaam een atleet. Al vele jaren werkt Nike met de producten van Synobsys.
Knight heeft een geschat vermogen van US$ 24 miljard waarvan zijn aandelenbelang in Nike Inc. de meeste waarde vertegenwoordigt.
Dat deze sneakers veel geld kosten staat buiten kijf. Maar het is het waard en verdient zich vaak zelfs terug. De Nike Air Max 1 Kid Robot Hyperstrike. Een ondraagbaar paartje met het schamele prijskaartje van € 6.000.
Vaak is het lelijk op de schoen aangebracht, niet netjes genaaid of zit scheef. De Swoosh zit niet op de juiste plaats, te ver naar voren of de maat klopt niet. In het Nike logo hoort een kromming te zitten, de nagemaakte is vaak hoekiger. Daarnaast is de valse Swoosh meestal rafelig en niet goed uitgesneden.
Zoek een productiesticker aan de buitenkant van de doos.
De sticker moet stevig op de doos zitten, zonder luchtbellen eronder. Hij moet er volledig en makkelijk te lezen uitzien. Nep Jordans hebben vaak een vervormde of scheve productiesticker. Als hij slordig geplaatst is of moeilijk te lezen, is dat een rode vlag.