Als skiërs en snowboarders bochten maken wordt er sneeuw onder de ski weggeschoven en opzij verplaatst. Dus in het spoor is minder sneeuw en naast het spoor wordt iets meer sneeuw opgehoopt. Als een heleboel skiërs over eenzelfde helling naar beneden skiën ontstaan er vanzelf plekken waar hobbels ontstaan.
Hoe worden skipistes geprepareerd? Skipistes worden 's avonds geprepareerd door pistebully's. Deze sneeuwspecifieke rupsvoertuigen walsen de natuursneeuw en kunstsneeuw plat. Tevens schrapen ze sneeuw weg waar 'teveel' ligt om er plekken waar sneeuw nodig is weer mee op te vullen.
Zwart: de moeilijkste piste van allemaal. Deze piste is geschikt voor de vergevorderde skiër. Deze pistes zijn vaak ook héél erg steil, dus als je er eenmaal opstaat, is het lastig om terug te gaan.
Voor het skiën op golvende pistes moet je door je lichaamshouding laten zien dat je bereid bent om te bewegen. Daarnaast is een hoge lichaamsspanning en een nauwlettende controle over de ski's van groot belang. Bij het carven tussen de buckelpiste en het golvendal zijn actief benenwerk en verende knieën doorslaggevend.
Zwart: Dit is een heel moeilijke piste. Meer bedoelt voor de ver gevorderde skiër. Geel of Oranje: Dit zijn skiroutes die wel gemarkeerd maar niet geprepareerd zijn. Dit zijn gecontroleerde off-piste stukken waar iedereen de mogelijkheid krijgt om off-piste te gaan mits je aan een aantal voorwaarden voldoet.
Groene pistes zijn de makkelijkste pistes
Groene pistes zijn bijna nooit steiler dan 10°. Toch is dit niet in elk wintersportland hetzelfde. In Oostenrijk, Duitsland en Italië zijn er bijvoorbeeld geen groene pistes. In die landen is de makkelijkste piste blauw.
De kleur, die de moeilijkheidsgraad van zo'n afdaling aangeeft, kun je herkennen aan bordjes in die kleur, die op overzichtelijke afstand van elkaar aan de zijkant van de piste zijn geplaatst op houten paaltjes. Een blauwe piste is een gemakkelijke sneeuwafdaling in een skigebied, geschikt voor iets gevorderde skiërs.
Maak de bochten af
Voorkom dat je te snel gaat door alle bochten af te maken. Dat doe je door aan het einde van de bocht je ski's een beetje richting de berg te laten draaien. Omdat ski's niet de berg op kunnen skiën, remmen ze langzaam af en kun je op een gecontroleerd tempo de volgende bocht maken.
Als je wil carven moet je je ski's kantelen. We moeten dus gaan “kanten”. Dat doe je door op de 'zijkant' van je voeten te skiën en je knieën naar de binnenkant van de bocht te kantelen. Met het maken van de bochten rollen je voeten eigenlijk van links naar rechts.
Inleiding. Als je de lokale bevolking moet geloven, is de “Mur Suisse” de steilste skipiste ter wereld. Een ding is zeker: de één kilometer lange piste is legendarisch en tevens een uitdaging voor wintersporters in het gebied Portes du Soleil.
Op nummer 1: De Langer Züg in Lech - Oostenrijk
De koning van de steile pistes vind je in Lech. Op de 1e plaats staat de 'Langer Zug' in Lech, Vorarlberg - Oostenrijk met een hellingraad van maar liefst 142%.
De Harakiri in Mayrhofen behoort tot de meest beruchte en steilste pistes van Oostenrijk. Mocht je je zonder voldoende ski-ervaring aan de afdaling wagen, dan doet de piste de betekenis van zijn naam eer. De Harakiri heeft een hellingsgraad van maar liefst 78% en is hiermee steiler dan sommige skischansen.
Zo kun je in Sankt Anton am Arlberg als chauffeur van een pistenbully 1.675 euro bruto verdienen plus een kamer met ontbijt en een seizoensskipas.
De aanschafprijs van een Pistenbully ligt ongeveer tussen de 350 en 450 duizend euro. Onder de motorkap liggen tussen de 430 en 510 pk maar dat is ook wel nodig. De Pistenbully weegt zo n slordige 12.5 ton. Er is een tank van 300 liter en er wordt circa 35 liter per uur verbruikt.
Kunstsneeuw wordt gemaakt door waterdruppels op hoge druk te laten bevriezen, hierdoor ontstaan kristallen. De beste condities om kunstsneeuw te maken is als het kouder is dan -3° Celsius, er weinig wind is, en de luchtvochtigheid relatief laag is.
Voor de bocht komen we in ploeg en na de bocht komen de ski's weer parallel naast elkaar. Dit doe je door de binnenste ski vlak te stellen en richting de buitenste ski te bewegen, zodat ze parallel komen. Belangrijk: de ski blijft altijd in contact met de sneeuw, dus niet het been optillen!
Een goede balans
Ook een goede balans tijdens het skiën is belangrijk bij het plotseling remmen. Zorg daarom dat de druk niet op je voorvoet en niet op je hakken zit, maar in het midden van je voet. Alle druk moet dus recht onder je voeten zitten.
Veel wintersporters denken dat ze ook zonder les kunnen skiën. Skiën ziet er helemaal niet moeilijk uit en het geld dat wordt bespaard op de skiles, wordt gezien als een mooi extraatje voor de rest van de vakantie. Fout gedacht, want als je voor het eerst gaat skiën of snowboarden, heb je les nodig.
Voor veel mensen is het een droom om dit zelf te beleven. Je bent nooit te oud om te leren en voor skiën geldt dat ook. Het klopt misschien dat kinderen de sport makkelijker oppakken, maar met de juiste motivatie en training kunnen volwassenen net zo makkelijk leren skiën.
Als je een beginner bent, zoek dan voor het leren skiën een eenvoudig skigebied uit met veel blauwe pistes. Neem de tijd en stel niet te hoge eisen aan jezelf. Pak een opkikkertje en neem genoeg geld mee voor de skikaart en het proviand, zodat de eerste dag op de piste een volledig succes kan worden.
Een groene piste is een gemakkelijke skipiste in skigebieden, geschikt voor beginnende skiërs. In wintersportgebieden worden sneeuwafdalingen aangeduid met een bepaalde kleur om de moeilijkheidsgraad van de afdaling aan te geven.
Een rode piste in slechte condities kan stukken moeilijker zijn dan een zwarte piste met goede en soepele sneeuw. Heel wat skigebieden hebben slechts rode pistes als moeilijkste pistes. Omdat rood een echt 'tussen-niveau' is, verschilt de moeilijkheidsgraad behoorlijk van skigebied op skigebied.
Als het goed warm is, heb je bruine pistes. Dat zijn de pistes zonder schneeanlage. Als het goed warm is, heb je bruine pistes.