Het feit dat er weinig of geen controleacties gebeuren door de overheid betekent echter niet dat er niet gecontroleerd wordt. Als u zich gaat inschrijven in het bevolkingsregister, komt een wijkagent of andere ambtenaar ter plaatse vaststellen of u daar effectief woont.
Men spreekt over 'domiciliefraude' wanneer men op een ander adres in de bevolkingsregisters staat ingeschreven dan zijn feitelijke verblijfplaats met de intentie om hieruit voordeel te halen.
Voordelen van twee verblijfplaatsen
In de gemeente van hun domicilie is dit automatisch zo, maar bij de andere ouder niet. Door nu de kinderen ook in te schrijven in de andere gemeente als tweede verblijfplaats kunnen zij daar ook genieten van de voordelen die de gemeente geeft.
Het idee opperen om ergens uw hoofdverblijfplaats te vestigen is op zich onvoldoende. U moet er ook effectief verblijven. Omgekeerd is het ook zo dat als u ergens uw hoofdverblijfplaats gevestigd heeft, derden de inschrijving op dat adres niet kunnen tegenhouden. Ook uzelf kunt dat niet.
Je domicilie of hoofdverblijfplaats is de plaats waar jij (en je gezin) gedurende het grootste deel van het jaar effectief verblijft. Je domicilie wordt bepaald door een feitelijke situatie en de vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen: de plaats waar je na het werk naartoe gaat.
Er werd tevens per persoon een boete opgelegd van 4.800 euro en bij niet betaling een vervangende gevangenisstraf van 2 maanden + gerechtskosten te betalen. Tot slot werd nog een verbeurdverklaring uitgesproken voor een bedrag van 2.500 euro.
De koper moet er zijn hoofdverblijfplaats vestigen binnen de 2 jaar (woning) of 5 jaar (bouwgrond) te rekenen vanaf datum registratie van de authentieke akte. De Vlaamse Belastingdienst controleert 3 maanden voor het verstrijken van de deadline of de koper effectief op het nieuwe adres is gedomicilieerd.
U bent bevoegd om zolang u wilt iemand onder uw dak te laten verblijven. Met wie en hoe lang u samenwoont betreft uw persoonlijke leven en daar heeft de verhuurder niets mee te maken.
U kunt een 'bestuurlijke boete' krijgen als u bewust of onbewust bijdraagt aan onjuiste informatie in de Basisregistratie Personen (BRP). Bijvoorbeeld als u uw verhuizing niet doorgeeft. Of als u iemand toestemming geeft om zich in te schrijven op uw adres, terwijl die persoon er niet woont.
U kunt geen paspoort, identiteitskaart of rijbewijs aanvragen. U hebt geen recht op financiële ondersteuning van de overheid, zoals huurtoeslag, studiefinanciering of een uitkering. U kunt geen parkeervergunning krijgen. U mag niet stemmen.
Vóór elke inschrijving moet het gemeentebestuur nagaan of de woning waar de inschrijving wordt gevraagd, niet met een andere inschrijving is bezwaard. Het is immers de lokale overheid die in de eerste plaats verantwoordelijk is voor het houden van de registers en de bepaling van de hoofdverblijfplaats.
In een standaard huurovereenkomst bestemd tot hoofdverblijfplaats wordt uitdrukkelijk de verplichting opgelegd dat de huurder zijn hoofdverblijfplaats moet vestigen in het gehuurde goed. Wat als blijkt dat de huurder zich niet houdt aan deze verplichting en zijn domicilie niet vestigt in jouw huurpand.
Als een persoon niet verblijft op het adres waar hij staat ingeschreven, en wanneer de stad geen nieuwe hoofdverblijfplaats kan vaststellen, kan de persoon geschrapt worden uit het bevolkingsregister. Dit betekent dat de persoon geen officieel adres meer heeft.
Sommige handelaars die in de problemen zitten, denken met een adresverandering ook schulden en problemen achter zich te kunnen laten. Ze kiezen dan een fictieve zetel op een domicilie-adres in een bedrijvencentrum, vaak in een ander gerechtelijk arrondissement. Maar ook deze vorm van fraude is strafbaar.
Je domicilie is het adres waarop je bent ingeschreven in het bevolkingsregister. Als je alleen gaat wonen of verhuist dan verandert je adres. Binnen de 8 dagen na je verhuis moet je je nieuwe officiële adres aangeven bij de bevolkingsdienst van je gemeente: Vergeet je identiteitskaart niet mee te nemen.
over het referentieadres
Een referentieadres kan alleen voor een Belg (ook ambtelijk geschrapt) of voor een vreemdeling ingeschreven in België (of onlangs ambtelijk geschrapt). Een persoon met vaste verblijfplaats in België, moet op die verblijfplaats worden ingeschreven in het bevolkingsregister.
Hoe lang duurt het
Een adresonderzoek duurt, nadat het is opgestart, tussen de 10 en 12 weken. In sommige gevallen duurt het langer.
De persoon die bij u komt wonen dient zich daarnaast in te schrijven op uw adres. Dit kan bij de gemeente (Basisregistratie Personen, BRP). De overheid controleert namelijk aan de hand van het BRP de samenstelling van het huishouden. Dat is van belang voor verschillende regelingen.
Het geven van een briefadres door de hoofdbewoner heeft geen gevolgen voor zijn of haar uitkeringen en toeslagen. Het is belangrijk dat de post daadwerkelijk door de aanvrager wordt opgehaald.
Zij hopen dan bewijs aan te treffen voor hun woonfraudeonderzoek. Dat bewijs kan bijvoorbeeld bestaan uit het aantreffen van andere bewoners dan de huurders in de woning. Ook indien niemand in de woning wordt aangetroffen, kan dit in sommige gevallen als bewijs voor woonfraude worden gezien.
Of is dit ook woonfraude? Er mogen gewoon mensen bij u logeren. Maar u mag personen niet voor een lange periode uw woning of een dele van uw woning laten gebruiken. En uw mag geen geld krijgen van iemand die bij u logeert.
Het is dus afhankelijk van in welke gemeente u woont om te kunnen beoordelen welke regels op de woning van toepassing zijn. Het zal in veel in gemeenten in beginsel niet toegestaan zijn om met twee gezinnen een woning te bewonen.
Voor de nodige documenten neemt u contact op met de gemeente waar u een referentieadres neemt. Opgelet: Een inschrijving op een referentieadres om beroepsredenen mag niet langer dan 1 jaar duren.
Als tweede vestigingseenheid is een postbusadres helemaal niet mogelijk omdat er ter plaatse een activiteit moet worden uitgeoefend. Het is wel mogelijk om de maatschappelijke zetel onder te brengen op een ander adres dan waar de daadwerkelijke activiteiten uitgevoerd worden.
Houd er rekening mee dat u voor het verlaagd tarief van 7% binnen de twee jaar na aankoopakte ingeschreven moet zijn op het adres. Let op! Gaat het om een aankoop met IER (tegen een tarief van 6%), dan bedraagt die termijn echter vijf jaar na aankoopakte. Geen minimumduur.