Meestal zetten zij camera's in of buitengewoon opsporingsambtenaren om te controleren of u zich aan de verkeersregels voor milieuzones houdt. Deze camera's kunnen automatisch nummerplaten herkennen door een foto van uw kenteken te koppelen aan het kentekenregister van de RDW.
Alle gemeenten die een gele, groene of paarse milieuzone invoeren, gebruiken het verkeersbord 'Milieuzone'. Aan de onderborden kunt u herkennen of u een gele, groene of paarse milieuzone nadert, voor welke voertuig de milieuzone geldt en voor welke emissieklasse.
Een milieuzone is een gebied in een stad waar bepaalde vervoersmiddelen niet mogen rijden. Een milieuzone kan gelden voor dieselvrachtauto's en –autobussen en dieselpersonen- en bestelauto's. In Amsterdam en Den Haag geldt de milieuzone ook voor brom- en snorfietsen en/of taxi's.
Rijd je toch met een vervuilende auto in een milieuzone en heb je geen ontheffing? Dan betaal je een boete van 109 euro (100 euro plus 9 euro administratiekosten). Doe daarom voor vertrek een milieuzone kenteken check, zodat je niet voor verrassingen komt te staan!
Oldtimers die op diesel rijden en ouder zijn dan 40 jaar, mogen een milieuzone in. Deze auto's hebben automatisch een vrijstelling. Auto's die op andere brandstoffen rijden en elektrische auto's, mogen de milieuzone sowieso inrijden. De leeftijd van deze auto's maakt daarbij niet uit.
Een gele milieuzone: Rijdt u in een personen- of bestelauto die op diesel rijdt? Dan mag u alleen in deze milieuzone komen als uw auto emissieklasse 3 of hoger heeft. Heeft uw auto een emissieklasse van 0, 1 of 2, dan is een gele milieuzone voor uw voertuig verboden.
Dieselvoertuigen die meer dan 10 jaar oud zijn, zullen uiteindelijk verdwijnen. Meer dan het einde van de diesel, betekenen deze lage-emissiezones vooral dat je niet langer tientallen jaren met hetzelfde voertuig zal kunnen blijven rijden.
Er zijn geen speciale Umweltplakette-eenheden, maar wel controleren verkeersagenten op de aanwezigheid van een milieusticker. Dit gebeurt vooral bij geparkeerd staande auto's. Moet je slechts een klein stukje door de Umweltzone rijden en verlaat je deze weer zonder te stoppen, dan is het risico dus nog te overzien.
Geen milieusticker betekent een boete van 68 euro. Ook in andere Franse steden zoals Lille, Lyon en Grenoble heb je een milieusticker nodig.
Boetes als je geen milieusticker hebt
Dan krijg je een boete. Deze bedraagt €68 voor personenauto's, lichte bedrijfswagens, motoren en bromfietsen. Vrachtwagens en bussen krijgen een boete van €135. Je moet de boete binnen 45 dagen te betalen.
Woon je in een milieuzone en is je camper geregistreerd met de code SA op je kentekencard, dan heb je automatisch een vrijstelling.Die geldt echter alleen in de milieuzone waar je woont. Voor andere camperaars zijn er per gemeente soms tijdelijke ontheffingen mogelijk tegen betaling.
Waar in Duitsland u verplicht een Milieusticker nodig hebt
Milieuzones waarin de milieusticker Duitsland verplicht is bevinden zich met name in en rondom de Duitse steden. Blijft u buiten de milieuzones, zoals wanneer u op doorreis bent via de snelwegen, dan hebt u geen milieusticker nodig.
De Milieuzonecheck toont de emissieklasse van uw voertuig op basis van uw kenteken. En vertelt u welke zones u in mag met uw dieselvoertuig op basis van deze emissieklasse. Vul uw kenteken in in de Milieuzonecheck op deze pagina en controleer of uw voertuig wel of geen toegang heeft tot de milieuzones.
Hier is een digitale rekening bijgevoegd waar je sticker op afgebeeld staat. Je kunt dit document uitprinten en achter je voorruit leggen. De Franse politie kan vervolgens de code inscannen en je aanvraag controleren, zelfs zonder sticker op je voorruit. Zo voorkom je een boete.
De emissieklasse van een voertuig kan vaak worden bepaald door het productiejaar en het type voertuig, en het is belangrijk dit te weten omdat het vaak van invloed kan zijn op zaken als belastingen, toegang tot bepaalde milieuzones en of het al dan niet voldoet aan bepaalde wettelijke vereisten.
Zodra je het vignet in huis hebt kun je de sticker op je voorruit plakken. Bestel je via Vignet-bestellen (zie boven), dan krijg je binnen 48 uur een leverbewijs dat je als tijdelijke milieusticker kunt gebruiken.
Een milieuzone (ZFE) wordt met borden aangegeven. Op het bovenste witte bord met een rode cirkel in het midden staat bovenaan zone en onderaan circulation restreinte. De tekst circulation restreinte kan ontbreken. Op de onderborden staat voor welke voertuigen en wanneer de milieuzone wel en niet van toepassing is.
In veel grote steden van Frankrijk is een milieusticker verplicht. Dit is het geval in Parijs, Lyon, Lille, Bordeaux, Grenoble, Rennes. De milieusticker is hier verplicht op werkdagen tussen 8.00 en 20.00 uur.
Milieusticker Essen – Verplicht voor de milieuzone
Het betreden van de Umweltzone (ook wel milieuzone genoemd) zonder een Umweltplakette is verboden, doe je dit toch, dan riskeer je een boete van €80. Tevens maakt de milieu zone van Essen deel uit van een veel grotere zone genaamd de Umweltzone van het Ruhrgebied.
Rijdt u een milieuzone in waar u niet in mag met uw voertuig, dan volgt er een boete. Voor personen- en bestelauto's en autobussen is deze boete €110,-.Daar komen nog administratiekosten bij.Vrachtauto's betalen €280,-.
Boete als u geen milieusticker heeft
Wanneer u voertuig niet voorzien is van de juiste milieusticker, kunt u een boete krijgen op het moment dat u een milieuzone in Duitsland binnenrijdt. Voor personenauto's, lichte bedrijfswagens, motoren en bromfietsen, bedraagt deze circa €100,-.
Voordelen van diesel
langere levensduur van de motor. minder slijtage, onderhoud en kosten. minder co2-uitstoot. meer trekvermogen.
Omdat zwaardere auto's de wegen meer doen slijten, is ooit bedacht dat het gewicht van een auto mede de wegenbelasting bepaalt. Dieselauto's zijn in principe zwaarder dan benzineauto's. Al wordt tegenwoordig bij de hoogte van de wegenbelasting ook naar de milieuaspecten gekeken.
Rode diesel sinds 2013 verboden
Rode diesel mag sinds 2013 niet meer gebruikt worden in Nederland. Door de afschaffing van deze laagbelaste brandstof stegen de brandstofkosten voor Nederlandse boeren aanzienlijk, terwijl boeren in het buitenland wel toegang hebben tot de goedkopere rode diesel.