Een goede teamleider voorziet een team van drie belangrijke ingrediënten: coördinatie, inspiratie en zorg. Hij heeft overzicht, geeft richting en brengt structuur aan. Daarnaast geeft hij ook complimenten, representeert het team naar buiten toe en bemiddelt bij conflicten.
Wil je teamleider worden? Meestal word je pas teamleider als je voldoende inhoudelijke kennis hebt opgedaan. Als dan blijkt dat je organisatorisch voldoende kwaliteiten hebt, kan je teamleider worden. Voor het werk van teamleider bestaan veel trainingen en opleidingen.
Motiverende teamleiders
Hij geeft richting en kaders aan, hij schept voorwaarden, zorgt voor middelen, houdt overzicht en stuurt bij. Hij toont leiderschap en hij weet met zijn team resultaten te behalen.
Een goede teamleider zijn betekent luisteren en communiceren met je team, respect hebben voor elkaars ideeën en input, en het moreel hoog houden. Met een positieve houding, enige creativiteit en een open geest kan ook jij een goede teamleider worden.
Een leider schept iets uit niets en een manager bouwt verder uit. Een leider is visionair en een manager is meer strategisch en rationeel. Een leider focust zich meer op ontwikkelingen van medewerkers, een manager op doelstellingen.
Een teamleider is meestal geen manager maar geeft wel sturing aan bepaalde medewerkers op de werkvloer. In de meeste gevallen zal de teamleider zelf ook werkzaam zijn als operationeel medewerker, maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn. De functie teamleider kan in de praktijk op verschillende manieren voorkomen.
Zelfkennis, aandacht en reflectie is essentieel voor jou als leidinggevende omdat het je vermogen verbetert om effectief te reageren op situaties. Je weet en je ontdekt wat je team en je medewerkers nodig hebben in een bepaalde situatie, en je weet wat jij moet doen om effectief te reageren.
Een goede manager bemoeit zich niet met alles. Hij of zij zet de grote lijnen uit, maar leunt op de expertise van anderen. Mensen vrijheid en vertrouwen geven om zelf de juiste keuzes te laten maken, zorgt in de regel voor het halen van betere resultaten en een fijne, creatieve omgeving.
Opleiding Logistiek Teamleider | MBO Niveau 3.
Wat zou jouw motivatie kunnen zijn om leidinggevende of manager te willen worden? Je weet mensen te motiveren, te inspireren en te enthousiasmeren. Je hebt het vermogen om mensen te helpen om zich te verbeteren en te ontwikkelen. Je houdt van uitdaging en je kunt voor jezelf uitdagende doelen stellen.
Wil je je ontwikkelen tot leidinggevende van een team of je vaardigheden als teamleider verbeteren? Kies dan voor MBO Vaardigheden voor Teamleiders van NCOI. Dit programma sluit perfect aan op de praktijk. Onze praktijkdocenten leren je wat je taken en verantwoordelijkheden zijn als teamleider.
Sturend leidinggeven is af en toe nodig. Maar door mensen altijd te vertellen wat ze (niet) moeten doen, maakt hen passief. Beter is om mensen regelmatig zelf te laten nadenken en bewust te laten worden van hun eigen gedrag en verantwoordelijkheden.
Wat is je hoogste prioriteit aankomende week en welke support heb je van mij nodig? Welk onderdeel van je werk geeft je de meeste energie en motivatie? Wat heb je nodig om je (langetermijn)doelen te behalen? Wat kan ik als leidinggevende doen om je werk fijner te maken?
Uiteraard verschilt de span of control per persoon en per bedrijf. In het algemeen wordt echter uitgegaan dat een manager maximaal tien personen direct kan aansturen. Dit getal verschilt op basis van leiderschapscapaciteiten enerzijds en factoren als zelfstandigheid en behoefte/noodzaak teamleden sturing anderzijds.
Een succesvol team bestaat uit teamleden die samen zaken voor elkaar krijgen. Samenwerking is de sleutel tot succes, maar hierbij is het ook belangrijk om het eigen aandeel te dragen. Ieder teamlid draagt zijn of haar eigen deel van de werklast en begrijpt goed waar hij of zij in de bedrijfsvoering past.
De teamleider, ook wel supervisor genoemd, speelt een belangrijke rol binnen Teleperformance. Als teamleider ben je de steun en toeverlaat van onze contactcenter-agenten.
De kans is groot dat je op het werk een baas hebt die op zijn beurt ook een baas heeft, die zelf ook nog een baas heeft. In traditionele bedrijven is er nu eenmaal een hiërarchie. De directeur staat helemaal aan de top, en onder hem of haar is er een heel web van managers en werknemers die het bedrijf draaiende houden.