De Opleiding bestaat uit zo'n vier jaar Wetenschappelijke studie aan de Koninklijke Militaire Academie in Breda, gevolgd door zo'n zes maanden Elementaire Militaire Vlieger opleiding, gevolgd door twee tot twee en een half jaar vakgerichte studie in de Verenigde Staten.
Dan moet je eerst slagen voor het toelatingsexamen dat bestaat uit psychotechnische, medische en fysieke testen. Nadien start er een opleiding van vijf jaar aan de Koninklijke Militaire School, gevolgd door een tweejarige pilotenopleiding, de 'Air Academics'.
Wat verdien je als je net begint? Circa 45.000 euro bruto per jaar, inclusief vakantiegeld en (optionele) eindejaarsuitkering, laat de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) weten. Dat komt neer op een maandloon van circa 3.200 euro bruto.
Een F16-piloot, oftewel jachtvlieger in dienst bij de luchtmacht, verdient een salaris tussen de € 2.600 en € 3.500 bruto per maand. Dit salaris is onder andere afhankelijk van de ervaring en leeftijd van de piloot.
Vooropleiding. Havo-diploma met tenminste wiskunde B, natuurkunde, Engels en Nederlands. Daarnaast moet er nog een aanvullende natuurkunde cursus worden behaald bij het Boswell of Wismon Instituut (heb je voor 2010 je natuurkunde behaald, dan hoef je deze aanvullende natuurkunde cursus niet te volgen).
De totale opleidingskosten bedragen € 122.000,-. KLM levert een financiële bijdrage aan deze kosten waardoor de totale opleidingskosten voor jou als student € 101.500,- bedragen.
Dit brengt het totaal op een kleine 8.5 jaar opleiding, gerekend van de eerste dag tot de eerste daadwerkelijke operationele inzet. Als dat moment bereikt kan je rekenen op 2500 euro netto per maand. Hoe meer dienstjaren, hoe hoger het salaris van een F16-piloot.
Piloot worden is niet gemakkelijk. Je hebt er een behoorlijk intensieve vliegopleiding voor nodig en je moet ook nog aan specifieke medische eisen voldoen. Je hebt goede ogen nodig en je moet fysiek fit zijn. Om aangenomen te worden voor de opleiding tot piloot moet je ook een technisch vakkenpakket gevolgd hebben.
Bij de Koninklijke Luchtmacht zijn er op dit moment voor zover bekend, geen vrouwelijke F-16 vliegers. Wel heeft onze Luchtmacht vrouwelijke helikopterpiloten in dienst.
Deze opleiding duurt 4 jaar.
Iets wat wel te begrijpen is, gezien de F-16 straaljager is voorzien van de controle van op afstand aangestuurde wapensystemen. De F-16 straaljager komt met een prijskaartje van 8.5 miljoen dollar. Grote kans dat het bij dromen blijft, maar hé. Een beetje fantaseren kan altijd.
Het dagelijkse werk op de lange afstanden is in de regel één vlucht per dag. Soms, wanneer de maximale vliegdiensttijd dit toelaat, met maximaal twee korte extra tra- jecten. De werktijd kan bij meer bemanningsleden (drie piloten) naar 18 uur normale arbeidsduur gaan, en in uitzonderingsgevallen tot 21 uur.
De minimumleeftijd om piloot te worden is 17 jaar. Wel mag de opleiding gestart worden op jongere leeftijd en de eerste solo vlucht (alleen aan boord) is toegestaan vanaf 16 jaar.
Nog een optie: een buitenlands diploma, aangevuld met een diploma op vergelijkbaar niveau voor Nederlands en Engels of Nederlands als tweede taal (NT2 Staatsexamen II). Je bent tussen de 17 jaar en 26 jaar en 3 maanden oud. Je bent tussen de 162 cm en 193 cm lang. Een bril of lenzen is geen probleem.
Het minimale of startsalaris begint bij € 885 en het maximale loon is € 11.437 bruto per maand.
Het gemiddelde salaris voor de functie gezagvoerder in Nederland is € 171.758 per jaar, wat 10% hoger is dan het gemiddelde salaris van € 155.489 per jaar bij KLM voor deze functie.
Naarmate de opleiding vordert, en naarmate er een hogere rang wordt behaald, stijgt het loon mee. Bij de bepaling van het loon kan rekening worden gehouden met ervaring en leeftijd. Het ligt tussen de €2713 en €9502. Bovenop het salaris worden toeslagen toegekend bij onregelmatige diensten (uitzendingen, oefeningen).
Het aanvangssalaris van een Piloten e.d. bedraag meestal tussen de € 2.648 en € 3.982 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 3.144 en € 4.871 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Welkom in de Overhead Crew Rest (OCR)
De Overhead Crew Rest (OCR) is, zoals de naam al verklapt, boven de cabine te vinden. Aan boord van KLM's 747's, 777's en 787's zijn deze OCR's aan boord te vinden. Voor een vlucht langer dan 10,5 uur is de crew wettelijk verplicht te rusten.
Normaal gezien vliegt een piloot zo'n 900 uur per jaar. Dat lijkt misschien niet veel maar zoals je kan zien in mijn dagplanning (zie onderaan artikel) ben ik dikwijls ongeveer zo'n 12 uur van huis weg voor een normale werkdag. Vlieguren tellen enkel voor je vergunning.
Piloten mogen niet langer dan zestien uur achter elkaar vliegen of standby staan. Voor nachtvluchten is het maximale aantal uren vastgesteld op elf.
Om piloot te worden moet je een HAVO of VWO diploma hebben met Wiskunde, Natuurkunde en Engels. Daarna ga je een toelatingstest doen voor de vliegschool, daar wordt gekeken of je talent hebt om te vliegen en of je niet in paniek raakt als bijvoorbeeld je motor in brand staat. Je kan pas piloot worden vanaf 18 jaar.