Elke speler kiest een geheime figuur en probeert dan met behulp van ja- en nee-vragen uit te vinden wie de geheime figuur van de tegenstander is. Als je denkt dat je weet wie de tegenstander heeft gekozen, mag je raden. Maar pas op, want als je fout raadt, verlies je het spel!
Tijdens het spel moeten jij en je tegenstander beide een kaart pakken en vervolgens kun je beginnen met raden welk personage er op de kaart van je tegenstander staat. Stel de juiste vragen, zodat je uiteindelijk bij de goede persoon uitkomt, voordat jouw personage geraden is!
Elke speler bedenkt nu voor zijn buurman/-vrouw een naam of een persoon en schrijft deze op het blaadje. Daarna krijgt ieder- een het stukje papier op het voorhoofd geplakt, zodat alle spe- lers de naam kunnen lezen, alleen degene zelf niet. Nu probeert iedereen via vragen te achterhalen over wie hij of zij is.
Het is een spelprogramma waarbij de kandidaten moeten samenwerken om tijdens opdrachten geld voor een pot te verdienen. Een van hen is de mol, die het spel in het geheim saboteert en er op deze manier voor zorgt dat er zo min mogelijk geld in de pot komt.
Ieder kiest van die spelkaarten een plaatje dat zijn of haar tegenspeler of –speelster daarop moet raden. Met vragen waarop met ja of nee kan worden geantwoord komt elke speler steeds dichterbij het te raden plaatje. Als je het juiste plaatje raadt, wat ook kan door vroegtijdig te gokken, heb je gewonnen.
Het spel is supersimpel. Elke ronde bestaat uit twee delen: tekenen en raden. Elke speler pakt één kaart van elke stapel: Wie, Wat en Waar, maar laat de kaarten niet aan de andere spelers zien. De timer wordt dan omgedraaid en je hebt 2 minuten de tijd om te tekenen wat er op je kaarten staat.
Iedereen pakt een speelblad, je kiest een letter uit de letterbalk en begint met spelen. Zo simpel is het. Vul alle categorieën van de eerste rij met woorden beginnend met deze letter.De ronde is voorbij zodra een speler alle categorieën per rij heeft ingevuld of na 2 minuten.
Verder werkt het punten inzetten hetzelfde: je begint met 100 punten en als je wekelijks op iemand inzet die in het spel blijft, dan worden je punten verdubbeld. Zit je verkeerd en zet je in op één persoon, dan ben je al je punten kwijt en kun je niet meer aan aan het verdenkspel meedoen.
Eén speler wordt gekozen als de Mol. De Mol kiest in het geheim een opdracht uit een potje. De andere spelers moeten proberen te raden wie de Mol is door zijn of haar gedrag te observeren. Op het einde van het spel stemmen de spelers over wie zij denken dat de geheime agent is.
Eén van hen wint, één van hen verliest en één van hen is de Mol. De kandidaat die de laatste test het beste maakt, wint Wie is de Mol? en daarmee ook de pot met geld die tijdens de reis door de hele groep (als het goed is) is gevuld. De finaletest bestaat uit 40 vragen over de identiteit van de Mol.
“Wat ben ik?” is een variant op “Wie ben ik?”. Alle deelnemers krijgen een briefje op hun voorhoofd geplakt met een dier erop geschreven. Door vragen te stellen aan andere deelnemers (die ook zo'n briefje op hun voorhoofd hebben geplakt), moeten ze erachter zien te komen welk dier ze “zijn”.
Naam raden
Denk jij te weten om welk gezicht het gaat, dan mag jij de naam noemen. Als de naam klopt dan ben jij de winnaar van de ronde. Maar je moet niet zomaar namen gaan roepen, want bij een fout wint de tegenstander. Je speelt vijf rondes, dus de eerste die drie keer wint heeft uiteindelijk het hele spel gewonnen.
Alle personages hebben een unieke combinatie van kenmerken. Portretten van de 24 fictieve personages in het spelletje Wie is het?
72 kaarten (30x40 mm, Matte afwerking 350 gr), verdeeld in: 24 kaarten met blauwe achterkant (voor de blauwe speler) 24 kaarten met oranje rugzijde (voor de rode speler) 24 kaarten met een rugzijde van twee kleuren (dit zal de gemeenschappelijke stapel zijn waaruit de speler moet putten om te raden)
De spelers proberen door het handig stellen van vragen als eerste te achterhalen welke driehoek hun tegenspeler verborgen houdt. Beide spelers krijgen dezelfde reeks kaartjes met 21 verschillende driehoeken. Deze kaartjes leggen ze open voor zich op de bank, met de bedrukte kant naar boven.
De kandidaten moeten opdrachten doen om geld te verdienen voor de pot. De Mol saboteert de opdrachten en probeert er voor te zorgen dat er zo weinig mogelijk geld in de pot komt. Elke aflevering krijgt de kandidaat aan het einde van de uitzending een test waarin hij moet zeggen wie volgens hem de Mol is.
Hij wist Anna te ontmaskeren en wint een bedrag van 8585,- euro! ð²ð½ð
Strijd om jokers en vrijstellingen
De joker: een belangrijk spelelement in 'Wie is de Mol? '. De joker stelt de deelnemers in staat om foute antwoorden uit de vragenlijst te halen, waardoor ze een grotere kans hebben om in het spel te blijven.
De agenten winnen het spel als 3 missies slagen, de mollen winnen als 3 missies mislukken. De mollen winnen ook als het 5 keer op rij niet lukt om een missieteam samen te stellen. Het is uitdrukkelijk toegestaan dat spelers op elk moment in het spel mogen zeggen wat ze willen.
Bij "Wie is de Mol?" moeten de kandidaten samenwerken om de opdrachten zo goed mogelijk uit te voeren en hiermee geld voor de pot te verdienen. Een van hen is een saboteur, "de Mol". Deze persoon heeft de taak om de opdrachten te saboteren om zo te voorkomen dat er geld in de pot komt.
Scheikundigen hebben een mol gedefinieerd als het aantal atomen in precies 12 gram koolstof-12 , wat het getal van Avogadro is!
In Wie Weet Wat krijgt elke speler een blad waarop verschillende categorieën staan. Het spel begint zodra er een letter uit de letterbalk gekozen is. Daarna wordt de eerste rij gespeeld en moet je zo snel mogelijk elke categorie invullen met een woord dat begint met de gekozen letter.
Who Knows Me Better is een kaartquizspel voor kinderen en volwassenen. Spelers raden om de beurt de antwoorden op leuke en leerzame vragen over hun vrienden en familie . De speler met de meeste juiste antwoorden wint!