Een Plug-In Hybrid wordt opgeladen door de wagen letterlijk 'in te pluggen' in een laadstation thuis of aan een openbaar oplaadpunt. Een Plug-In Hybrid heeft een groter zuiver elektrisch bereik dankzij de grotere batterij en de elektromotor.
Wat is mild hybride auto? Een mild hybride auto heeft geen oplaadkabel, maar deze auto wint remenergie terug en slaat die op als elektriciteit. De 48V-accu en de geïntegreerde startgenerator van onze mild hybride Volvo's ondersteunen de verbrandingsmotor en verminderen zo de uitstoot.
De actieradius van de hybride-accu neemt toe. De hybride-accu die de elektromotor aandrijft is op te laden via de laadkabel maar kan ook worden opgeladen bij licht afremmen en bij gebruik van de motorrem in schakelstand B. De hybride-accu is ook op te laden met de verbrandingsmotor van de auto.
Op nummer één staat deze prachtig vormgegeven Polestar 1, die een actieradius van maar liefst 124 kilometer heeft. Je kunt hem dus hoofdzakelijk als EV gebruiken. De Polestar 1 combineert een 309 pk sterke viercilinder met niet één, maar twee 231 pk sterke elektromotoren.
Er zit op de achteras ook een 70 pk sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft. Een accupakket met een capaciteit van 11,2 kWh zorgt voor de voeding, wat de theoretische actieradius van 50 kilometer elektrisch rijden mogelijk maakt. De elektrokracht kan echter ook als hulpje fungeren voor de dieselmotor.
De kosten van één oplaadbeurt bedragen tegen een gemiddeld tarief van de energiemaatschappijen van € 0,22 per kWh ongeveer € 2,50. Volgens Volvo rijders op verschillende fora rijdt u tussen de 4,5 km en 4,75 km per kWh. Dus voor minder dan 5 cent rijdt u 1 kilometer!
Krachtig rijden doet de Volvo V60 Recharge plug-in hybrid ook, dankzij de sterke elektromotor (145 pk). Bovendien zorgt de nieuwe batterij voor een elektrische actieradius tot maar liefst 89 kilometer.
Net als reguliere dieselauto's, zijn plug-inhybrides met dieselmotor vooral interessant als je op jaarbasis heel veel kilometers maakt. Je betaalt minder voor de brandstof, maar de motorrijtuigenbelasting (MRB) is fors hoger. Een PHEV met benzinemotor kan al bij veel minder kilometers interessant zijn.
Een plug-in hybride rijdt maar liefst gemiddeld 60 kilometer volledig elektrisch. Hierdoor is deze hybridesoort een mooie tussenstap naar elektrisch rijden. Tijdens het rijden van kleine(re) stukjes laadt de accu door het remmen weer op. Daarnaast mag de berijder gebruik maken van de parkeerplekken met laadpaal.
Een hybride auto wisselt automatisch tussen de twee brandstofbronnen: benzine en een zelflopladend elektrisch accupakket. Bij een plug-in hybride kun je het accupakket opladen via het stopcontact of een laadpaal. Een plug-in hybride zoals de RAV4 Toyota Plug-in Hybrid kan zo tot 75 kilometer volledig elektrisch rijden.
De Volvo XC40 Recharge Twin Pure Electric heeft een Mennekes type 2 stekker nodig en de auto heeft een maximaal AC laadvermogen van 11 kW. Dit betekent dat uw auto met een laadpaal voor thuis nooit sneller zal laden dan dat. Daarbij heeft de auto een bruikbare accucapaciteit van 75 kWh.
De Volvo XC40 heeft een ingeschatte actieradius van 314 km die je goed kan noemen. Daarbij heeft hij een topsnelheid van 180 km/h, wat enigszins lager is dan het gemiddelde. Van 0-100 accelereert de elektrische Volvo XC40 in 4.9 seconden, wat veel sneller is dan een auto binnen het lower SUV segment.
Een hybride auto zonder stekker hoeft niet opgeladen te worden. De auto laadt zelf de accu op tijdens het rijden met de energie die vrijkomt bij het remmen. Wat je tegenwoordig ook veel ziet zijn zogenaamde mild hybrids. Zoals de naam al verklapt is dit een milde vorm van een hybride aandrijflijn.
De Volvo ReCharge is een hybride conceptauto op basis van de Volvo C30. Volvo introduceerde deze auto op de Internationale Automobilausstellung (IAA) te Frankfurt in september 2007.
De plug-in hybride combineert net als de gewone hybride een verbrandings- en elektrische motor. De herlaadbare batterij in deze wagen is echter een stuk groter en performanter. Een ritje van 30 kilometer kan volledig elektrisch verlopen. Ideaal dus om korte afstanden te overbruggen!
Het meest opvallende voordeel van een plug-in hybride auto is de grotere afstand die u ermee kan afleggen zonder de wagen te moeten opladen. Bovendien verbruikt u minder brandstof dan met een gewone wagen en zelfs minder dan een standaard hybride wagen.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
Een plug-in hybride werkt in principe hetzelfde als een hybride zonder stekker. Er zijn slechts twee verschillen. De accu is meestal groter zodat je meer kilometers volledig elektrisch kan rijden. Bovendien kun je de accu opladen bij een laadpaal, naast het feit dat de accu zichzelf vult bij het remmen.
De auto kan met een volledig opgeladen accu zo'n 30 tot 50 kilometer volledig elektrisch rijden. U schrijft dat u geen gelegenheid heeft om de auto extern op te laden. Dat is technisch geen probleem, maar daarmee laat u wel kansen liggen. Een belangrijke functionaliteit van de auto blijft onbenut.
De tarieven hangen af van de stroomleverancier, maar schommelen meestal rond de 22 cent per kWh, inclusief btw. Bij een PHEV-accu van bijvoorbeeld 9,8 kWh kost volledig opladen dus ongeveer € 2,15. Het opladen bij een publieke laadpaal is duurder, zo'n 34 cent per kWh.
Bij normaal gebruik en onderhoud zou deze auto zeker 500.000 km mee moeten kunnen.
Rijden op stroom
Afhankelijk van onder andere rijgedrag, temperatuur en klimaat bedraagt een normale actieradius op de accu 25-45 km (15-27 miles) voor een S60 T6/T8, V60 T6/T8 en S90/V90, 20-40 km (12-24 miles) voor een XC60/XC90 en 25-50 km (15-30 miles) voor een V60 D6/D5.