Veilig leren lezen werkt met kernen waarin steeds een ander thema centraal staat.Elke kern begint met een ankerverhaal waarmee je het thema introduceert. De platen in de ankerverhalen zijn ook opgenomen in de leerkrachtsoftware, zodat iedereen kan meekijken tijdens het (voor)lezen.
De kernen start tot en met 6 duren elk in ieder geval 2 weken. Dat is in totaal 14 weken. De kernen 7 tot en met 11 duren 3 weken.
Veilig gespeld is zelfstandig verwerkingsmateriaal voor spelling. Er zijn elf boekjes, corresponderend met de ker- nen 1 t/m 11. Behalve woorden zijn ook zinnen opgeno- men. Dit biedt de mogelijkheid tot het spellen van een zin, zodat ook woorden die moeilijk afgebeeld kunnen worden aan bod komen.
De nieuwste begrijpend lezen methodes:
Nieuwsbegrip, Close reading, Grip op lezen, Leeslink (digibordmethode)
In de complete taal- en leesmethode Veilig leren lezen komen alle taaldomeinen op een doelgerichte manier aan bod. De leerlijnen voor schriftelijke en mondelinge taal zijn stevig verankerd: technisch lezen, spelling, begrijpend lezen, woordenschat, spreken en luisteren, leesbevordering en creatief schrijven.
Veilig leren lezen kim-versie bevat 13 kernen: je begint met de kern Start, daarna volgen de kernen 1-11 en je eindigt het schooljaar met de kern Afsluiting.
Grip op lezen is een compacte methode, vooral dankzij de efficiënte didactiek. Kinderen leren begrijpend en studerend lezen met de 7 evidence-based leesstrategieën. Zo krijgen ze handvatten om elke tekstsoort te kunnen lezen en interpreteren. En elk jaar bouwen ze hun begrip verder uit volgens het concentrische model.
Lijn 3 is een populaire leesmethode in groep 3, die ervoor zorgt dat kinderen plezier krijgen en houden in lezen. Lijn 3 biedt een breed scala aan leesboekjes, waarmee er voor ieder kind wel iets te vinden is. Spannende, prikkelende thema's zorgen voor nog meer leesmotivatie.
Met Veilig leren lezen kim-versie verkennen kinderen alle eigenschappen van een letter. Ze luisteren naar de klank, voelen wat er gebeurt met hun mond, lippen, neus of keel bij het uitspreken van de letters, bekijken de vorm, en schrijven de letters na.
De inslijppagina in Veilig & vlot zon is vanaf kern 1 gericht op woordtypen in plaats van letters. Veilig & vlot zon bevat aan het begin van elke boekje telkens twee introductiepagina's. Hierin staan alle woordtypen die in de betreffende kern in de zonlijn aan de orde komen, in woorden en zinnen.
Welke letters leert je kind in kern 1? In kern 1 van Veilig leren lezen kim-versie leren de kinderen de letters p, aa, r, e en v. Met deze letters en de letters van de vorige kern (i,k, m en s) kunnen ze nu al zinnen en korte tekstjes lezen.
Wanneer je kleuter het duidelijk leuk vindt om letters en woordjes te leren, kun je ervoor zorgen dat hij vaak met letters in aanraking komt. Zet zijn naam bijvoorbeeld op de deur van zijn slaapkamer en op de beker waar hij uit drinkt. Of plak etiketjes met het juiste woord op de meubeltjes in zijn kamer.
Wat leert je kind in kern 7? Vanaf kern 7 ligt het accent op verschillende woordtypen. We oefenen nog regelmatig met woorden van één lettergreep die bestaan uit een medeklinker, een klinker en weer een medeklinker, zoals 'pauw', en woorden met alleen een medeklinker aan het begin of aan het eind, zoals 'kou' en 'eik'.
Leeslink is geheel vernieuwd en biedt een aanpak voor verdiepend lezen op basis van de nieuwste inzichten in het begrijpend-leesonderwijs. Kinderen vanaf groep 4 gaan samen met elkaar actief aan de slag met rijke teksten die niet alleen de woordenschat vergroten, maar ook hun kennis van de wereld.
In het onderzoek naar de twee varianten van begeleid hardop lezen ging het om twee belangrijke doelen: verbetering van de leestechniek en het bevorderen van een positieve leeshouding.
Technisch leesonderwijs is de vaardigheid van het ontsleutelen van woorden en zinnen. Lezen is noodzakelijk voor leren, via lezen slaan we kennis en informatie op. Bovendien is het een basiscompetentie om deel te nemen aan de maatschappij.
Functie van leren lezen
Lezen zorgt ervoor dat kinderen leren informatie te verwerken. Dit is nodig om in het dagelijks leven te kunnen functioneren. Overal om ons heen wordt geschreven tekst gebruikt om ons als mens te benaderen. Denk aan reclameborden, instructie voor het bereiden van een maaltijd, contracten, etc.
De eerste letters die je kind leert in groep 3
De eerste letters die je kind leert zijn de letters i, k, m, s. Ook leert je kind in kern start om met die letters korte woordjes te maken en te lezen zoals: ik, kim en mis.
De kinderen moeten voor kern 1 al 15 woorden goed lezen in 1 minuut om een ruim voldoende als score te behalen. Zo heeft u een beetje een idee hoeveel woorden er gelezen moeten worden. U kunt uw kind helpen/voorbereiden. U krijgt altijd per kern een huiswerkpakketje mee.
Met Lijn 3 leren kinderen niet alleen letters en woorden, maar ontdekken ze ook de wereld om hen heen. De letter staat centraal in deze methode, die met prikkelende thema's inspeelt op de belevingswereld van kinderen. Deze nadruk op beleven en ontdekken zorgt voor bovengemiddelde leerresultaten.
Sommige kinderen kunnen niet wachten tot ze zelf kunnen lezen. Eén op de tien kleuters leert zichzelf lezen in groep 2 en er zijn zelfs kinderen die er nóg vroeger bij zijn. Peuters en kleuters zijn volop aan het ontdekken hoe al die lettertekens zich verhouden tot de werkelijkheid.
Voor kinderen binnen deze leeftijdscategorie gaat er een wereld open, letterlijk: ze leren lezen. Daardoor gaan ze opeens van alles om zich heen begrijpen: verkeersborden, naamborden, menukaarten, producten in de supermarkt, ga zo maar door.
De voorbereiding op leren lezen en schrijven gebeurt in groep een en twee. In groep drie leert je kind eerst om letters te herkennen, en daarna om woordjes en eenvoudige zinnen te lezen. Kinderen leren lezen tussen vijf en acht jaar.