Straffen voor F1-coureurs Afhankelijk van de overtreding verschillen straffen in hevigheid. Bekende straffen zijn tijdstraffen van vijf of tien seconden, maar ook de drive through penalty, waarbij de gestrafte coureur op de pitlimietsnelheid (meestal 80 kilometer per uur) langs de garages moet rijden.
Meestal duurt een race zo'n 60 ronden lang. Zijn er veel ongevallen, ontstaat er veel vertraging of is het extreem slecht weer?Dan hanteert de organisatie een limiet van maximaal 2 uur racetijd. De coureurs zijn verplicht om op twee verschillende sets banden te rijden in een race, dus één stop is verplicht.
Er is overigens wel een maximumtijd bepaald. De totale racetijd mag nooit meer dan 2 uur bedragen. Na 2 uur wordt er dus ook afgevlagd.
Tijdens de race zie je een paars klokje voor iemands naam staan. Dit betekent dat die coureur momenteel de snelste raceronde heeft gereden. Als de race klaar is en je nog steeds het paarse klokje voor je naam hebt, wordt het beloond met een bonuspunt.
Hoe werkt de Formule 1 sprintrace? De sprintrace is een race over ongeveer 100 kilometer en duurt zo'n 25 tot 30 minuten, met een maximale duur van 60 minuten. De startvolgorde voor de sprintrace werd in de eerste twee jaar op vrijdag bepaald tijdens de kwalificatie, die volgens het traditionele format verreden wordt.
Eén set van vier banden kost dus ongeveer 1500 euro. De dertien sets die elke coureur mee moet nemen naar een Grand Prix-weekend leveren een totaalbedrag van 19.500 euro op, aangezien een team twee rijders heeft komt dat getal per raceweekend voor een Formule 1-renstal op 39.000 euro te liggen.
Het team klokte een waar pitstoprecord onder de nieuwe regels en met de nieuwe 18-inch wielen van 2022. Men dook zelfs onder de twee seconden, een barrière die voor onmogelijk werd gehouden en die door velen zelfs verboden werd geacht. Maar feit is dat er nooit een minimumtijd voor de totale pitstop heeft bestaan.
Tijdens de race zie je een paars klokje voor iemands naam staan. Dit betekent dat die coureur momenteel de snelste raceronde heeft gereden.
Wat is de snelste raceronde? De snelste raceronde spreekt voor zich, het is de snelste ronde die gereden is tijdens de race door een coureur. De Formule 1-coureur die op dat moment de snelste ronde heeft gereden, krijgt een 'paars klokje' achter zijn naam.
De topsnelheid in 2022 in een F1-kwalificatie staat op naam van Kevin Magnussen: 351,7 kilometer per uur in Mexico. De Formule 1 bereikt niet zulke hoge topsnelheden als de IndyCar Series maar de focus op downforce en bochtensnelheid zorgt ervoor dat de F1 over een gehele ronde wel sneller is.
Er zit geen limiet op hoe vaak een coureur DRS mag gebruiken, al is dit in andere takken van autosport (DTM) wel het geval geweest. In de kwalificatie of vrije trainingen is de coureur vrij om zijn DRS te activeren binnen de aangewezen DRS-zones. DRS kan alleen gebruikt worden in DRS-zones.
De versnellingsbak en power unit (die vandaag de dag bijzonder klein is) zijn nog waardevoller. Deze onderdelen worden respectievelijk geschat op zo'n 330.000 en zelfs 7,5 miljoen euro. De totale waarde van een complete Formule 1-auto wordt geschat tussen de 11 en 14 miljoen euro.
Zó werkt het Formule 1 kampioenschap
Per race worden er WK punten verdeeld over de F1-coureurs die in de top 10 finishen. Aan het einde van het seizoen is de coureur met het meeste WK punten wereldkampioen. Bij een gelijke stand wordt er gekeken naar de meeste overwinningen.
Tegenwoordig moet de brandstof in de Formule 1 voorzien zijn van 10 procent ethanol (beter bekend als E10), waardoor deze duurzamer wordt. De auto's verbruiken ongeveer 135 liter brandstof per Grand Prix, wat een derde minder is dan de V8-motoren verbruikten.
De Formula One Group is een groep bedrijven verantwoordelijk voor de promotie en exploitatie van het FIA Formule 1-wereldkampioenschap. De groep is eigendom van Liberty Media, een bedrijf dat gecontroleerd wordt door telecommagnaat John C. Malone die ook een belangrijk belang heeft in Warner Bros. Discovery, Inc.
Het legendarische parcours van iets meer dan 7 km, sinds 1985 het vaste toneel voor de Grand Prix van België Formule 1, is het langste in het wereldkampioenschap, en draagt verdiend de titel van "mooiste circuit ter wereld".
Een witte vlag wordt gezwaaid als er er een Formule 1-wagen op de baan is die langzaam rijdt en dat de coureurs daarvoor op moeten passen. Een rode vlag betekent dat de sessie per direct wordt onderbroken, wat meestal te maken heeft met de veiligheid van de coureurs.
Deze witte vlag wordt gezwaaid om ongelukken te vermijden. Er ligt olie of water op de baan. Vlag wordt getoond: het wegdek is glad en gevaarlijk. Een coureur wordt wegens onsportief gedrag gewaarschuwd.
Bovenop de wagen brandde een rood lampje, wat betekent dat de auto mogelijk elektrisch geladen is.
DRS. Staat voor Drag Reduction System. Bij DRS kan de achtervleugel opengeklapt worden. De beschikbaarheid van het systeem wordt elektronisch geregeld – tijdens de race kan het alleen worden geactiveerd als een coureur minder dan een seconde achter een andere auto rijdt op vooraf bepaalde punten op het circuit.
Een coureur krijgt de blauwe vlag te zien wanneer die op het punt staat op een ronde achterstand gezet te worden. De marshals zwaaien de blauwe vlag om te signaleren dat de coureur in kwestie opzij moet voor een tegenstander. Negeert een coureur drie blauwe vlaggen op rij, dan kan hiervoor een penalty volgen.
Knipperend achterlicht
Het knipperende achterlicht op een Formule 1-bolide betekent dat de coureur warmte-energie van de uitlaat terugwint via het MGU-H component van de power unit. Tijdens dit 'harvesten' remt de auto wat af. Dit wordt vaak gedaan voor de bocht, als een soort remmen op de motor.
Zo verdient een teamleider €840.000 per jaar en een blusser €25.000, zo zette de website Sportrush.com onlangs op een rijtje. Een bandenwisselaar krijgt dan weer bijna €300.000 per jaar evenals de 'fuel engineer'. Voor iedere gewonnen race zijn er bonussen te verdienen. Voor een teamleider is dit ruim €4200.
"Ieder team heeft er zijn eigen systeem voor gemaakt. Normaal als je dit zou bestellen, kost het 10.000 euro.
Het team van Red Bull heeft met onze Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Brazilië in 2019 de snelste pitstop ooit gemaakt! In slechts 1,82 seconden werden de 4 banden verwisseld en de voorvleugel iets bijgesteld! Bekijk hieronder de video van het wereldrecord van Red Bull!