Bij nummerbehoud wordt het te behouden telefoonnummer altijd overgezet op werkdagen. Als je gebruikmaakt van de nieuwe simkaart voordat het 06-nummer is overgezet, gaat het nieuwe abonnement direct in.
Wat is porteren? Eigenlijk is porteren niks anders dan het overzetten van een (mobiel) telefoonnummer naar een andere Telecomprovider. Binnen de mobiele wereld is dit een proces dat veelvuldig plaatsvindt. Vooral voor bedrijven kan een nummerportering van groot belang zijn.
Wanneer je overstapt naar een andere provider en je je nummer meeneemt, noemen we dit overstappen met nummerbehoud. Je kunt ook bij dezelfde provider blijven onder dezelfde gegevens en met hetzelfde 06-nummer, dit noemen we een verlenging. Bij een verlenging behoud je automatisch je telefoonnummer.
Voor het aanvragen van nummerbehoud hebben wij je simkaartnummer en je mobiele nummer nodig. Je simkaartnummer vind je achterop je simkaart. Als het simkaartnummer niet leesbaar is informeer dan bij je huidige aanbieder naar je simkaartnummer. Daarnaast moet het nummer wat je nu gebruikt nog actief zijn.
Gemiddeld duurt de administratieve afhandeling 10 werkdagen, vanaf de aanvraag tot het moment dat het nummer is overgezet. Omdat nummerbehoud eigenlijk altijd gekoppeld is aan een overstap van bijvoorbeeld een internetcontract is er meestal sprake van een maand, vanwege de 'opzegtermijn'.
De simkaart
De kaart koppelt je telefoonnummer aan je telefoon. De chip op deze kaart zorgt ervoor dat als iemand jouw nummer belt, het gesprek naar jouw toestel gestuurd wordt. Een simkaart koop je los of in combinatie met een toestel. Een losse simkaart zonder toestel heet sim-only.
U kunt altijd uw mobiele telefoonnummer meenemen. Het maakt dus niet uit of u prepaid belt of met een abonnement. Het maakt ook niet uit of u bij uw aanbieder blijft of overstapt naar een andere aanbieder. Uw contract hoeft ook niet afgelopen te zijn om te kunnen overstappen.
Nummerbehoud aanvragen
Als je nummerbehoud hebt aangevraagd, gaat je nieuwe abonnement in op de dag dat je oude abonnement niet meer werkt. Nadat je een nieuw abonnement hebt besteld op onze website wordt er een nummerbehoudverzoek ingediend bij de provider. Je ontvangt daarna vanuit de provider een sms.
Hoe vraag je nummerbehoud aan
Je kunt dan nummerbehoud aanvragen. Je moet hierbij wel rekening houden met de geldende looptijd van het oude contract en opzegtermijn. Pas nadat je oude telefoon abonnement is afgelopen kun je het 06 nummer meenemen naar je nieuwe provider. Het opzegtermijn voor consumenten is een maand.
Als een telefoonnummer komt te vervallen of wordt afgesloten, gaat het nummer terug naar de originele provider. Dat gebeurt trouwens alleen als het telefoonnummer met nummerbehoud door meerdere providers is overgenomen, anders blijft het nummer bij de originele provider.
Om je nummer over te nemen heb je een T-Mobile simkaart met een telefoonnummer nodig. Het nummer op de simkaart is tijdelijk. Dit tijdelijke nummer wordt namelijk omgezet naar je oude, vertrouwde telefoonnummer. Goed om te weten: het telefoonnummer dat je mee wilt nemen moet actief zijn.
Je kunt overstappen naar een andere provider kun je tegenwoordig al twee maanden tot vier maanden (60 / 120 dagen) voor het einde van het huidige contract aanvragen. Dat is wel zo fijn, want dan vergeet je het niet. Het nieuwe abonnement met nummerbehoud kan pas ingaan na de einddatum van je huidige contract.
Dat kan alleen als je binnen de netregio verhuist. Stel dat je nu in Den Bosch woont, dan begint je telefoonnummer met 073. Als je verhuist naar een plaats in de omgeving die ook 073 als netnummer heeft, dan is nummerbehoud geen enkel probleem.
Je hebt een maand opzegtermijn bij jouw huidige aanbieder. Dit komt 'goed' uit, een gemiddelde overstap is binnen 3 tot 4 weken gerealiseerd. Overstappen naar kabel kost gemiddeld 10 werkdagen.
Zowel van je huidige provider als van Vodafone. Het kan namelijk de hele dag duren voordat het nummer overgezet wordt en zo ben je niet onbereikbaar. Dit gaat geheel automatisch en je hoeft daar dus niets voor te doen. Zodra de simkaart van je huidige provider niet meer werkt, gaat het allemaal heel snel.
Als telecomaanbieder moet u meewerken aan nummerbehoud (ook wel nummerportabiliteit genoemd). Abonnees kunnen zo hun telefoonnummer meenemen naar een andere aanbieder of een nieuw contract. De ACM let erop of u zich houdt aan deze verplichting.
Ga met je actieve KPN Prepaid SIM-kaart naar een KPN winkel bij jou in de buurt, of bel naar de klantenservice (0800-0402). Vraag hier nummerbehoud aan. Je ontvangt een sms van ons. Volg de instructies om je aanvraag voor nummerbehoud te bevestigen.
Nummerbehoud betekent het behouden van je telefoonnummer bij een overstap naar een andere provider. Het wordt ook wel nummerportering of nummerportabiliteit genoemd. Omdat het kunnen behouden van je nummer bij wet is geregeld zijn alle providers verplicht hieraan mee te werken.
Dit gebeurd 1 of 2 dagen na het aanvragen van je nummerbehoud. Je krijgt dan een nieuwe SIM-kaart thuisgestuurd. Daarbij ontvang je een e-mail met de datum waarop jouw nummer wordt overgezet. Die datum is afhankelijk van jouw huidige provider en het moment waarop je contract bij deze provider afloopt.
Om je eigen nummer te behouden, dien je dit aan te geven bij de aanvraag van je nieuwe abonnement. Vaak kun je heel gemakkelijk een vakje aanvinken met 'nummerbehoud'. Je nieuwe provider stuurt je nieuwe simkaart vervolgens naar je op.
Wil je overstappen naar een Vodafone abonnement, dan zorgt Vodafone voor de opzegging van het abonnement bij je huidige provider. Zo weet je zeker dat je nummer niet komt te vervallen. Je oude en nieuwe abonnementen lopen zo mooi in elkaar over. Houd hierbij wel rekening met één maand opzegtermijn.
Reacties. Dat kan. Dit heet contractsovername. "Van Contractovername is sprake als iemand één of meerdere T-Mobile abonnementen overneemt van iemand anders.
Deze documenten zijn nodig: Een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de huidige eigenaar. Een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de nieuwe eigenaar. Een kopie van een bankafschrift van maximaal 1 maand oud van de nieuwe eigenaar.
Met prepaid betaal je vooraf. Je zet een tegoed op een simkaart via de website van je provider of je koopt tegoed in de winkel. Als je belt, sms't of internet gaat dit van je tegoed af. Je krijgt dus achteraf geen rekening.