Toegevoegd na 1 minuut: Nieuwe treinen worden voorzien van gesloten toiletten. Daarin wordt alles opgevangen in een opvangtank, die regelmatig wordt geleegd tijdens onderhoud. Als een trein zo'n nieuw gesloten toilet heeft, mag je dus wel gewoon op het station naar het toilet.
Toilet op het station
Wil je weten welke toiletvoorzieningen er zijn op een bepaald station? In het reisadvies van de Reisplanner kun je klikken op jouw vertrek- en aankomststation. Vervolgens krijg je de voorzieningen op dit station te zien en zie je of er een toilet is, inclusief de openingstijden.
Onze Intercity's en nieuwe Sprinters beschikken allemaal over een toilet. Daarnaast worden nu 131 oudere sprinters vernieuwd en deze krijgen dan ook een toilet. Dat betekent dat eind 2021, op een handjevol na, al onze treinen een toilet hebben.”
In de 1e klas-rijtuigen zijn stopcontacten en er is nog een voordeel: door extra geld uit te geven om 1e klas te reizen, geef je je brein een signaal dat je tijd kostbaar is. Ook dat kan motiveren om je tijd efficiënt te besteden. Van klasse wisselen doe je bij de NS-kaartautomaat met de optie 'wijzig klasse'.
Op het station en in de trein
Flirt- en SNG-sprinters en ICNG-intercity's zijn voorzien van usb-oplaadpunten. Via de NS-reisplanner in de app en op ns.nl kun je zien of dat jouw trein stopcontacten (alsmede wc's en wifi) heeft.
Als de 1e klas rode stoelen heeft, bevinden zich daar stopcontacten. Zijn dat geen rode stoelen, dan zijn er op deze trein geen stopcontacten aanwezig.
In alle Intercity's is een toilet aanwezig. Op de zijwanden staat aangegeven waar het toilet zich bevindt. In langere treinen zijn meerdere toiletten aanwezig. De toiletten worden regelmatig schoongemaakt en gecontroleerd.
De Sprinter rijd wel sneller maar stopt overal. De Intercity is alleen op je bestemming vanwege die niet bij ieder station stopt.
De SANIFAIR waardebonnen zijn geldig tot drie (3) maanden na de datum van uitgifte. Graag wijzen wij u erop dat deelnemende winkels en restaurants mogelijk aanvullende voorwaarden stellen aan het inwisselen van de waardebon.
Op het station, aan de centrumzijde, vind je een wc van de Nederlandse Spoorwegen.
Toiletafval gaat via buizen door het hele vliegtuig en wordt vervolgens opgevangen in een tank. Het afval wordt soms wel met 130 kilometer per uur weggesluisd. In de tank zitten chemische stoffen die de plas en poep afbreken. Zo past er meer in een afvaltank en verlicht het de stank.
Zowel in de eerste als in de tweede klas vind je stiltecoupé's. In dubbeldekkers zijn ze altijd te vinden op de bovenste verdieping, omdat je dan wat verder van het spoor zit en dus iets minder lawaai hoort van de trein die over het spoor rijdt.
Tweede Klas Rijtuig 27 – 37
Bij de ingang bevindt zich een toilet en bagage kan worden geplaatst in de daarvoor bestemde bagagerekken.
De meeste sprinters hebben een eersteklascoupé aan de voor- en achterkant van de trein, maar deze sprinters hebben ook in het midden nog een extra eerste klas. Dat is niet nodig. Volgens NS zitten de tweedeklascoupés in deze sprinters vaak heel vol, maar zijn de eerste eersteklascoupés zo goed als leeg.
De ICE (InterCity Express) is een hogesnelheidstrein die alle grote steden in Duitsland met elkaar verbindt. Met snelheden van tot wel 300 km per uur is dit een van de snelste manieren om tussen steden als Berlijn, Hamburg en Keulen te reizen.
De aanduiding "Sprinter" ontstond als bijnaam van het Stadsgewestelijk Materieel (SGM), een bepaald type treinmaterieel gebouwd vanaf 1974, dat werd gebruikt op enkele trajecten met veel stopplaatsen op korte afstanden. De NS nam deze bijnaam over voor treinen op de trajecten waar deze bijnaam gebruikt werd.
Sprinter trains are stopping trains running all over the Netherlands. Most trains are operated by new or refurbished EMU with air-condition and open-plan seats in 2nd and 1st class.
Deze zal je waarschijnlijk verbazen, maar 100% opladen is niet het beste voor je batterij. Een volledig opgeladen lithium-ion batterij slijt namelijk sneller. 's Nachts je telefoon aan de oplader hangen tot de volgende ochtend is dus geen goed idee.
Dit heeft te maken met de reistijd die je met de sprinter aflegt. Deze treinen worden ingezet op korte trajecten en daarom is er voor gekozen om in deze treinen geen WiFi aan te bieden. Als je op langere trajecten reist, kun je door de WiFi bijv, even aan het werk gaan in de trein.
Veel stations en treinen in Nederland zijn moeilijk toegankelijk met de fiets. Volgens de richtlijnen voor stations moet elke trap een fietsgoot hebben. Op veel stations is dat echter niet het geval. Liften bieden uitkomst als ze groot genoeg zijn.
Het beste signaal krijg je in de leegste coupé. Als je in een lange trein zit die ongeveer 2/3e vol is heb je soms best veel verschil in de drukte van treindelen. Daar heb je waarschijnlijk in de leegste net wel wat nuttig signaal, terwijl het in de drukke echt niks is.