Een marge-auto is een auto die eenmalig (of vaker) van een particulier is geweest. Het verschil zit dus in de btw die je betaalt. Koop je een btw-auto, dan ben je verplicht btw te betalen over de aanschafprijs van de bolide. Bij een marge-auto betaal je geen btw.
Les 1: De btw-auto wint het van de marge-auto
De marge-auto is een auto waarover al eens btw is betaald. Bijvoorbeeld omdat hij eigendom is geweest van een particulier. En omdat de btw al is voldaan, kun je die als ondernemer niet nogmaals terugkrijgen via de fiscus. Op de factuur staat dan ook: 0% btw.
Als je een marge auto koopt, betaal je geen btw bij de aankoop van de auto. De btw is al afgetrokken van de aanschafprijs waardoor deze lager is voor een marge auto dan bij een btw auto.
Als particulier kun je dat niet. Marge-goederen zijn -meestal gebruikte- goederen die van een particulier zijn (geweest). De particulier heeft het btw-bedrag ooit al betaald en niet teruggevorderd. Daarom hoeft er niet opnieuw btw over dit goed te worden betaald.
Marge berekenen
100,00 / (1 – 25%) = 100,00 / 0,75 = €133,33. Anders gezegd: de €33,33 euro is 25% van de verkoopprijs van €133.33. Een marge ligt (wanneer je een product voor meer geld verkoopt dan inkoopt) altijd tussen de 0 en 100%.
Een nieuwe auto kost veel en het lijkt dan ook dat je gemakkelijk een mooi bedrag van de prijs af kunt krijgen. In de praktijk blijkt dat wel tegen te vallen, de meeste nieuwe auto's hebben een marge die tussen de 5 en 8% ligt.
Je mag de btw terugvorderen en autokosten zijn aftrekbaar. Bedenk echter wel, dat je tegelijkertijd bijtelling moet betalen als je de auto privé gebruikt. Onderaan de streep ben je daardoor lang niet altijd gunstiger uit.
Het is gebruikelijk om te onderhandelen over de verkoopprijs van een (tweedehands) auto, met zo'n 5-10% marge. Als je je auto inruilt, is een deel van de inruilprijs vaak al inbegrepen in dit percentage, en krijg je uiteindelijk vaak minder korting.
Het grootste voordeel van de margeregeling is dat de btw die je klant dient te betalen lager is. Omdat je de btw alleen berekent over de winstmarge, en niet over de totale verkoopprijs, komt de btw (en daarmee de totale verkoopprijs) lager uit.
Een marge-auto kan in principe niet veranderen in een btw-auto, maar er is één uitzondering. Als een autobedrijf een marge-auto aan een ondernemer wil verkopen, dan kan het autobedrijf afzien van de toepassing van de margeregeling en het margeverkoopbedrag omrekenen naar een btw-verkoopbedrag.
Een marge-auto is een auto die eenmalig (of vaker) van een particulier is geweest. Het verschil zit dus in de btw die je betaalt. Koop je een btw-auto, dan ben je verplicht btw te betalen over de aanschafprijs van de bolide. Bij een marge-auto betaal je geen btw.
Als u goederen met toepassing van de margeregeling hebt verkocht aan een andere wederverkoper, mag u daar op terugkomen en de goederen alsnog met btw verkopen. U kunt de toepassing van de margeregeling ongedaan maken zolang de termijn voor de btw-aangifte van die levering nog niet is verstreken.
Soms lees je in een advertentie van een occasion dat het om een marge-auto gaat. Dit heeft niets met bijtelling of BPM te maken, maar alleen maar met de BTW. Eenvoudig gezegd komt het erop neer dat voor een marge-auto al BTW is betaald en dat een ondernemer deze niet meer kan verrekenen.
Een 'BTW-auto' is een auto die nieuw is of altijd zakelijk bereden is. Zodra hij eenmalig van een particulier of niet BTW plichtig bedrijf is geweest noemen we het een 'marge-auto'.
De beroepskosten met betrekking tot het gebruik van een koolstofemissievrije auto die is aangekocht, geleased of gehuurd tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025, zullen 100 % fiscaal aftrekbaar zijn. Op dat punt is er dus geen verschil met de huidige regeling of met de regeling die van toepassing zal zijn in 2026.
Btw bij tweedehands auto kopen
Koopt u een tweedehands auto van een andere particulier?Dan betaalt u geen btw. U betaalt als particulier alleen btw over een auto als u een auto koopt bij een autobedrijf. De btw is dan in de prijs inbegrepen.
Bent u handelaar in margegoederen?U mag dan de margeregeling toepassen. U berekent de btw dan niet over uw omzet, maar over het verschil tussen verkoopprijs en inkoopprijs, de winstmarge. Verkoopt u met winst, dan is uw winstmarge positief en moet u hierover btw betalen.
Je kunt autoverkoper worden wanneer je een MBO of een Hbo-opleiding hebt afgerond. Het salaris van een autokoper varieert gemiddeld tussen de €3.300 en €4.000 bruto per maand. Het komt er op neer dat een autoverkoper gemiddeld € 3.650 bruto per maand krijgt.
Ze maken winst door auto's voordelig in te kopen en voor een zo hoog mogelijk bedrag te verkopen. Dit lijkt vrij eenvoudig, maar er komt meer bij kijken dan je misschien denkt. Om je marges te halen zul je als autohandelaar goed moeten kunnen onderhandelen.
Ga je voor een tweedehandsauto? Dan is september jouw maand. In september komen namelijk veel nieuwe auto's op de markt, waardoor de verkoop van tweedehandsauto's omhoog gaat. Zo is de keuze ineens reuze, wat jou in een goede onderhandelingspositie zet.
Als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% gemiddeld is, een marge van 20% of hoger goed is en een marge van 5% laag is. Soms verandert de marge als bijvoorbeeld de vaste kosten stijgen. Bereken de marge van jouw bedrijf regelmatig, zodat je zeker weet dat je financieel goed bezig bent.
Als vuistregel kun je aanhouden dat een gezonde winstmarge rond de 10% ligt. 5% is een lage marge en 20% is hoog.