Een zwaailicht is een transparante kap met daarin een ronddraaiende, in één richting schijnende lamp, of een stilstaande lamp met daaromheen draaiende spiegel of lenzen. Hierdoor is een felle lichtflits te zien die naar alle kanten zichtbaar is.
Oranje en geel
Amberkleurige, oftewel oranje zwaailampen worden gebruikt op voertuigen die moeten opvallen in het verkeer. Bijvoorbeeld om aan te geven dat ze extreem groot zijn, langzaam rijden of omdat ze werkzaamheden op/langs de weg uitvoeren.
Het voeren van een blauw zwaailicht kan aangemerkt worden als het voeren van niet-correcte verlichting (verkeerde kleur) of als het oneigenlijk voeren van een blauw zwaailicht. In het eerste geval kan het bij een boete van 90 euro blijven.
Gebruik geel zwaailicht
Hulpdiensten mogen gele zwaailichten alleen gebruiken om andere weggebruikers te wijzen op een bijzondere of een gevaarlijke situatie. Bijvoorbeeld als zij een auto met pech takelen. Hulpdiensten die gele zwaailichten voeren hebben geen speciale voorrangsrechten.
Waar rood licht op 2 kilometer hoogte nog zichtbaar is, wordt blauw licht veel meer door de atmosfeer verstrooid (daardoor is de lucht ook blauw). Omdat blauw licht maar tot een hoogte van 300 meter reikt, zou het niet zichtbaar zijn voor eventuele vijandelijke bommenwerpers.
De politie, brandweer, ambulance, marechaussee, het Rode Kruis, Rijkswaterstaat, ProRail en nu ook nog de veiligheidsregio. Ze rijden allemaal in voertuigen met blauwe zwaailichten en sirene.
Je mag oranje zwaailichten in de volgende situaties voeren: Bij werkzaamheden met hulpverlening op of langs de weg met daartoe ingerichte motorvoertuigen. Werkzaamheden die betrekking hebben op de weg, denk hierbij aan het letterlijke werken aan de weg maar ook het strooien in de winter.
Dat betekent dat politieauto's, ook zonder optische- en geluidssignalen, bijvoorbeeld de maximum snelheid mogen overtreden, door rood licht mogen rijden, over de vluchtstrook of busbaan kunnen rijden of op het trottoir mogen parkeren. Dit geldt voor alle politievoertuigen, zowel opvallend als onopvallende voertuigen.
Een politieauto, een ambulance of een brandweerauto wordt een voorrangsvoertuig genoemd. Om voorrang te krijgen van het overige verkeer moet er wel actief een zwaailicht en een sirene gebruikt worden.
Als een politievoertuig zwaailichten en sirene gebruikt, is het een voorrangsvoertuig. Als weggebruiker dient u dan onder alle omstandigheden het politievoertuig vrije doorgang te verlenen. Bij het gebruik van zwaailicht en sirene is het politievoertuig over het algemeen onderweg naar een spoedgeval.
Alleen tijdens het oprijden of verlaten van de vluchtstrook of het in- of uitrijden van het werkvak moet het zwaailicht gebruikt worden. Tijdens de werkzaamheden moet het zwaailicht gedoofd zijn en wordt gebruik gemaakt van een actieraam met alternerende verlichting.
Doordat de maximumsnelheid per half maart omlaag gaat, mogen ook politie, brandweer en ambulances 'slechts' 140 kilometer per uur.
Rij dan voorzichtig een paar meter naar voren, maar steek nooit de kruising over. Dus mocht er een ambulance, politieauto of brandweerwagen achter je rijden met zwaailichten en sirenes, draai dan een klein stukje opzij zodat de hulpdiensten ruimte hebben om te passeren.
Het rijk heeft voor het rijden met voorrangsvoertuigen wettelijke regels opgesteld, die door de rechter worden gehanteerd bij eventuele ongevallen. Deze wettelijke regels geven aan dat (brandweer)voertuigen bij een "Prio 1" te allen tijden (dus ook 's nachts) met zwaailicht en sirene moeten uitrukken.
De werking van een roodlicht camera
Als de auto bij rood licht over die 2 lussen rijdt, registreert de camera dat er door rood wordt gereden en flitst. De camera werkt pas 'ergens' tussen o en 1 seconde nadat het licht naar rood is gegaan.
Als komt vast te staan dat het voertuig niet is gestopt voor de stopstreep, dan wordt geacht dat niet is gestopt voor rood licht en is er dus door rood gereden. Het kan ook voorkomen dat het verkeerslicht pas op rood springt als de stopstreep al is gepasseerd.
Boete voor door oranje rijden
De boete voor (nodeloos) door oranje rijden bedraagt minstens 110 euro. Heb je een boete gekregen omdat je door oranje reed en ben je ervan overtuigd dat die onterecht is? Kijk dan zeker na hoelang het licht precies op oranje staat vooraleer het naar rood verspringt.
Helaas, het gebruik van een oranje of gele zwaailamp door particulieren is eveneens verboden.
Blauw zwaailicht en sirene vergroten de zichtbaarheid
Het gaat om taken zoals het beveiligen van de incidentlocatie en het regelen van het wegverkeer rond een incident. Onze weginspecteurs konden soms niet snel genoeg bij incidenten komen.
Ze zijn voorzien van blauwe Leds in de grille, 1 op het dashboard, 1 links en 1 rechts thv de achterste zijruit en 2 op de hoedeplank. Verder zijn ze ook voorzien van een opklapbord STOP/POLITIE.
De zwarte wagen is niet alleen bedoeld om onopvallend te patrouilleren, maar ook om snel tussen te komen waar nodig. “Maar alleen medewerkers die een speciale opleiding volgden, mogen er mee de baan op”, zegt woordvoerder Michaël Vanden Heede.
Een voorrangsvoertuig is te herkennen aan een blauw zwaailicht en een tweetonige sirene. De meest voorkomende in het verkeer zijn de voertuigen van de brandweer, politie en ambulance. Maar ook Rijkswaterstaat, Defensie en orgaan -en bloedtransport hebben de bevoegdheid om met zwaailicht en sirene te mogen rijden.
Ontsporingen en botsingen. We hopen natuurlijk niet dat het gebeurt, maar ook als er een trein ontspoort of treinen frontaal op elkaar botsen, gaan we met zwaailicht en sirene ter plaatse om te helpen met het evacueren van de reizigers.