Maar hoe werkt zo'n ding? Wij gingen langs bij Webasto om het uit te zoeken. Eigenlijk is een standkachel een soort kleine cv-ketel in je auto, die je op een door jou te bepalen tijdstip kunt laten inschakelen. Hij zuigt lucht en een beetje brandstof aan, wat vervolgens tot ontbranding wordt gebracht.
Natuurlijk zijn de moderne parkeerverwarmingssystemen van Webasto geoptimaliseerd, zodat ze weinig brandstof verbruiken. Ze vereisen op vol vermogen gemiddeld maar 0,6 l/uur – dus 0,3 l gedurende 30 minuten. Doordat de motor niet koud hoeft te starten, wordt dit extra brandstofverbruik nagenoeg gecompenseerd.
Een standkachel wordt gemonteerd onder de motorkap en valt te bedienen met een afstandsbediening of je mobiele telefoon. Afhankelijk van het soort afstandsbediening kun je de standkachel hiermee simpelweg aan of uit zetten (tot 1.000 meter afstand) of door een bepaalde vertrektijd in te stellen.
Via een pomp wordt er diesel vanuit de tank naar de verbrandingskamer van standkachel gepompt. Via een ontsteking wordt deze geactiveerd. Vervolgens zuigt een ventilator aan de achterkant van de standkachel lucht door de standkachel heen die aan de andere kant van de standkachel er uiteraard weer verwarmd uit komt.
De prijs voor het inbouwen van een standkachel is afhankelijk van het type auto dat u heeft en voor welke bediening er gekozen wordt. Het inbouwen van een standkachel kan al vanaf € 1500. - inclusief btw.
Standkachel – Verbruik
De wateromloop pomp (standkachel) wordt in werking gesteld en betrekt zijn stroom direct van de accu. De consumptie is ongeveer 100 watts, welke gelijk is aan de consumptie van een verwarmbaar achtervenster. Ook vraagt de (buiten het contact om bediende) aanjager enige stroom.
Parkeerverwarming werkt op een eigen motortje, verwarmt de lucht en blaast die warme lucht het passagierscompartiment in, waardoor ook de ruiten worden ontdooit (alleen de buitenspiegels niet).
Een standkachel doet meer dan alleen verwarmen in de winter. In de zomer blaast een standkachel buitenlucht in de geparkeerde auto, waardoor het interieur van het voertuig wordt gekoeld. De ventilatiefunctie voorkomt dat het te warm wordt en dat er zeer hoge binnentemperaturen ontstaan.
Ook in de zomer biedt een standkachel voordelen. De eerste hete lucht in de voertuig binnenruimte kan door een extra schakeling, samen met de standaard bediening worden weggeblazen wat het koelen van de voertuigbinnenruimte tot effect heeft.
Qua verwarmingssysteem zijn er twee typen: verwarming via circulerende lucht (gedwongen) en verwarming via circulerende vloeistof. Het systeem van circulerende lucht is veruit het populairst. Zo is 95% van de campers uitgerust met Truma luchtverwarming en 5% met Alde vloeistofverwarming.
Heb je een dieselkachel op de hoogste stand staan, dan verbruikt de kachel ongeveer 12 liter per dag. Heb je een grote tank, dan hoef je dus niet elke dag te tanken. Let wel op dat je niet alle diesel verbruikt om te verwarmen, zodat je nog genoeg diesel hebt om naar het volgende tankstation te rijden!
Een standkachel is een luchtverwarmer die zorgt voor een aangename warmte bij een uitgeschakelde motor. Ideaal voor zowel campers, bestelwagens als trucks. Een standkachel werkt als volgt: een brandstofpompje haalt diesel uit de tank van uw voertuig. In de verwarming ontsteekt een gloeistift de brandstof.
Diesel heteluchtkachels.
Een diesel heteluchtkachel is de ideale kachel voor aan boord. Door de hete lucht is het schip snel op temperatuur en de meeste kachels zijn voorzien van een thermostaat voorziening zodat de temperatuur goed te regelen is en de kachel alleen aan slaat als dat nodig is.
Een standkachel zorgt ervoor dat u op ieder moment van de dag in een verwarmde Audi met ontdooide ruiten kunt wegrijden. Naast comfort, verwarmt de standkachel ook uw motor op zodat u altijd met een warme motor rijdt. Dit is goed voor het milieu en de levensduur van uw Audi.
Standkachels zijn wel wat prijzig. Je moet toch al gauw denken aan bedragen rond de 1500 euro. Dit geldt zowel voor vooraf ingebouwde kachels als wanneer je het nadien laat doen. De inbouwkosten drukken een hoge prijs op dit product.
De kachelradiateur van de auto zorgt ervoor dat lucht het verwarmingssysteem ingetrokken wordt. Vervolgens warmt de motor van de auto deze lucht op. De blower blaast de warme lucht de auto in.
Een standkachel is een met brandstof gestookte lucht- of waterverhitter. Deze kachel wordt vaak ingebouwd in auto's, vrachtwagens en schepen. De kachel kan los functioneren van de aanwezige motor in het voertuig of vaartuig.
Webasto zorgt voor een warme cabine en warm water als u tijdens uw vakantie op avontuur gaat. We bieden de ideale oplossingen om u onderweg meer onafhankelijkheid te bieden – welk soort recreatievoertuig u ook gebruikt; van campers tot volledig geïntegreerde kampeerauto's.
De standverwarming is een van twee deelfuncties van de verwarming van de auto. De verwarming is op de wielkast rechtsvoor gemonteerd. Bij een actieve standverwarming brandt dit symbool op het bestuurdersdisplay.
Een parkeerverwarming op brandstof zorgt ervoor dat de auto warm is als u erin wilt rijden, ongeacht waar deze is geparkeerd. 1. Verkrijgbaar voor zowel benzine- als dieselmotoren.
Het gemiddelde brandstofverbruik van een vrachtwagen is 30 tot 40 liter brandstof per 100 kilometer.
Propaan flessen zijn bij caravans en campers het meest gebruikt. Propaan blijft tot -42°C verdampen en is dus vrijwel in alle omstandigheden te gebruiken. Bij LPG is propaan vermengd met butaan. Butaan heeft een kookpunt van rond het vriespunt.
Op het Truma Combi LCD-bedieningspaneel (1) wordt het verwarmingstoestel gestart en de gewenste temperatuur voor verwarming en warm water ingesteld. Het verwarmingstoestel is via de gasaansluiting (2) verbonden met de gastoevoer van het voertuig.
In de winter is alleen een kachel niet voldoende om u warm te houden. De hele caravan moet worden verwarmd om condens te voorkomen. De meest geschikte verwarmingssystemen in een camper of caravan zijn centrale vloeistofverwarming of centrale luchtverwarming.