Een wallbox is een contact aan de muur waarmee je de elektrische auto kunt opladen. Dat is dus eigenlijk precies hetzelfde als een laadpaal. Alleen een laadpaal staat op een paal los van een muur.
Het laadpunt wordt direct aangesloten op de meterkast van jouw woning of bedrijfspand. In de meterkast plaatst de installateur een aardlekautomaat en legt hij een nieuwe groep aan. Dit is om het stroomnet in jouw huis te beschermen tegen overbelasting.
De wallbox of laadpaal thuis
Reken tussen de € 600 en € 1.500 voor zo'n laadpaal, afhankelijk van de specificaties. Wil je een losse paal om het laadpunt 'vrij' neer te zetten en niet op te hoeven hangen? Die zijn al gauw € 200 extra.
Vooraleer je de wallbox-optie aanvinkt, moet je zeker zijn dat je elektrische thuisinstallatie compatibel is. De meeste nieuwe woningen hebben vandaag een 40 ampère-aansluiting op 220 volt, die in principe volstaat.
Je Wallbox EV-oplader wordt geïnstalleerd door een van onze gecertificeerde installateurs. Onze installateurs zijn geschoold door ons team van professionele ingenieurs. Ze hebben diepgaande kennis van onze producten en kunnen garanderen dat de oplader correct en veilig wordt geïnstalleerd.
Gemiddeld zijn de installatie van een laadpaal thuis kosten tussen de €350 en €400 exclusief btw. De vakman doet geen offerte.
Benodigde grondkabel
De 5x2.5 YMVK kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter. De 4x2.5 YMVKas kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter.
Het is mogelijk om uw elektrische auto via het stopcontact op te laden, echter wordt dit afgeraden. Naast dat het opladen tot wel 12 uur kan duren, is het ook gevaarlijk (denk aan brand). Wilt u het toch doen? Kies dan in ieder geval voor mode 2 opladen.
Gemiddelde prijs. Als gemiddelde prijs voor 1 kWh bij een vast energiecontract nemen we voor deze rekensommen echter € 0,37. Een laadbeurt van 20,7 kWh komt daarmee op € 7,66. Stel dat je de 15.000 kilometer die je per jaar rijdt volledig thuis kunt laden kost dat hiermee zo'n € 1149 per jaar (€ 0,076 per km).
Wil je een auto opladen met een 3-faselader en met maximaal laadvermogen van 22 kW opladen, dan moet je beschikken over minimaal een meterkastaansluiting van ten minste 3x32A. De netbeheerkosten lopen dan direct op, variërend van een kleine 800 tot dik 1.000 euro, afhankelijk van de leverancier.
Hoelang dat precies duurt, verschilt per laadpaal en is ook afhankelijk van het soort elektrische auto dat je hebt. Maar of je nu bij een gewone openbare laadpaal laadt of bij een snellader, je staat toch minimaal vijftien minuten aan een laadpaal.
Je hebt twee opties: een eigen laadpaal of opladen via het stopcontact. Een laadpaal wordt doorgaans aangeraden als de beste optie, maar het is ook de duurste. Je bent al snel tussen de 1000 en 2500 euro kwijt, afhankelijk van het type laadpunt en de hoeveelheid installatiewerkzaamheden.
Je kunt zelf je auto opladen en als je partner ook een elektrische auto heeft, kan die ook zo gebruik maken van de laadpaal. In feite kan dan iedereen je laadpaal thuis gebruiken.
Voor je laadpaal heb je een aparte stroomgroep in je meterkast nodig. Zo blijft je laadpaal altijd werken. Ook als je in huis een stroomstoring hebt. Daarnaast voorkom je dat je laadpaal andere apparaten op dezelfde groep in de weg zit.
Een laadpaal zelf installeren
De installatie van een laadstation mag in principe door iedereen worden uitgevoerd, of het nu gaat om de eigenaar van de laadpaal of een professionele installateur. Om dus kort antwoord te kunnen geven op de vraag of u de laadpaal zelf mag installeren: ja dat mag.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
Een adapter die nutteloos in het stopcontact zit, verbruikt elk uur ongeveer 2 watt. Dit lijkt misschien niet zo veel. Maar als je meerdere adapters 24/7 in het stopcontact laat zitten, dan kan dit aardig oplopen.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Thuis opladen met je elektrische auto
Stroom uit je eigen stopcontact kost over het algemeen 0,22 euro per kilowattuur. Reken op ongeveer 8 euro om de accu van de ŠKODA CITIGOe iV te vullen. Vervolgens kun je 260 kilometer* rijden, wat neerkomt op slechts 3,10 euro per 100 kilometer*.
De gemiddelde kostprijs van een meterkast vervangen wordt onder ander bepaald door het soort meterkast dat moet worden geïnstalleerd. Gemiddeld kun je rekenen op kosten van €360 tot €850 voor een 1-fase groepenkast tot €540 tot €880 voor een 3-fase meterkast.
Of u een 1-fase of 3-fase installatie nodig hebt is afhankelijk van welke en hoeveel elektrische apparaten u heeft. Hoe meer u er gebruikt, hoe eerder u een fase-3 groepenkast nodig heeft. Met niet al te veel stroom vragende apparaten voor in huis volstaat een fase-1 groepenkast.
Voor de 3,7 kW laadpalen heeft u een aardlekautomaat 16A B-karakteristiek nodig en voor de 7,4 kW laadpalen heeft u een aardlekautomaat 32A B-karakteristiek nodig. Deze automaat dient in de groepenkast geplaatst te worden en vervolgens aangesloten te worden door middel van de benodigde voedingskabel.