Type 2 is een krachtstroom stekker die kan laden tot 44kW (400V/64A). Overigens kunnen de laadkabels Type 2 die te vinden zijn op EVPartner.nl maximaal tot 32A laden: dit is méér dan voldoende aangezien de meeste laadpunten niet zwaarder kunnen leveren.
Type 2 aansluiting
De meest voorkomende laadkabels zijn Type 2 en in Europa is dit type de standaard. Een bijnaam voor laadkabel Type 2 is de Mennekes kabel. Mennekes is namelijk de fabrikant die deze laadkabels ontwikkelde.
De laadkabel zorgt voor het geleiden van de stroom van laadpunt naar auto. Zo'n kabel bestaat uit meerdere aders. Behalve een ader/geleider voor de aarding tussen auto en laadpunt (Protective Earth, PE) heeft een EV laadkabel nog meer geleiders.
Alle elektrische auto's met een Type 2 aansluiting aan autozijde kunnen gebruik maken van de 16A variant laadkabel. Een beperkt aantal elektrische auto's is uitgerust met een zwaardere lader in de auto of een duolader die het laadvermogen van 32A aankan. Voor die auto's is de Type 2 laadkabel voor 32A zeer geschikt.
Benodigde grondkabel
De 5x2.5 YMVK kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter. De 4x2.5 YMVKas kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter.
Je hebt twee opties: een eigen laadpaal of opladen via het stopcontact. Een laadpaal wordt doorgaans aangeraden als de beste optie, maar het is ook de duurste. Je bent al snel tussen de 1000 en 2500 euro kwijt, afhankelijk van het type laadpunt en de hoeveelheid installatiewerkzaamheden.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Bij sommige laadpunten kun je ook een elektrische auto opladen zonder laadpas als deze voorzien is van een QR-code. Bij Shell Recharge is dit ook het geval. Scan de QR-code op de laadpaal met je camera op je smartphone, vul je creditcardgegevens en start met opladen.
Type 1 en type 2 laadkabel
Er zijn twee typen laadkabels voor elektrische auto's. Amerikaanse en Japanse merken hebben een type 1 stekker, Europese merken hebben een type 2 stekker. In Nederland is type 2 de standaard. Dat wil zeggen dat laadstations altijd een type 2 ingang hebben.
Wat betekent Mode 2 laden? Mode 2 houdt in: laden met een vaste stroombegrenzer. Dit gebeurt meestal aan een gewoon stopcontact of via een laadpaal of laadbox thuis. De kabel die is meegeleverd bij de nieuwe auto heeft doorgaans een kastje met ingebouwde stroombeperker.
De stekker type 3 is een stekker die alleen in Frankrijk en Italië wordt gebruikt. De grootste verschillen met type 1 en 2 stekker zijn dat de type 3 stekker een klep en meer pinnen bevatten. In andere Europese landen wordt de type 3 stekker nog niet gebruikt.
Bij veel snelladers zie je dat een variant hierop wordt gebruikt, namelijk de CCS of Combo stekker. Hij ziet er aan de bovenkant uit als een type 2 stekker, met aan de onderzijde twee aansluitingen voor het snelladen. Deze is geschikt voor hoger vermogen tot 350 kW en gelijkstroom in plaats van wisselstroom.
CHAdeMO – deze kabels en stekkers bieden snel opladen met een capaciteit tot 50kW DC. Ze zijn meestal wel beschikbaar bij openbare oplaadpunten. Deze soort kabel is compatibel met een verscheidenheid van merken waaronder Toyota, Honda, Nissan, Mazda, en Mitsubishi.
CCS-type 2-kabel.
Snelladers werken op gelijkstroom (DC) en zijn doorgaans uitgerust met een vaste Combined Charging System-kabel (CCS of Combo 2). Deze kabels lijken op type 2-kabels, maar hebben nog twee extra contacten zodat je snel kunt laden met gelijkstroom en een hoog laadvermogen.
Om uw elektrische auto te kunnen aansluiten op een openbaar laadpunt heeft u een zogenaamde Type 2 laadkabel nodig.
Hoelang dat precies duurt, verschilt per laadpaal en is ook afhankelijk van het soort elektrische auto dat je hebt. Maar of je nu bij een gewone openbare laadpaal laadt of bij een snellader, je staat toch minimaal vijftien minuten aan een laadpaal.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Het is dan ook onmogelijk om je accu boven de 100 procent capaciteit te krijgen. Dit fabeltje was vroeger overigens wél waar, want 'oude' accu's kon je wel degelijk overladen. Al met al is snelladen dus niet schadelijk voor je telefoon. Een degelijke oplader levert nooit meer vermogen af dan je toestel aankan.
“Snelladers zijn slecht voor je telefoon, accu of batterij”
Langzaam opladen is niet per se goed, maar een verhitte batterij lijdt wel schade. Tegelijkertijd zijn de batterijen van nieuwe smartphones vaak zo gebouwd dat ze een hogere laadsnelheid wel aankunnen zonder oververhit te raken.
Laadpaal 11kW: 3,7kW (omdat 16A over 1-fase) > totale laadtijd 12 uur.
Een adapter die nutteloos in het stopcontact zit, verbruikt elk uur ongeveer 2 watt. Dit lijkt misschien niet zo veel. Maar als je meerdere adapters 24/7 in het stopcontact laat zitten, dan kan dit aardig oplopen.
De meeste noodlaadkabels hebben standaard 10 Ampère uit een standaard 230V stopcontact 2,3 kW vermogen (10A x 230V = 2,3kW). Het elektriciteitsnet in Nederland levert ons namelijk 230 volt en 16 Ampère uit het stopcontact.
Het is mogelijk om uw elektrische auto via het stopcontact op te laden, echter wordt dit afgeraden. Naast dat het opladen tot wel 12 uur kan duren, is het ook gevaarlijk (denk aan brand). Wilt u het toch doen? Kies dan in ieder geval voor mode 2 opladen.