Indien de rechter een schadevergoedingsmaatregel heeft opgelegd, int het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) het bedrag voor het slachtoffer bij de dader. De door het CJIB ontvangen bedragen worden vervolgens direct aan het slachtoffer uitgekeerd.
Matig letsel maximaal € 9.000,- Ernstig letsel maximaal € 21.000,- Zwaar letsel maximaal € 43.000,- Zeer zwaar letsel maximaal € 76.000,-
Met een schadeclaim maakt u aanspraak op een schadevergoeding, wanneer u materiële en immateriële schade heeft geleden. U kunt een schadeclaim indienen bij uw verzekeraar of bij degene die de schade heeft veroorzaakt. De schadeclaim is bedoeld om herstel, eventuele toekomstige kosten en emotioneel leed te compenseren.
Gedragsregel 7 van de Gedragscode Behandeling Letselschade luidt: Binnen 14 dagen uitkeren. De verzekeraar keert aan de benadeelde de schade uit die is verschenen en door haar is erkend, dan wel tussen partijen definitief is vastgesteld. Dit gebeurt binnen 14 dagen na de erkenning of de definitieve vaststelling.
U kunt alleen om schadevergoeding vragen als uw schade de schuld is van de andere partij. Dit betekent dat u schade heeft omdat de ander iets deed. Of omdat deze persoon iets juist niet deed.
Ben je het niet eens met de tegenpartij, probeer dan met getuigen te komen bij de verzekeraar. Maak ook zoveel mogelijk foto's van de schade en de situatie. Kom je er niet uit, vraag juridische hulp of schakel je rechtsbijstandverzekeraar in.
Als je schade claimt, onderzoekt de verzekeraar wie schuldig is, wat voor dekking je hebt en hoe hoog het schadebedrag is. Kan de verzekeraar de schade niet op iemand anders verhalen? Dan vergoeden zij het schadebedrag, maar val je terug in schadevrije jaren.
Tussen de schadeveroorzakende gebeurtenis en de schade moet een causaal verband bestaan. Dit houdt in dat er een oorzakelijk verband bestaat tussen de schade en de gebeurtenis; alleen de schade veroorzaakt (direct of indirect) door de gebeurtenis komt voor vergoeding in aanmerking.
De rechtbank Rotterdam heeft op 24 december 2020 het hoogste bedrag aan smartengeld ooit toegewezen, namelijk een bedrag van € 350.000,–. Deze vergoeding van immateriële schade is door de rechtbank toegewezen aan een slachtoffer van een mishandeling.
Meestal krijgt u het bedrag ineens uitgekeerd. De verzekeraar houdt de eerder aan u uitbetaalde voorschotten in op de schadevergoeding. Ook is het mogelijk de uitkering te ontvangen in de vorm van een periodieke (jaarlijkse) uitkering. De verzekeraar betaalt de kosten van uw belangenbehartiger doorgaans rechtstreeks.
Bij een strafbeschikking moet de schadevergoedingsmaatregel binnen een jaar betaald zijn (art. 24a lid 3 Sr.). Tegenwoordig is het ook mogelijk om de termijnen om de maand vast te stellen. Dit wil zeggen dat u de ene maand het termijnbedrag wel moet betalen en de volgende maand hoeft u even niets te betalen.
Schadevergoeding wanprestatie
De schadevergoedingsplicht bij wanprestatie is ook gebaseerd op wetsartikel 6:74 BW. De schade die ontstaat door de wanprestatie moet vergoed worden. Tussen de wanprestatie en de schade moet een causaal verband bestaan. De schade moet het rechtstreekse gevolg zijn van de wanprestatie.
Hoeveel smartengeld u krijgt, is vooraf lastig te bepalen. De rechter kijkt naar uw totale situatie zoals uw leeftijd, hoe erg uw schade is en de invloed hiervan op uw leven. Ook kijkt de rechter hoeveel smartengeld anderen kregen in situaties die ongeveer hetzelfde zijn.
In de wet is bepaald dat slachtoffers van een ongeluk er financieel niet op achteruit mogen gaan. Het opgelopen letsel mag er niet toe leiden dat een ongeluk, waar iemand anders aansprakelijk voor is, u geld kost. Alle mogelijke schade die u lijdt, zal vergoed moeten worden door de veroorzaker van het ongeluk.
Als nabestaande of naaste van een slachtoffer, kunt u in aanmerking komen voor een vergoeding van zogeheten affectieschade. Deze schade bestaat uit het verdriet om het overlijden van uw naaste of omdat uw naaste zeer ernstig en blijvend letsel heeft opgelopen, als gevolg van een strafbaar feit.
Schadebedrag uitgekeerd krijgen
Om het schadebedrag uitgekeerd te krijgen moet u zo snel mogelijk contact opnemen met uw verzekeraar en de schade melden. Nadat er melding van de schade is gedaan, zal de verzekeraar de schade beoordelen.
Het claimen van één of twee schades is vaak geen probleem. Iedereen kan wel eens schade rijden. Wanneer je meerdere schades claimt in een korte periode, dan kan de verzekeraar een waarschuwing geven. Je ontvangt dan een waarschuwingsbrief.
Claim je 1 of meer autoschades die je zelf hebt veroorzaakt, dan verlies je meestal 5 schadevrije jaren. Met 15 jaar of meer val je na een claim altijd terug naar 10 jaar schadevrij.
Wanneer je schade wil verhalen op een tegenpartij moet je iemand eerst aansprakelijk stellen voor de schade. Dit gebeurt altijd schriftelijk. De gegevens van de tegenpartij worden uitgezocht en de tegenpartij wordt officieel aansprakelijk gesteld. Het is belangrijk dat dit zo snel mogelijk gebeurt.
Hoelang mag een tegenpartij over een schadeafwikkeling doen? Volgens artikel 4:70, lid 6 van de Wet op het financieel toezicht (WFT) moet een aansprakelijk gestelde autoverzekeraar uiterlijk drie maanden ná ontvangst van de aansprakelijkstelling een onderbouwd standpunt innemen.
Is dat ook uw werkelijke schade? Misschien hebt u extra kosten gemaakt door bijvoorbeeld inkomensverlies of emotioneel leed. Voor dit soort schade is de Commissie Werkelijke Schade (CWS). Deze commissie is ingesteld door de staatssecretaris en onafhankelijk.