Dat systeem is in feite een samensmelting van BB30 met Press-Fit bottom brackets. Bij PF30 zitten de lagers in de cups van het bottom bracket welke in het frame geperst is. Het is dan geschikt voor een 30mm as (van je crank) of kleiner als je een adapter gebruikt, wat veel merken van cranks hebben.
Als een trapas kraakt hoef je hem niet altijd te vervangen het kan ook zijn dat hij niet goed vast zit of dat er vet tussen de cups en het frame moet, dit gebeurt wel bij een aluminium frame en een trapas met stalen cups. Als de trapas speling heeft op de lagers moet hij meestal worden vervangen.
Hoe weet ik of ik mijn trapassen moet vervangen? Je bottom bracket of trapas moet je vervangen als je merkt dat het allemaal niet meer soepel ronddraait. Kraken, piepen en speling of een stroef gevoel tijdens het trappen zijn allemaal indicatoren dat het tijd wordt er eens goed naar te kijken.
BB30. Dit type trapas wordt alweer sinds 2006 gebruikt en komt nog steeds veel voor. Bij dit type trapas worden de lagers rechtstreeks in het frame geperst, en op hun plek gehouden door een verdikking in het frame of door een veerring die in de bottom bracket geplaatst wordt.
Het HOLLOWTECH II crankstel is ontwikkeld in een streven de optimale balans tussen stijfheid en rotatieprestaties te bereiken in een lichtgewicht en mooi crankstelontwerp.
Overigens is 17000km voor een trapas niet abnormaal. Levensduur kan erg wisselend zijn. Volgens Santos bestaan er geen betere lagers, althans niet voor een betaalbare prijs. Mijn Santos traplager gaf na 12000km de geest.
Deze trapassen worden in de brackethuls van het frame geperst en hebben geen schroefdraad. Montage van een Gazelle inslag/inpers trapas. Officieel moet de trapas met een speciale pers in het frame worden geperst.
Gebruik altijd voldoende (lager)vet en montagepasta. Het vet dient voornamelijk om vuil en water te weren en om kraken te voorkomen. Vet eerst de trapashuls voldoende in en vergeet ook niet de zijkanten van de trapashuls. Daarna kun je eventueel ook nog de trapas zelf invetten.
BSA (ook wel BSC of Engelse norm genoemd):
Zowel de linker- als de rechterdraad draaien tegen de klok in. Het is mogelijk om een trapas van 73 mm te monteren op een trapashuis van 68 mm met behulp van afstandhouders, maar het is niet mogelijk om een trapas van 68 mm te monteren op een trapashuis van 73 mm.
Trapas vervangen 60-80 euro
Het vervangen van je trapas is over het algemeen een erg dure fietsreparatie.
De cranks zorgen ervoor dat de kracht op de pedalen wordt omgezet in een moment op de trapas (linker crank) of direct in een moment op het kettingblad (rechter crank). De crank is een simpele hefboom met aan het uiteinde inwendige schroefdraad voor de bevestiging van het pedaal.
Met de klok mee
Het losdraaien van de linker trapper gaat dus met de wijzers van de klok mee en vastzetten tegen de wijzers van de klok in. Op een trapper staat een L of een R die aangeven voor welke kant hij bestemd is.
Een trapas is het gedeelte waaraan op de uiteinden de cranks met de pedalen en voorste kettingblad(en) zijn gemonteerd. De as wordt gelagerd in het frame gemonteerd (in de zogeheten bracket) en bestaat uit meerdere onderdelen. Er zijn drie manieren om de cranks aan de as te bevestigen: Met spieën.
Boost is eigenlijk de naam voor de nieuwe inbouwbreedte voor naven. De voornaaf is 110mm breed in plaats van de 100mm en de achternaaf is 148 mm breed in plaats van 142mm, wat tot voorheen de standaard was. Om een boost naaf te monteren heb je een specifiek boost frame nodig met een bredere achterbrug en voorvork.
SRAM Truvativ GXP trapaslagers is een duurzame en betrouwbare trapas van SRAM. De trapas heeft stalen lagers en is geschikt voor alle SRAM en Truvativ GXP crankstellen.
Gouden vet is rijk aan koper en dient hoofdzakelijk voor de montage van titaniumstukken (zadelpen, trapas, ...).
Smeer de ketting met een goede teflon zoals cyclon coursespray, smeer tevens de scharnierpunten van de derailleurs. Wij adviseren de ketting regelmatig met kleine hoeveelheden teflon te smeren. Laat teflon een uur inwerken, wrijf de ketting af met een oude doek om overtollige teflon te verwijderen.
Op de meeste fietsen, de drive kant en heeft een links schroefdraad, dus je zult met de klok mee moeten draaien om de borgring los te maken. Zodra de aandrijf kant wordt verwijderd, moet de niet-aangedreven zijde gemakkelijk los te maken zijn door deze tegen de klok in te draaien.
Waarschijnlijk zit er een crankdop in het midden van je crank, deze kun je los halen met een kleine schroevendraaier. Vervolgens zie je een crankbout zitten, deze kun je losmaken met een dopsleutel 14 of soms 15. Nu je deze los hebt gehaald draai je je cranktrekker in de crank.
Hierbij neemt men de binnenbeenlengte x 2,16= cranklengte in mm. M.a.w. iemand heeft een binnenbeenlengte van 80cm x 2,16= 172,8 mm. Volgens de formule zou deze persoon dus een cranklengte van 172,5 mm. moeten rijden.
1x per jaar een onderhoudsbeurt
Of breng de fiets voor een onderhoudsbeurt naar de fietsenmaker. De kans dat je onverhoopt met pech komt te staan, wordt zo aanzienlijk kleiner. Zeker bij een elektrische fiets is dit aan te raden.
En met schone remblokjes/remschijven maken je remmen minder herrie en gaan ze ook langer mee. Het is daarom zaak om je fiets regelmatig schoon te maken. Reken voor het gemak een schoonmaakbeurtje na elke 300 kilometer, of eerder wanneer je fiets vies is geworden door slecht weer.