De Pinlock lens bestaat uit een organisch en doorzichtig materiaal, voorzien van een siliconen randje. Deze lens wordt met behulp van twee pinnetjes aan de zijkanten van het helmvizier bevestigd.De siliconen rand zorgt ervoor dat de lens luchtdicht wordt afgesloten.
Een lens die tegen het vizier geklemd zit en door middel van een siliconen rand zorgt voor een luchtkamer tussen lens en vizier. Dankzij een Pinlock behoud je goed zicht, zelfs onder de meest extreme weersomstandigheden.
Reinig de Pinlock® lens en het vizier alleen met een milde vloeibare zeep, lauw water en een zachte, vochtige doek. Laat de Pinlock® lens en het vizier op natuurlijke wijze drogen voordat u ze weer monteert. GEBRUIK GEEN SCHURENDE SCHOONMAAKMIDDELEN OF VLOEISTOFFEN DIE AMMONIAK OF ALCOHOL BEVATTEN.
Om dit mooi schoon te krijgen kun je het beste een zacht microvezel doekje gebruiken, om zo ook te voorkomen dat je het vizier bekrast. Gebruik schoon water of eventueel vizier reiniger voor het verwijderen van vuil op het helmvizier. Het gebruik van afwasmiddel en zeep wordt afgeraden.
De meeste motorhelmen komen met een blank vizier. Deze vizieren zijn voorzien van een anti-kras coating, anti-condens coating of pinlock vizier tegen beslaan. Door gebruik komen er krassen op het vizier en kan de anti-condens coating zijn kracht verliezen. Dan is het aan te raden om het helmvizier te vervangen.
Een Pinlock gaat gemiddeld zo'n 2 jaar mee, bij intensief gebruik kan de levensduur minder zijn.
De stilste systeemhelmen zijn op dit moment de Schuberth C5 en de Shoei Neotec 2. Deze helmen produceren bij een snelheid van 100km/h nog steeds zelfs rond de 80 decibel aan geluid.
Krassen in het vizier betekend meestal dat je je vizier beter weg kan doen.
U kunt het vizier reinigen met Multi-wax of gewoon water, droog met een katoenen doek. Een fog-shield of pin-lock aan de binnenkant van uw vizier, alleen reinigen met een droge doek. Een anti-condens vizier, reinigen met schoon water, reinigen met zachte doek.
Het voordeel van een carbon motorhelm
Het significante verschil in uiterlijke gebruiksduur wordt veroorzaakt door de resistentie van de gebruikte materialen voor de tand des tijds. De glasvezel en carbon helmschalen hebben bewezen de poreuze eigenschappen van de goedkopere opties in mindere mate te bezitten.
Het is echt tijd voor vervanging als de helm gaat schommelen en draaien in de rijwind. Echter na 7 jaar zijn eigenlijk alle helmen, ongeacht de buitenschaal en de samenstelling van het binnenmateriaal, versleten.
De Franse helmenfabrikant Roof heeft een nieuw model integraal-motorhelm onthuld, die net iets meer dan 1 kilo weegt. Volgens de makers is de RO200 Carbon daarmee de lichtste integraalhelm die op dit moment op de markt is.
Het is belangrijk dat je een helm in de juiste maat koopt omdat het anders niet comfortabel zit. Om je maat te achterhalen heb je als eerste een meetlint nodig. Begin twee centimeter boven je hoofd te meten, over je oren, tot over de knobbel op je achterhoofd.
Bij de aankoop van een nieuwe helm let je op, respectievelijk, pasvorm, comfort, functionaliteit en design. Daarnaast is je budget uiteraard ook een bepalende factor. Toch is het een aspect waar je zo min mogelijk rekening mee zou moeten houden. Goedkoop is namelijk vaak 'duurkoop', in letterlijke én figuurlijke zin!
Integraalhelm. Het bekendste type motorhelm is de integraalhelm. Bij een integraalhelm is het hoofd helemaal omsloten en kan alleen het vizier geopend worden. Dit zorgt ervoor dat de integraalhelm het veiligste type helm is.
De jethelm is een moderne helm met een ouderwetse look. Deze zul je daarom vooral tegenkomen op oudere (type) motoren zoals choppers.
Ook als je de helm uit je handen laat vallen moet je hem vervangen. Aan de buitenkant is dan misschien niet meteen iets te zien, maar de binnenschaal heeft wel de nodige trillingen opgevangen. Wil je zo goed mogelijk worden beschermd, dan is het dus ook bij zo'n ongelukje al nodig om een andere motorhelm te kopen.
De meeste helmen gaan 3 tot 5 jaar mee, daarna dienen ze vervangen te worden. Maar de levensduur van een helm is niet alleen afhankelijk van de leeftijd van de helm, maar ook van andere zaken. Denk hierbij aan de pasvorm, maar ook kan je vanuit hygiënisch oogpunt om de zoveel jaren voor een nieuwe helm kiezen.
Fabrikanten adviseren een helm na 3-5 jaar te vervangen. In de binnenkant van je helm vind je een productiedatum en/of houdbaarheidsdatum. Onderzoek laat zien dat de leeftijd van de helm echter geen invloed heeft op de beschermende werking. Impact en blootstelling aan water en UV-straling hebben dat wel.
Dat heeft te maken met het materiaal waaruit de buitenschaal is opgebouwd. Heb je een polycarbonaat of thermoplastische helm dan adviseren we hem na 3-5 jaar te vervangen. Een helm die uit een glasvezel- of carbonmix bestaat adviseren we na uiterlijk 8 jaar te vervangen.
Noot: In de verschillende types helmen zijn gradaties van veiligheid aangeduid. Dat betekent niet dat een integraalhelm altijd veiliger is dan iedere jethelm of systeemhelm. Een hoge kwaliteit jethelm is in de regel veiliger dan een integraalhelm van enkele tientjes.
Ook de kleur is van invloed op de warmte
Veel motor- en scooterrijders hebben een zwarte helm, terwijl de kleur zwart het warmst wordt. Dit komt omdat bij de kleur zwart veel golflengtes van het licht worden geabsorbeerd, en bij de kleur wit juist weinig.
Voor de stadsmotoren/wijksurveillance is het een ander verhaal, daar is nu de Yamaha (MT-07) Tracer 700 de dienstmotor van keuze, maar kunnen veel concurrenten een gelijksoortig model leveren.