Definitie nooddeur Het Bouwbesluit maakt geen onderscheid tussen nood- en vluchtdeuren: “Een nooddeur is uitsluitend bestemd voor ontvluchten tijdens calamiteiten en zal niet voor regulier gebruik worden benut. Een nooddeur moet onder alle omstandigheden van binnenuit, zonder sleutel worden geopend.
Nooddeur moet zonder sleutel te openen zijn
De deur opent gemakkelijk door de stang in één beweging naar beneden te drukken. De deur is alleen van binnenuit te openen.
Een vluchtdeur en tevens normale toegang, in een rookvrije vluchtroute, is bijvoorbeeld nooit smaller dan 85 cm. Een nooddeur wordt uitsluitend gebruikt om het bouwwerk te ontvluchten bij calamiteiten, is niet voor regulier gebruik en moet binnen een seconde kunnen worden geopend.
Zorg er ook voor dat deuren van nooduitgangen en deuren op het traject van de vluchtwegen makkelijk van binnenuit naar buiten toe te openen zijn, altijd in de looprichting. Gebruik schuif- en draaideuren niet als nooduitgang.
Het is van belang dat er snel gevlucht kan worden en dat deuren hierin geen belemmering vormen. Vluchtdeuren en nooduitgangen moeten daarom van binnenuit direct te openen te zijn, in principe in één handeling. Het gebruik van een tag of sleutel is niet toegestaan.
Op een typische kruishoogte drukt er tot wel acht pond druk op elke vierkante inch van de romp. Dat is meer dan 1.100 pond op elke vierkante voet van de deur . Zelfs op lagere hoogtes is het verschil nog steeds groter dan iemand kan overwinnen.
Een nooddeur is bij definitie een deur die enkel en alleen gebruikt mag worden om een gebouw uit te vluchten. Deze deur is doorgaans een geluidswerende en brandwerende enkelvleugelige deur die naar buiten toe opendraait. De nooddeur mag geen schuifdeur zijn. Een nooddeur kan uit staal of aluminium vervaardigd worden.
Bij een nooddeur mag dan ook een relatief eenvoudige sluiting zonder sleutel worden toegepast met een deurkruk of drukplaat (NEN EN 179).
Er zijn uitzonderlijke omstandigheden met betrekking tot beveiligde faciliteiten. Echter, zelfs in deze omstandigheden is het duidelijk dat nooduitgangen alleen op slot kunnen als er toezichthoudend personeel continu in dienst is , met een duidelijk evacuatieplan om bewoners veilig te verwijderen tijdens een noodgeval.
Voor de doorstroomcapaciteit in een vluchtroute gelden de volgende rekenwaarden: 45 personen per meter breedte van een trap. 90 personen per meter vrije breedte van een ruimte of gang. 90 personen per meter vrije breedte van een dubbele deur met een maximale openingshoek van minder dan 135 graden.
Wat gebeurt er als je de nooddeur van het vliegtuig opent tijdens het vliegen? Mensen met vliegangst, weest gerust. Dit kan niet! Het is onmogelijk om deze deur te ontgrendelen als het toestel in de lucht hangt.
Dit heeft geleid tot de algemene misvatting dat een branddeur niet open kan blijven. Daarom is het toegestaan om, ervan uitgaande dat het geen veiligheidsrisico is, een branddeur open te houden ; maar nooit een branddeur op een vluchtroute (tenzij gecertificeerde branddeurhouders zijn geïnstalleerd).
De prijs van een gepantserde deur voor een huis of appartement loopt uiteen van gemiddeld € 1.500 tot € 5.000, afhankelijk van factoren zoals materialen, constructie, installatiekosten en extra opties zoals meerpuntssloten en maatwerk.
Definitie nooddeur
Het Bouwbesluit maakt geen onderscheid tussen nood- en vluchtdeuren, maar hanteert de volgende definitie: “Een nooddeur is uitsluitend bestemd voor het ontvluchten in geval van calamiteiten en zal niet voor regulier gebruik worden benut.
Zie je rook of vlammen, sluit dan de deur onmiddellijk en druk een handbrandmelder in. Zo niet, kijk dan om het hoekje de ruimte in. Doe dit onder klinkhoogte.
Deze sluiting open je door tegen de stang te drukken of te leunen. Wanneer er ook maar een klein beetje druk wordt uitgeoefend op de metalen stang, gaat de panieksluiting direct open. Dit is van belang wanneer er paniek ontstaat in een afgesloten ruimte.
Vluchtdeuren moeten gemakkelijk te openen zijn van binnenuit de woning zonder het gebruik van een sleutel of speciale kennis of moeite. Hoewel een nachtschoot met een duimdraai doorgaans acceptabel is op deze deuren, voldoet een nachtschoot met dubbele cilinder niet aan de vereisten van de IRC voor een slot op een vluchtdeur .
Deze deuren moeten “paniekbalken” of “crash bars” hebben, zodat de deur in noodgevallen van binnenuit geopend kan worden. Een van de redenen waarom deuren ontgrendeld moeten worden, is om te voorkomen dat werknemers binnenin vast komen te zitten bij brand of een andere crisis .
In het geval van brand worden de elektromagnetische sloten automatisch ontgrendeld wanneer ze spanningsloos zijn, zodat de branddeur kan worden vrijgegeven. In dit geval hoeven mensen alleen maar op de branddeur te duwen en het gebouw te verlaten , zonder zich zorgen te maken dat de deur niet open kan vanwege een mechanisch defect.
Paniekbalken voor nooduitgangen zijn een must, zelfs als u geen regels hoeft te volgen . Omdat paniekbalken een snelle uitgang mogelijk maken, maken ze een gebouw veel veiliger tijdens noodgevallen. En omdat ze alleen gebruikt kunnen worden om te vluchten, houden ze gebouwen met een hoge beveiliging nog steeds veilig voor ongewenste toegang.
De Europese norm NEN EN179 bij nood- en vluchtdeuren beschrijft de toepassing van anti-paniekbeslag in ruimten en gebouwen waar een beperkte toegang geldt. Denk daarbij aan bijvoorbeeld flatgebouwen, appartementscomplexen, kantoren en opslag- of stookruimten.
Alle werkruimten moeten in geval van nood snel kunnen worden verlaten door meerdere (nood)uitgangen. Hiertoe moeten deze ruimten zijn voorzien van minimaal twee zover mogelijk uit elkaar gelegen uitgangen. De afstand die in een ruimte moet worden afgelegd om een uitgang te bereiken, mag niet meer bedragen dan 30 meter.
Het pictogram nooduitgang behoort tot de categorie reddings- en hulpsignalen. Je kan het herkennen aan de witte pijl op een groene achtergrond, de pijl vaak vergezeld van een vluchtend mannetje, een witte rechthoek of vierkant.
Een nooduitgang in een gebouw of andere constructie is een speciale uitgang die wordt gebruikt tijdens noodsituaties zoals brand . Het gecombineerde gebruik van normale en nooduitgangen zorgt voor snellere evacuatie, en nooduitgangen bieden alternatieve manieren van evacuatie als normale uitgangen niet toegankelijk zijn.
Het aantal nooduitgangen van een vliegtuig hangt af van de grootte van het vliegtuig. Zo hebben vliegtuigen 2-16 nooduitgangen.