De huidige G3 systemen starten koud op benzine en rijden dan het eerste stukje op benzine tot de motor de gewenste temperatuur heeft bereikt voor het overschakelen naar LPG en als men het gassysteem leeg rijdt schakelt het systeem automatisch terug naar benzine als men dan een paar kilometer naar de pomp rijdt zou ...
Ja, er is zeker verschil tussen LPG en G3. LPG ofwel autogas is de brandstof en G3 is de regelgeving. In de volksmond wordt er vaak 'LPG G3' gezegd, maar eigenlijk is het gewoon een LPG-systeem dat voldoet aan de G3-regelgeving waarmee je recht hebt op een tegemoetkoming in de wegenbelasting.
LPG-inbouw van een traditioneel simpel LPG-systeem kost u gemiddeld ongeveer: € 1200,- LPG-inbouw van een G3 systeem voor een 4 cil. motor kost gemiddeld ongeveer: € 1650,- LPG-inbouw van een G3 systeem voor een 6 cil.
De verdamper heeft als taak het vloeibare autogas in de tank gasvormig te maken. Het vloeibare gas moet verdampt worden (vandaar de naam verdamper). Om het vloeibare gas te kunnen verdampen is er warmte nodig. Deze warmte wordt onttrokken aan de koelvloeistof.
Met een G3-installatie krijgt u als eigenaar een korting op de wegenbelasting voor LPG. G3 staat voor de 3e generatie autogassystemen. Een G3-installatie is een gecertificeerde gasinstallatie die in aanmerking komt voor de G3-regeling vanwege het groenere karakter.
Een gastank in de auto staat normaal onder een druk van zo'n 10 bar bij een LPG installatie en 200 bar met een CNG installatie. Daarnaast beschikt iedere autogasinstallatie over een scala van veiligheidsvoorzieningen.
Lpg is meer belastend voor de motor dan diesel en benzine. Dat komt omdat lpg in gasvorm de motor wordt ingebracht. Diesel en benzine worden in vloeibare vorm in de motor gebracht waardoor deze brandstoffen de motor smeren en koelen. De brandstof lpg doet dit niet waardoor de motor die op lpg rijd heter zal worden.
U kunt de gewichtstoename van uw personenauto berekenen door de inhoud van de gastank te vermenigvuldigen met 0,8. Dus voor een auto met een gastank van 60 liter bedraagt de gewichtstoename voor de motorrijtuigenbelasting 48 kilo.
De accijns op brandstof is geen percentage maar een vast bedrag per eenheid. De productiekosten van LPG zijn per liter overigens hoger dan die van benzine. De lagere accijns wordt gecompenseerd met een hogere motorrijtuigenbelasting voor auto's op LPG.
Bijtelling nadelig voor lpg
Dat autogas minder populair is in de zakelijke markt, komt door de bijtellingsregels. Dat wil zeggen het percentage van de catalogusprijs van de auto dat je bij je brutoloon op moet tellen voor het privégebruik van je auto. Het huidige systeem werkt sterk in het nadeel van lpg.
De literprijs ligt rond de 0,85 euro per liter. In vergelijking met diesel en vooral benzine is dat een fors verschil.
Voordelen van een G3 systeem
Dat heeft te maken met het extra gewicht dat de LPG-tank in de schaal legt. Voor de moderne schone en zuinige G3-installaties komt de fiscus de automobilist echter tegemoet: wie kiest voor een dergelijk systeem krijgt van de overheid een zogenaamde G3-premie van gemiddeld € 440,- per jaar.
Een lpg tank mag op het moment van inbouw niet ouder dan 10 jaar zijn.
Bij een LPG-tankstation zijn er twee belangrijke risico's. Ten eerste zijn de bovengrondse opslagtanks een risico. Ten tweede kan het afleveren van de LPG door de tankauto een risico vormen. Er kan een gaswolk LPG ontstaan als er een lekkage is in een opslagtank of leiding.
Deze perfecte verhouding, waarbij alle brandstof precies wordt verbrandt/verbruikt met alle aanwezige lucht, wordt "Stoichiometrisch" genaamd. Bij benzine is deze verhouding 14.7:1, dus 14 delen lucht op 1 deel benzine. Bij LPG is de 'Stoich'-verhouding 15.5 op 1.
Een Volvo 850 of V70 heeft inderdaad een betrouwbare en duurzame LPG status. Deels heeft dat te maken met het redelijk forse motortype maar ook vaak de wijze waarop de auto bereden wordt. In veel gevallen worden deze type Volvo's met LPG rustig of gezapig bereden.
Een gastank heeft als vervelende eigenschap dat als de temperatuur toeneemt, op een gegeven moment de gastank gaat afblazen. En dan krijg je een prachtige steekvlam van brandend LPG. Uitsluitend in garages waar een afdoende blussysteem aanwezig is (bijvoorbeeld met blusgas), zijn auto's met LPG toegestaan.
Hieruit blijkt dat in 2020 door gestage groei wereldwijd meer dan 1,4 miljoen lpg-auto's op jaarbasis zullen worden verkocht. Uit het rapport blijkt dat lpg een mooie toekomst tegemoet gaat mits de overheid de relatief schone brandstof niet al te zeer belast.
Feit | Ja rijden op autogas (LPG) heeft ook nadelen. De investeringskosten voor de inbouw van een LPG-systeem, de stijging van de motorrijtuigenbelasting en het iets hogere brandstofverbruik worden vaak genoemd als nadelen.
Heb je een gastank van 50 liter, dan is de effectieve inhoud 40 liter. Het verbruik is echter 15% hoger, dus 1:10,2. De actieradius op LPG komt daarmee op 408 kilometer. Zou je op diesel rijden, dan is een verbruik van 1:16 meestal wel haalbaar.
Druk. Druk dus, dat is de reden voor de vorm van de gastanks en -flessen. In Nederland is de luchtdruk, de atmosferische druk, gemiddeld 1,013 bar. Propaangas heeft daarentegen een druk van 7 bar (bij 20 graden Celsius).
Omdat er steeds meer aardgasvrije wijken komen en mensen toch een gezellig (gas)haardvuur in huis willen hebben is een gashaard op propaan (G31) tegenwoordig een hot item!