Er wordt een klep gemonteerd in de uitlaat die elektronisch verbonden is met een afstandsbediening. Wanneer u op de knop drukt roteert de klep en verandert de richting van de luchtstroom en het geluid naar een cut out of een bypass. Hierdoor wordt de uitlaat aanzienlijk luider met een druk op de knop.
Met een RVS Kleppensysteem worden de uitlaatgassen en het uitlaatgeluid, met één druk op de knop, veranderd. Dit systeem kan als "cut out" of "bypass" systeem in een uitlaat worden verwerkt. De kleppen worden meestal na de katalysator of na de midden/ einddemper geplaatst en sluiten voor 99% af.
Kosten €499,95 incl. montage, materiaal (afstandbediening), btw en garantie! Bij een 'bypass' systeem worden de uitlaatgassen om de demper heen geleid. Er word een RVS buis om de dempers heen gemonteerd om zo het geluid en de uitlaatgassen naar de uitgang van de uitlaat te leiden zonder dat het geluid gedempt wordt.
Een klep in de uitlaat is legaal, zolang het geluidsniveau onder 2 db blijft.
Dit is een klep die we op je bestaande uitlaatsysteem plaatsen. Door middel van een afstandsbediening kan je deze klep open of dicht zetten. Daarmee bepaal je of je het geluid via je dempers laat gaan, of deels via de dump pipe die we aan de klep monteren.
Een backfire is de benaming voor het ontbranden van de brandstof op het verkeerde moment, wanneer het zich bijvoorbeeld nog in het inlaatspruitstuk bevindt. Wanneer de bougie de brandstof niet heeft aangestoken is er nog een lucht – brandstofmengsel aanwezig, terwijl de zuiger de arbeidsslag al gemaakt heeft.
Is een klep gestuurde uitlaat legaal? Volgens de APK-regels moet een uitlaat van voor tot achter gasdicht zijn. Dit wordt behouden met een bypass kleppensysteem of bijvoorbeeld een einddemper met klep.
Veruit de goedkoopste oplossing voor meer geluid en vermogen is het verwijderen van onderdelen uit je uitlaatsysteem. Hoe minder obstakels in je uitlaatsysteem, hoe meer geluid en hoe beter de 'flow'. Echter mag je in Nederland niet alles zomaar uit je uit je uitlaatsysteem slopen, oftewel straightpipen.
Over het algemeen geldt dat een 4-takt het beter doet zonder uitlaat dan een 2-takt, maar dat was natuurlijk te verwachten. Rijden zonder uitlaat is trouwens zeker niet aan te raden: het is slecht voor je scooter, het geeft onnodig veel lawaai en overlast en je kunt er ook nog voor beboet worden. Niet doen dus!
Geen dempers? Geen probleem! Alle dempers mogen uit de uitlaat verwijderd worden. Het is geen APK-afkeurpunt.
Als de klep gesloten is moeten de uitlaatgassen een omleiding maken door de absorptie kant van de demper en hierdoor wordt het geluid maximaal gedempt. Als de klep geopend is kunnen de uitlaatgassen vrij doorstromen en wordt het uitlaatgeluid niet gedempt.
Het geluid, koppel en vermogen zal merkbaar toenemen na het plaatsen van een uitlaatsysteem van hoge kwaliteit. De zes beste sportuitlaat merken zijn wat ons betreft: Akrapovic, Capristo, Armytrix, Bull-x, FI Exhaust en Milltek.
Prijzen van een downpipe beginnen vanaf € 250. Complete uitlaat-lijn kost je circa € 1.200. Tip: probeer eens gebruikte uitlaat delen te vinden. Vaak net zo goed, en scheelt een hoop geld.
Te schakelen met een afstandsbediening of mogelijk via originele sportstand tussen een bescheiden en comfortabel geluid en een zeer sportieve variant hiervan. 2843 euro incl. btw en montage. Sierstukken en geluid naar wens.
Re: Kan het rijden zonder katalysator kwaad ? Geen probleem, voor een diesel is de kat niet verplicht. Voor de uitstoot die bij de apk gemeten wordt heeft de kat ook geen enkele invloed en zal dus probleemloos door de apk rollen.
Voor meer lawaai, verwijder de demperwol of segmenten en boor de gaatjes in de demper op naar 5 mm. Op deze manier gaat het dan echt knetteren....
Boete rijden zonder rijbewijs scooter
Rijdt u zonder rijbewijs en wordt u door de politie betrapt? Dan moet u een boete van € 260 betalen en mag u niet verder rijden. Als de bestuurder jonger dan 16 jaar is, dan wordt dit bedrag gehalveerd.
Met een spaghetti uitlaat spruitstuk, midden demper, eind demper en in combinatie met een katvervanger ofwel het gehele sportuitlaten systeem kan bij een normale benzine motor zo,n 5 a 15% vermogenswinst te behalen zijn.
Milltek uitlaat (compleet) geeft gewoon wettelijk toegestane waarden.
Ja. Het verwijderen van de einddemper is legaal. Je zult ook geen problemen krijgen met een APK.
80 dB als de limiet voor motorgeluid in Duitsland.
Deze uitlaat is niet goedgekeurd voor op de openbare weg.
Tussen 1980 en 2016 is het toegestane rijdend geluidsniveau van nieuwe auto's al van 84 decibel naar 72 decibel gedaald. Vanaf dit jaar (per 1 september 2020) gaat de algemene limiet omlaag naar 70 decibel. In 2024 mogen nieuw geproduceerde auto's zelfs niet meer dan 68 decibel maken.