Ieder Formule 1 team heeft twee auto's en met beide auto's kan het team dus punten scoren voor het constructeurs kampioenschap. Zo zou een team per race maximaal 43 punten kunnen behalen door als nummer één en twee te finishen.
Niet alleen de auto's maar ook alle andere onderdelen worden over de gehele wereld vervoerd van Azië, naar Australië, Europa, en Noord- en Zuid-Amerika, om op tijd de spullen van ieder team op de juiste locatie te krijgen worden deze vervoerd via de weg, lucht en per schip.
Om dat tegen te gaan is het budgetplafond ingesteld en in 2022 mogen de Formule 1-teams $ 145,6 miljoen uitgeven gedurende het seizoen. Ter vergelijking; voorheen gaven teams als Mercedes en Red Bull jaarlijks zonder pardon meer dan $ 250 miljoen uit.
Elke coureur is verplicht om minimaal één pitstop te maken, aangezien er per race op minimaal twee sets banden geracet moet worden.
Er zit geen limiet op hoe vaak een coureur DRS mag gebruiken, al is dit in andere takken van autosport (DTM) wel het geval geweest. In de kwalificatie of vrije trainingen is de coureur vrij om zijn DRS te activeren binnen de aangewezen DRS-zones. DRS kan alleen gebruikt worden in DRS-zones.
Om te beginnen krijgt elk team 35 miljoen euro. Deze miljoenen zijn te verdelen in 'kolom 1'. In kolom 2 wordt er nog eens 350 miljoen euro verdiend. Dit geld wordt echter verdeeld over de constructeur stand van vorig seizoen.
Niet gek als je weet dat een F1-bolide in een race van circa 300 kilometer 120 à 150 liter benzine verbruikt.
De goedkoopste reclamespot kost slechts 2 100 euro en is voor 30 seconden tijdens een vroege race en dit tijdens het uitzenden van de oefensessies. De duurste reclamespot kost 84 000 euro en is voor tijdens erg belangrijke races zoals de seizoensfinale in Brazilië, of bijvoorbeeld de GP van Monaco.
Volgens Racefans mag elk Formule 1-team 'slechts' met 80 teamleden aanwezig mogen zijn in de paddock. Daarvan mogen maximaal 60 werknemers zich bezighouden met het daadwerkelijk laten rijden van de auto's.
Op 20 maart gaan de lampen uit in Bahrein en begin het Formule 1-seizoen 2022. In dit overzicht zie je welke tien teams en twintig coureurs aan de start staan.
Er moeten minimaal achttien auto's deelnemen aan een seizoen. In recente jaren werd dat aantal soms maar net gehaald doordat er een aantal F1-teams failliet gingen, en een aantal fabrikanten de sport verlieten. In 2022 staan er tien teams aan de start.
Het team rijdt nu met twaalf T 520's. Zeven van de trucks zijn een integraal onderdeel van het Red Bull Racing Formule 1 logistieke netwerk en rijden binnen Europa van de ene grand prix naar de andere. Ze vervoeren de containers met het volledige onderkomen van het Red Bull Racing Team.
Aangezien het volume van brandstof afhankelijk is van de temperatuur en het F1-circuit ongeveer alle uithoeken van de wereld aandoet, rekenen ze in de F1-garages in kilo's, veel betrouwbaarder. Maar voor wie toch wil vergelijken: ongeveer 120-150 liter brandstof per race.
Per vliegtuig of per vrachtwagen (afhankelijk van de bestemming) worden de auto's naar het volgende circuit vervoerd. Andere belangrijke zaken, zoals reserve-onderdelen en de opbouw van de pitbox, vliegen of rijden met de F1-auto's mee. In totaal gaat er ruim 1.000 ton aan spullen mee per race.
In een F1-bolide zitten twee pedalen: het rempedaal en het gaspedaal. De koppeling zit aan het stuur, met twee hendels, zodat je die afhankelijk van het links of rechts de pits uitrijden kunt gebruiken.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
Een Formule 1-auto remt van 200 km/h naar stilstand over 54,5 meter, wat minder dan drie seconden duurt.
Een bandenwisselaar krijgt bijna € 300.000 per jaar, evenals de 'fuel engineer', weet Nieuwsblad te melden. Voor iedere gewonnen race zijn er bonussen te verdienen. Voor een teamleider is dit ruim € 4200, gevolgd door de bandenwisselaars met € 2100.
Dat Verstappen goed verdient moge duidelijk zijn. Maar naast zijn verdiensten bij Red Bull heeft de F1-coureur ook een aantal sponsorcontracten en samenwerkingen De volgende merken leveren, volgens zakenblad Forbes, nog eens 5 miljoen euro op: Jumbo.
Als we het internet mogen geloven komt het inkomen van Jos Verstappen uit op zo'n €10.000 per maand. Deze inkomen worden dus niet direct verdiend door zijn verleden als coureur, maar indirect ook weer wel. Jos Verstappen is namelijk de begeleider van Max Verstappen.
Dankzij het Drag Reduction System (DRS) is het dus mogelijk om de luchtweerstand te verlagen. Minder luchtweerstand zorgt ervoor dat de auto minder kracht tegen zich heeft werken en daardoor harder kan rijden. Gemiddelde kan een Formule 1-auto 12 kilometer per uur harder rijden met een actieve DRS.
De rijder drukt op een knop op zijn stuur en daardoor gaat een flap van de achtervleugel plat liggen. Zo ontstaat in de vleugel een opening van maximaal 85 millimeter. De auto klieft nu veel beter door de lucht en dat scheelt, afhankelijk van het circuit, tot 15 km/u aan topsnelheid.
Hoewel het misschien als een droombaan klinkt, moet je weten dat het vele jaren duurt om de noodzakelijke ervaring op te doen en dat er aanzienlijke financiële investeringen nodig zijn om een professioneel coureur in de Formule 1 te kunnen worden.