Als je de tweede of de derde afrit op de rotonde wil nemen, sorteer je beter links voor. Je rijdt dan de rotonde op en blijft aan de binnenkant (of op de linkerrijstrook). Geef met je richtingaanwijzer tijdig aan als je gaat afslaan. Let wel op: auto's die zich op de rechterrijstrook bevinden hebben steeds voorrang.
Als er op de rotonde meerdere rijstroken zijn en je rijdt op de linkerrijstrook, dan moet je (als je de rotonde wil verlaten) voorrang geven aan de voertuigen die op de rechterrijstrook rijden. Het volstaat dus niet alleen maar je rechterrichtingaanwijzer te gebruiken.
Kenmerken. De Stichtse rotonde is een tweestrooks rotonde met drie takken met allen 2x2 rijstroken. Rondom de rotonde ligt een rondweg die de N221 met een viaduct oversteekt en een ander deel van de N221 kruist. De rotonde is met betonplaten uitgevoerd.
Een rotonde is in de wet niet vastgelegd als voorrangsweg en in de praktijk wordt op elke rotonde de voorrang door borden en verkeerstekens geregeld. Is dat niet zo, dan geldt de regel dat verkeer dat van rechts komt, voorgaat.
Wat is de maximumsnelheid op een rotonde? De veiligheid op een rotonde wordt mede veroorzaakt doordat je er niet hard op kunt rijden. Een perfecte manier van snelheid regulering. Het maximum ligt tussen de 20 en 30 kilometer per uur.
Rechts heeft voorrang, met uitzonderingen
Er zijn een aantal uitzonderingen. Bestuurders op een onverharde weg verlenen voorrang aan bestuurders op een verharde weg. Bestuurders verlenen voorrang aan een tram. Alle weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan.
De voorrangsrotonde: de meest voorkomende rotonde in Nederland. Als u deze rotonde oprijdt, moet u voorrang verlenen aan het verkeer dat al op de rotonde rijdt. De meerstrookstronde: deze rotonde heeft 2 of 3 rijstroken en geen voorsorteerstroken. De turborotonde: een meerstrookrotonde met voorsorteerstroken.
Rotonde. Als je een rotonde wilt oprijden, moet je voorrang verlenen aan bestuurders die al op de rotonde rijden als dat met een driehoekige waarschuwingsbord Rotonde en/of het bord Vous n'avez pas la priorité (U hebt geen voorrang) wordt aangegeven.
Wil men een rotonde 'driekwart' nemen, geeft de bestuurder bij het naderen van de rotonde richting aan naar links tot en met de tweede afslag. Na het passeren van de tweede afslag, dient de bestuurder richting naar rechts aan te geven.
Bij een rotonde vervolgt u uw weg en bent u alleen als u de rotonde verlaat verplicht rechts richting aan te geven. Er zijn ook automobilisten die bij het oprijden van een rotonde richting aangeven naar links. Dat is géén wettelijke eis, maar het maakt wel duidelijk wat de bestuurder van plan is.
De meeste rotondes nemen we in de 2e versnelling. Zorg dat je voor de rotonde je snelheid aangepast hebt.
Richting aangeven verplicht
Als bestuurder van een motorvoertuig of bromfiets moet je een teken geven met je richtingaanwijzer of arm: Wanneer je wilt wegrijden. Andere bestuurders van een motorvoertuig willen inhalen. De doorgaande rijbaan willen oprijden of verlaten (invoegen of uitvoegen).
Voorrangsregels op een rondpunt
Op een rondpunt geldt de gewone voorrang aan rechts. Ook als je je al op het rondpunt bevindt, moet je dus stoppen voor het verkeer dat jou langs rechts nadert!
Vertraag wanneer je een rotonde nadert, zelfs wanneer het verkeer vlot doorstroomt. Wees extra voorzichtig ten opzichte van fietsers, op bepaalde rotondes hebben zij voorrang. Geef voorrang aan de bestuurders die zich al op de rotonde bevinden. Om de rotonde op te rijden, moet je je richtingaanwijzers niet gebruiken.
Kom je aan kruispunt met één of meerdere openbare wegen en is er geen specifieke aanduiding van wie voorrang heeft, dan geldt altijd de voorrang aan rechts. Die regel is van toepassing op alle bestuurders die ten opzichte van jou van rechts komen, dus ook op fietsers en bromfietsers.
Frankrijk telt 30.000 rotondes: een curieus wereldrecord!
En de meeste van deze ronds-points zijn voorzien van opvallende kunst, lees ook 10 dingen die de Fransen nét even anders doen.
Frankrijk, dat wordt beschouwd als het eerste land ter wereld vanwege het aantal rotondes, heeft ongeveer tussen de 70.000 en 160.000.
Wie op vakantie is in Frankrijk of in de buurt van de Franse grens woont, ziet regelmatig auto's voorbijkomen met een sticker met daarop een grote rode 'A'. Waarvoor staat die letter eigenlijk? Het antwoord is eenvoudig: de bestuurder van die auto heeft nog niet zo lang zijn of haar rijbewijs.
Een rotonde is een specifiek type gelijkvloers knooppunt dat zo ontworpen is dat het aantal conflicterende bewegingen geminimaliseerd wordt. In België wordt het een rondpunt genoemd.
Een ovatonde of ovonde is een ovale rotonde. Dit rotondetype wordt toegepast op plekken waar twee kleine rotondes niet passen, maar een grote rotonde met een grote straal ook niet.
Veel mensen zullen niet eens weten wat een uitritconstructie eigenlijk is, al komen ze er dagelijks over. En dat betekent nogal wat: volgens de verkeersregels in Nederland moet iedereen die een uitrit verlaat al het kruisende verkeer voorrang verlenen, zelfs voetgangers.
De regel rechts heeft voorrang gaat voor op de regel van rechtdoorgaand verkeer. In dit geval moet auto C dus voorrang verlenen aan auto A. Omdat C nu voorrang moet verlenen aan A blijft B over. B krijgt dus voorrang van B en C.
Bestuurders moeten voetgangers op of voor een zebrapad die op punt staan over te steken, voor laten gaan. Is er geen oversteekplaats, dan zijn bestuurders niet verplicht je voor te laten gaan. Uitzondering hierop zijn blinden en slechtzienden met een blindengeleidestok en personen die zich moeilijk voortbewegen.