Desinvesteren is eigenlijk het omgekeerde van investeren. In plaats van activa verwerven, ga je dus activa afstoten. Er zijn verschillende manieren om te desinvesteren. Je kan bijvoorbeeld desinvesteren door activa te verkopen, maar ook door het buiten gebruik te stellen of door het in te ruilen.
Afschrijven gebeurt over de materiële vaste activa (met als uitzondering grond). Voorbeelden van vaste activa waarover we afschrijven zijn gebouwen, auto's en inventaris (zoals computers). Afschrijvingen worden gerekend als kosten en verminderen dus het eigen vermogen.
Voor de meeste investeringen geldt een maximale afschrijving van 20 procent per jaar. U schrijft de kosten dus in minimaal 5 jaar af. Voor goodwill geldt een percentage van maximaal 10 procent per jaar. Voor het afschrijven van bedrijfspanden gelden andere regels.
De afschrijving is per jaar maximaal 20% op de aanschafkosten van het bedrijfsmiddel. Voor goodwill geldt een percentage van maximaal 10%.
Afhankelijk of het een verlies is kies debet of credit voor de regel waarop grootboekrekening 9999 staat. In dit geval staat het resultaat credit, dus staat de regel met grootboekrekening 9999 debet. Als tegenrekening kan een eigen grootboekrekening worden geselecteerd.
Sinds 01.01.2020 gelden voor kmo's dezelfde strengere afschrijvingsregels zoals voor grote vennootschappen. U moet dus pro rata afschrijven in het jaar van de investering, u kunt enkel nog lineair afschrijven en u mag de bijkomende kosten niet meer volgens een eigen ritme afschrijven.
De afschrijving die elk jaar moet worden geboekt kan als volgt worden berekend: (aanschafwaarde – restwaarde) / afschrijvingstermijn. In dit voorbeeld bedraagt de afschrijving per jaar: (€ 30.000 – € 5.000) / 5 = € 5.000.
Bij een resultatenrekening tel je afschrijvingen actief mee. Bij een balans doe je dit niet. Je zet de waarde voor goederen waarop je afschrijft gewoon ieder jaar voor een lager bedrag op de balans.
Vanaf 1 januari 2007 bent u verplicht om af te schrijven over minimaal 5 jaar zonder rekening te hoeven houden met een restwaarde, jaarlijks dus 20% van de aanschafprijs.
Een afschrijving boek je ten opzichte van de waarde van het bedrijfsmiddel, waardoor het totaal aan activa af zal nemen. De afschrijvingskosten neem je op in de winst- en verliesrekening, zodat die invloed hebben op het resultaat en de belastingen.
Sinds 01.01.2020 lopen de regels niet meer gelijk. Eenmanszaken: wel nog een volledig jaar afschrijven? Ja, voor eenmanszaken is er niets veranderd! Dat betekent dan ook dat ze nog altijd een volledig jaar kunnen afschrijven op een investering, ook al is die pas op bv.
Afschrijving, met of zonder btw? Als je een eenmanszaak hebt, recupereer je de btw (indien mogelijk) via de btw-aangifte. Indien er sprake is van niet-aftrekbare btw, wordt die opgeteld bij de nettowaarde exclusief btw in je afschrijvingstabel (een overzicht van de investering en het bedrag dat je elk jaar aftrekt).
Wat is afschrijven? Afschrijven is wanneer je een investering in de boekhouding verwerkt. Je kunt iets afschrijven als het bedrijfsmiddel een waarde heeft van meer dan €450 exclusief btw. Bovendien moet het product langer dan een jaar meegaan.
Eigenlijk is het eigen vermogen het geld dat jij in je onderneming hebt gestopt, plus de winst die je maakt. Een gezond bedrijf heeft een positief eigen vermogen.
De eindbalans is een overzicht van alle bezittingen, het vreemd vermogen (de schulden) en van het eigen vermogen aan het einde van een periode. Meestal komen de cijfers voor de eindbalans voort uit de beginbalans en uit eventuele tussentijdse resultatenrekeningen.
Een winst- en verliesrekening is een periodiek overzicht van opbrengsten en uitgaven van een onderneming. Het is het financiële huishoudboekje over een tijdvak, meestal een jaar. Je maakt een optelsom van alle opbrengsten verminderd met de kosten in je bedrijf.
Hoe kun je de winst drukken? Je kunt op verschillende manieren de winst verlagen: Door het opvoeren van reserves, zoals de herinvesteringsreserve, de kostenegalisatiereserve en voor ondernemers in de inkomstenbelasting de oudedagsreserve.
Je kunt spreken van een investering als er aan al deze voorwaarden wordt voldaan: De aanschafwaarde is minimaal 450 euro exclusief btw. Behalve als je bent vrijgesteld van btw – dan geldt datzelfde bedrag inclusief btw. Je hebt niet de intentie om het product weer te verkopen.
Het verspreiden van kosten over meerdere jaren heet 'afschrijven'. De hoofdregel is dat je investeringen in een bedrijfsmiddel wat langer dan één jaar mee gaat en in aanschaf meer dan € 450,- excl. btw kost, over vijf jaar moet afschrijven.
De financiering van uw wagen zoals de leasing, renting, huur of intresten op uw autolening zijn 100% aftrekbaar. Uw wagen schrijft u af over meerdere jaren, zie 'grote investeringen'. Vakliteratuur, aktetassen en werkkledij kunt u volledig inbrengen.
Wanneer je door de Belastingdienst als ondernemer wordt gezien betaal je omzetbelasting, ofwel BTW. Er zijn verschillende tarieven voor de BTW, namelijk 21%, 9% of 0%. Het standaard tarief is 21%, maar voor sommige goederen zoals voedingsmiddelen geldt het tarief van 9%.
Het doel van afschrijvingen
Een afschrijving zorgt ervoor dat je de kosten van een investering* over meerdere jaren kan verspreiden. Als je een machine koopt voor je bedrijf, kan je die als het goed is meerdere jaren gebruiken. Het zou dus raar zijn om alle kosten van de machine in het eerste jaar op te voeren.
U mag niet meer afschrijven wanneer de bodemwaarde van het pand is bereikt. Het begrip bodemwaarde is een fiscaal begrip. Het heeft niets te maken met de waarde van de grond. Het is ook niet hetzelfde als de restwaarde.