De normale kaartjes voor de metro in Berlijn kan je op elk station kopen. De kaartjes zijn maximaal 2 uur geldig en de tarieven zijn tussen de € 1,80 en €3,00. Een dagkaart kost ongeveer €4,- en een weekkaart €36,-. Naast de U-bahn kan je deze tickets ook gebruiken voor de tram, bus, trein en S-bahn.
Het 9-euro-ticket geldt in heel Duitsland en in alle vormen van het openbaar vervoer. Uitgezonderd zijn hogesnelheidstreinen (ICE's) en intercity's, zoals die van Amsterdam naar Berlijn. Voor snel vervoer over een grote afstand moeten reizigers dus nog steeds een regulier ticket kopen.
City-Ticket: uw tickets voor het regionaal openbaar vervoer in Duitsland. Met het City-Ticket kunt u met het regionaal openbaar vervoer in het stadsgebied reizen.
De U-Bahn rijdt grotendeels ondergronds, doorgaans kleinere afstanden in het centrum (vooral in West-Berlijn) en wordt uitgevoerd door de BVG (Berliner Verkehrsbetriebe). De S-Bahn rijdt grotendeels bovengronds, doorgaans langere afstanden en bedient meer plekken in de buitenwijken en buiten de stad.
Berlijn heeft een groot en goedgeregeld openbaarvervoernetwerk dat dagelijks ruim 1,35 miljoen passagiers vervoert. Alle wijken van de stad zijn met elkaar verbonden door trams, bussen, S-Bahn (de bovengrondse sneltrein) en door de metro. De metro wordt hier de U-Bahn genoemd. Dit staat simpelweg voor Untergrundbahn.
De S-Bahn is een Duitse vervoersvorm die de voordelen van de metro combineert met de voordelen van de trein. Het is een modaliteit die in Nederland niet bestaat, de Sprinter, of de RandstadRail-trajecten tussen Den Haag C-Zoetermeer/Rotterdam C komen nog het meest in de buurt.
De S-Bahn is de Duitse afkorting van zowel Stadtschnellbahn of Schnellbahn als van Stadtbahn. Een stadtbahn wordt in Nederland sneltram of lightrail genoemd. Voorbeelden zijn RandstadRail in, rond en tussen Rotterdam en Den Haag. De Utrechtse sneltram en Uithoflijn in Utrecht worden daar ook toe gerekend.
Openbaar vervoer
Het gratis reisproduct geldt voor al het OV in Berlijn en Brandenburg, dus zowel voor de bussen en metro's als voor de treinen.
In Berlijn heb je trams, bussen, metro's (U-Bahn) en de S-Bahnen. Hierdoor zijn alle wijken van de stad met elkaar verbonden en kun je overal goed komen. De trams, U- en S-Bahn rijden tot circa 0.30 uur. In het weekend rijden sommige U- en S-Bahnen de hele nacht.
Vertrek: Alexanderplatz – eindhalte Zoologischer Garten (en v.v.) Tijden: Dagelijks vanaf 's ochtends vroeg tot uiterlijk 00.30 uur de volgende dag. De bussen vertrekken overdag ongeveer elke vijf minuten.
Voor Nederlanders is het makkelijk om het ticket te kopen via de website van de Duitse spoorwegen: www.bahn.com. Voor iedere persoon moet je apart een ticket kopen en het staat ook op de naam van die persoon.
Bijn 40 miljoen tickets waren half augustus verkocht. In de maanden juni, juli en augustus konden reizigers voor 9 euro per maand in alle regionale treinen en bussen reizen. De regeling was bedoeld om de burgers te compenseren voor de hoge inflatie en hoge energieprijzen.
Van Nederland naar Duitsland (en andersom) kun je reizen met een ov-chipkaart wanneer je in- en uitcheckt bij de incheckpalen van Arriva (deze zijn ook op de stations in Duitsland geplaatst). Je kunt ook een normaal ticket kopen, zowel bij de kaartautomaat in Heerlen als online bij NS International.
De metro van Berlijn, meestal U-Bahn of gewoon "U" genoemd, is samen met de S-Bahn de ruggegraat van het openbaar vervoer in de Duitse hoofdstad.
Voor 49 euro per maand kun je al het openbaar vervoer in heel Duitsland gebruiken, behalve in de eerste klas en op hogesnelheidslijnen, zoals DB Fernverkehr en FlixTrain. Iedereen, dus ook Nederlanders, kan het abonnement, dat maandelijks opzegbaar is, kopen.
Om je je met de tram te verplaatsen, heb je een kaartje nodig. Deze kun je kopen bij de stations, in de tram en bij veel kiosken. Een kaartje voor een enkele reis kost € 1,60, maar vaak is het goedkoper om een meerrittenkaart of speciale kaart aan te schaffen.
Zones. Kaartjes voor het openbaar vervoer zijn te koop bij de gele en oranje automaten op de U- en S-Bahn stations. Let op het onderscheid tussen de drie zones: A: Binnenstad binnen de S-Bahn-Ring.
Berlin WelcomeCard en CityTourCard
Berlijn heeft twee kaarten speciaal voor toeristen die kunnen worden gebruikt in het openbaar vervoer en toegang geven tot toeristische attracties. U kunt kiezen tussen de Berlin WelcomeCard (vanaf € 24,00 voor 48 uur) en de Berlin CityTourCard (vanaf € 19,90 voor 2 dagen).
Treintickets voor je reis naar en in Duitsland kun je kopen via NSInternational.nl of de Deutsche Bahn. Internationale treintickets hebben een flexibele prijs, wat betekent dat je niet altijd dezelfde prijs voor hetzelfde traject betaalt. Over het algemeen geldt: hoe vroeger je boekt, hoe goedkoper het ticket is.
U krijgt een studentenreisproduct als u een voltijdopleiding doet aan mbo, hbo of universiteit, ook als u nog geen 18 bent. Uw opleiding moet recht geven op studiefinanciering. U moet jonger zijn dan 30 als uw studiefinanciering ingaat. Ook niet-Nederlanders kunnen het studentenreisproduct krijgen.
Als de belangrijkste passagiersdienst voor lange afstanden in Duitsland kan Deutsche Bahn je snel en efficiënt door het hele land vervoeren. Reizen is gemakkelijker wanneer de meeste van je reizen door één goed georganiseerde aanbieder worden uitgevoerd.
De metro in Berlijn bestaat momenteel uit 173 stations. Het totale aantal kilometers aan spoor is maar liefst meer dan 146 km.
ICE hogesnelheidstrein
De ICE (InterCity Express) is een hogesnelheidstrein die alle grote steden in Duitsland met elkaar verbindt. Met snelheden van tot wel 300 km per uur is dit een van de snelste manieren om tussen steden als Berlijn, Hamburg en Keulen te reizen.