Omdat we vaak in het begin niet weten of een persoon echt bekneld zit, rijden we al direct met 'blauw-blauw' naar de plek van het incident. Hierdoor zijn we snel ter plaatse voor het optillen of verplaatsen van de trein wanneer nodig.
Welk incident (op het spoor) rechtvaardigt dit? ' Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: 'Optische signalen en geluidssignalen mogen gebruikt worden door diensten die in actie komen in levensgevaarlijke situaties. Die zijn ook op het spoor mogelijk.
Het feit dat we blauwe waarschuwingslichten hebben op politie-, reddings- en brandweervoertuigen is een uitvinding van de nazi's, zo meldt de Zwitserse krant Blick. De achterliggende gedachte is dat blauw zich beter verspreidt in de atmosfeer en daarom van dichtbij goed te zien is.
Rijkswaterstaat, de bloedbank en ProRail behoren bijvoorbeeld nu ook tot de categorie van de voorrangsvoertuigen.
ProRail is een niet-beursgenoteerde vennootschap. Het bestuur van de vennootschap wordt gevormd door drie statutair directeuren. De raad van commissarissen houdt toezicht. De Nederlandse staat is, via Railinfratrust bv, de enige aandeelhouder van ProRail bv.
3/ Heeft ProRail de komende jaren geld genoeg? De beurs van ProRail wordt gevuld met opbrengsten uit de gebruiksvergoeding en met geld van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) om het spoor te onderhouden en het treinverkeer te regelen.
De financiering van ProRail komt voor een groot deel van de Rijksoverheid. In 2014 ontving ProRail een exploitatiebijdrage van de rijksoverheid van 800 miljoen euro.
Sinds halverwege de jaren negentig zijn het vervoer op het spoor en het beheer van de railinfrastructuur van elkaar gescheiden. NS vervoert reizigers over het spoorwegnet, dat ProRail beheert. De Rijksoverheid heeft tot deze scheiding besloten vanwege de marktwerking op het spoor.
ProRail is uitgeroepen tot beste hybride werkgever 2022 Regio Utrecht in de categorie grote organisaties. Martine Atzema, manager Human Facility Management bij ProRail, nam de prijs in ontvangst. De prijs werd uitgereikt door samenwerkingsverband Goed Op Weg.
Gemiddelde maandelijks-salaris voor Treinverkeersleider (m/v) bij ProRail in Nederland is ongeveer € 3.684, wat 17% boven het nationale gemiddelde ligt. Salaris-informatie komt van 137 gegevens rechtstreeks verzameld van medewerkers, gebruikers en vacatures op Indeed gedurende de laatste 36 maanden.
Een ambulance rijdt alleen met sirene en zwaailicht wanneer de ambulance een spoedmelding heeft. Als je een ambulance zonder sirene en zwaailicht ziet rijden, is de melding dus niet spoedeisend. Bijvoorbeeld bij vervoer van het verpleegadres naar het ziekenhuis.
Volgens de brancherichtlijn politie mag de politie de maximaal toegestane snelheid met niet meer dan 40 kilometer per uur overschrijden (met of zonder sirene en zwaailicht) tenzij er sprake is van een levensbedreigende situatie.
De politie, brandweer, ambulance, marechaussee, het Rode Kruis, Rijkswaterstaat, ProRail en nu ook nog de veiligheidsregio. Ze rijden allemaal in voertuigen met blauwe zwaailichten en sirene.
ProRail is spoorwegbeheerder. Dit betekent dat wij verantwoordelijk zijn voor het onderhoud, de vernieuwing, de uitbreiding en de veiligheid van het Nederlandse spoorwegnet.
ProRail bezit zo'n 10.000 hectare grond. Op slechts de helft daarvan ligt spoor. De andere helft biedt dus kansen voor het versterken van natuur en het vergroten van de biodiversiteit. Dit doen we door de natuur een integraal onderdeel van ons werk te maken.
Elke dag vooruit met zo'n 5.000 betrokken collega's. Zo'n 5.000 betrokken collega's zetten zich elke dag in voor de miljoenen reizigers en het goederenvervoer in Nederland.
Omvorming ProRail tot zelfstandig bestuursorgaan
Het kabinet heeft de keuze gemaakt om ProRail om te vormen tot een publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan (zbo) met eigen rechtspersoonlijkheid.
John Voppen herbenoemd als CEO van ProRail
Sinds 1 december 2019 is Voppen CEO van ProRail. Hij was aangesteld voor een periode van vier jaar. De staatssecretaris van I&W, Vivianne Heijnen, heeft Voppen voor nogmaals vier jaar herbenoemd.
ProRail is een besloten vennootschap. De Nederlandse Staat is via Railinfratrust bv de enige aandeelhouder van ProRail. Het aandeelhouderschap is ondergebracht bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW).
ProRail wil meer treinen laten rijden, op een veilige manier en met minder hinder. Nu en in de toekomst. Dat doen we altijd met aandacht voor onze invloed op het milieu en de samenleving.
In 1937 fuseren de HIJSM en de SS tot NV Nederlandse Spoorwegen (NS), een zelfstandige vennootschap waarvan alle aandelen op 1 januari 1938 in handen komen van de staat. Dan breekt de Tweede Wereldoorlog uit.
De openbare spoorinfrastructuur in Nederland (hoofdspoorwegen) wordt sinds 2003 namens de overheid beheerd door ProRail. ProRail legt nieuwe spoorlijnen aan of uitbreidingen en wijzigingen van bestaande spoorlijnen. Bij grote wijzigingen is daarvoor een tracébesluit nodig van de minister van Infrastructuur en Milieu.
– ProRail ontvangt 2,0 miljard aan subsidie van de overheid.
In de huidige concessie voor het hoofdrailnet, die eind 2024 afloopt, betaalt NS een vergoeding van zo'n 80 miljoen euro per jaar.
Daarvoor werkte hij van 2011 tot 2016 als directeur Verkeersleiding. Het inkomen van Voppen wordt niet gemeld, maar volgens de bewindsvrouw valt de beloning van alle leden van de raad van bestuur valt binnen de balkenendenorm (WNT). In 2019 is daar het bezoldigingsmaximum 194.000 euro.