De koning roept moedige burgers op Versla de draak die het koninkrijk teistert. Alle krijgers worden uitgedaagd één van de banen te kiezen en met 'Water' of 'Vuur' het beest te kloppen. Degene die hierin het snelst slaagt, krijgt alle eer na een rit in deze houten racerachtbaan.
De achtbaan bestaat uit twee tracks van 810 meter waarbij twee treintjes, Water en Vuur, het tegelijkertijd tegen elkaar opnemen. De bezoeker gaat 'de strijd aan' met een negen meter hoge draak. De achtbaan kan met vier treinen 1700 drakenstrijders per uur vervoeren met een maximale snelheid van 75 kilometer per uur.
In de achtbaan nemen 2 treinen het tegen elkaar op om de draak te verslaan. De ene trein probeert dat met water (blauw), de ander met vuur (rood). De trein die het eerst het finishbord heeft bereikt, wint de strijd.
Ondanks het feit dat beide banen op het eerste zicht gelijkaardig lijken, is er bovendien een best voelbaar verschil tussen 'Vuur' en 'Water'. Waar 'Vuur' vooral familiaal gericht is, lijkt 'Water' een stuk pittiger uit de hoek te komen met kort op elkaar volgende heuveltjes.
,,Maar Joris en de Draak zie ik toch echt wel als de gangster onder de achtbanen. Hij gaat met 75 kilometer per uur echt hard.
Met een begroot budget van 25 miljoen euro — dat zal worden overschreden — wordt Danse Macabre de op één na duurste attractie van het hele park. Symbolica is met 35 miljoen euro de duurste en grootste.
Allebei even vaak! De zwaarste wint. Volgens de koning: de dapperen die de draak verslaat, ontvangt 1001 dukaat.
30-07-2017, 21.01 uur. Het is vandaag precies tien jaar geleden dat bezoekers van de Efteling aan de dood ontsnapten tijdens een ritje in de Python. Op 30 juli 2007 vond er een huiveringwekkend incident plaats bij de beroemde achtbaan.
Joris vocht voor zijn leven en voor het paard van de koning. Na een paar uur strijd bracht Joris de draak de genadeklap toe en de draak viel kreunend en steunend dood neer. Joris had gewonnen. De koning had als eis gesteld dat Joris één van de hoofden van de draak zou meenemen als bewijs dat de draak echt dood was.
De attractie bestaat uit twee achtbanen die in tegengestelde richting van elkaar vertrekken, de blauwe baan Max en de groene baan Moritz. De topsnelheid bedraagt 36 kilometer per uur en de maximale hoogte is zes meter.
De volgende attracties kennen een lengterestrictie: Baron 1898: 132 cm in de buitenste stoelen, 140 cm voor de ruimere stoelen in het midden. Danse Macabre, Python, De Vliegende Hollander en Vogel Rok: 120 cm. Joris en de Draak: 110 cm, voorin en achterin 120 cm.
Het meest recent ging het goed mis in 2016, toen het IJspaleis voor de Winter Efteling werd opgebouwd op de Speelweide vlak bij Carnaval Festival. Een 37-jarige man kwam vermoedelijk onder de lepels van een heftruck terecht, buiten zicht van het publiek.De man raakte zwaargewond en overleed later.
In 2018 raakte een toen 13-jarig meisje ernstig gewond tijdens een ritje op de kartbaan in het pretpark. Het Openbaar Ministerie beschuldigt Walibi van zwaar lichamelijk letsel door schuld. Het incident vond plaats op Bevrijdingsdag, 5 mei 2018.
Man die van attractie viel in Bobbejaanland, is overleden. De man van 67 uit Antwerpen die zaterdag zwaargewond raakte bij een ongeval in Bobbejaanland, is in het ziekenhuis overleden aan zijn verwondingen. De attractie waar het ongeval gebeurde blijft voorlopig dicht.
Voor de grote attractie die vóór De Vliegende Hollander in de Efteling kwam – Pandadroom, geopend in 2002 – moest het park 13,5 miljoen euro uittrekken, de dubbele houten achtbaan Joris en de Draak kostte 12 miljoen euro en voor Baron 1898 trok het pretpark in Kaatsheuvel 18 miljoen euro uit.
Toen hij de prinses voor de draak zag staan, sloeg hij een kruisje, reed hij op het monster af en versloeg hij het. In ruil voor de bekering van de stad tot het christendom onthoofdde Joris de draak. Moraal: Niets is onmogelijk voor een christelijke strijder.
Van 8 januari 2024 tot en met eind april sluit Joris en de Draak dan weer voor het laatste deel van dit grote onderhoud. We proberen zoveel mogelijk onderhoudswerkzaamheden in deze periode af te ronden, zodat we klaar zijn voor de rest van het jaar, op regulier onderhoud na natuurlijk.”
Deze houten gigant is met zijn baanlengte van 1077m, 35m hoogte en snelheid van 90 km/uur de langste, hoogste en snelste van de hele Benelux!